Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-07, 21:40
  #1
Medlem
ingenios avatar
Vet inte om detta är rätt forum, men...

Har precis köpt en ny, grym, stationär gamingdator och installerat Windows 10 på den. Nu var det väldigt länge sedan jag hade en stationär dator och Windows 10 har jag ingen större erfarenhet av (hade Win 7 tidigare), men visst skall väl ändå systemet hitta trådlösa nätverk inklusive ens egen router automatiskt, precis som är fallet med laptops och mobiltelefoner? Nu möts man nämligen av den överkryssade nätverkssymbolen, inga nätverk och ett felmeddelande om att man måste ansluta en Ethernetkabel.

Det står också "nätverkskabeln är inte ansluten" under Nätverksinställningar. Har ett splitter nytt nätverkskort med senaste standarden på burken.

Vad kan vara fel?
Citera
2016-12-07, 21:45
  #2
Medlem
gringofarangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Vet inte om detta är rätt forum, men...

Har precis köpt en ny, grym, stationär gamingdator och installerat Windows 10 på den. Nu var det väldigt länge sedan jag hade en stationär dator och Windows 10 har jag ingen större erfarenhet av (hade Win 7 tidigare), men visst skall väl ändå systemet hitta trådlösa nätverk inklusive ens egen router automatiskt, precis som är fallet med laptops och mobiltelefoner? Nu möts man nämligen av den överkryssade nätverkssymbolen, inga nätverk och ett felmeddelande om att man måste ansluta en Ethernetkabel.

Det står också "nätverkskabeln är inte ansluten" under Nätverksinställningar. Har ett splitter nytt nätverkskort med senaste standarden på burken.

Vad kan vara fel?

Är det det här felet kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av Telia

Vissa kan uppleva surfproblem med Windows 10
Publicerad: 2016-12-07 16:44 | Taggar: Kategorier:
Microsoft släppte under gårdagskvällen en uppdatering till operativsystemet Windows 10 – uppdateringen har medfört att en del användare har förlorat internetuppkoppling till sin PC.
Telia: Vissa kan uppleva surfproblem med Windows 10
Citera
2016-12-07, 21:53
  #3
Medlem
ingenios avatar
Intressant, men jag har inte Telia som leverantör. Dessutom installerade jag från en skiva som köptes under Black Friday, vilket var innan uppdateringen.
Citera
2016-12-07, 21:59
  #4
Medlem
gringofarangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Intressant, men jag har inte Telia som leverantör. Dessutom installerade jag från en skiva som köptes under Black Friday, vilket var innan uppdateringen.

Det är oavsett om man har Telia eller Telenor eller vad man nu har. Det är en uppdatering för Windows 10 som skett nyligen som orsakar detta:

http://www.redmondpie.com/fix-no-wi-...sue-heres-how/
Citera
2016-12-08, 07:26
  #5
Medlem
ingenios avatar
Tack för infon men jag har ju inte uppgraderat. Det är en clean install jag kört, på en helt ny burk. Och då vågar man väl knappast sitta och ta bort saker i registret?
Citera
2016-12-08, 09:12
  #6
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Tack för infon men jag har ju inte uppgraderat. Det är en clean install jag kört, på en helt ny burk. Och då vågar man väl knappast sitta och ta bort saker i registret?

Har du ett nätverkskort för WIFI i din s.k. "ny, grym, stationär gamingdator"?

Har du installerat drivrutiner för ditt ev. nätverkskort?
Citera
2016-12-08, 09:43
  #7
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Har du ett nätverkskort för WIFI i din s.k. "ny, grym, stationär gamingdator"?

Har du installerat drivrutiner för ditt ev. nätverkskort?

Haha! Ja, det är väl klart att jag har.
Citera
2016-12-08, 10:07
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Haha! Ja, det är väl klart att jag har.

Vad heter det wifi-nätverkskortet?

Anledningen till frågan är att det vanligen inte ingår wifi på stationära datorer. En stationär dator behöver inget wifi då den inte är mobil utan står där den står.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2016-12-08 kl. 10:10.
Citera
2016-12-08, 10:41
  #9
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad heter det wifi-nätverkskortet?

Anledningen till frågan är att det vanligen inte ingår wifi på stationära datorer. En stationär dator behöver inget wifi då den inte är mobil utan står där den står.

Mea culpa! Såg nu att den faktiskt inte hade ett trådlöst nätverkskort, vilket jag tog för givet. Skrattar bäst som skrattar sist, skulle man kunna säga...
Citera
2016-12-08, 17:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Mea culpa! Såg nu att den faktiskt inte hade ett trådlöst nätverkskort, vilket jag tog för givet. Skrattar bäst som skrattar sist, skulle man kunna säga...

Det var de första som slog min tanke när jag läste "ny, grym, stationär gamingdator"

.... vem fan levererar en sådan med trådlöst nätverkskort.
Citera
2016-12-08, 21:14
  #11
Medlem
Aumis avatar
Jag har bbb och samma problem uppstod för mig idag på min laptop med win 10. Ringde kundtjänst och dom sa att man ska ringa microsoft imorgon och prata med dom då dom inte har fått fram något som fixar detta än men dom jobbar på det tillsammans med Microsoft
Citera
2016-12-10, 12:31
  #12
Medlem
flashbackdasens avatar
Har samma problem själv då även jag har Windows 10.

Fick info om hur man löser detta och nu fungerar det perfekt igen.


1. Högerklicka på startmenyn
2. Tryck på menyraden Kör
3. Skriv in: cmd
4. Tryck på OK
5. Det kommer nu upp ett svart fönster med en textrad. Fortsätt på den.
6. Skriv in: ipconfig /release
7. Tryck sedan enter
7. Det kommer nu upp en massa text på skärmen
8. Skriv in: ipconfig /renew
9. Tryck sedan enter
10. Nu hittar datorn rätt ip-nr igen och Internet ska fungera inom några sekunder

Ifall problemet skulle återkomma så gör man bara samma sak igen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback