Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-12-10, 14:34
  #37
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Hej har några frågor angående tjejers och killars rättigheter till ens barn.

Hörde en konstig sak idag från en tjej, hon hävdade att en barnmorska sagt att en tjej som föder barn kan vägra att erkänna att pappan är just pappa och då blir pappan okänd. Är detta sant? Kan man som en pappa inte tvinga till sig ett faderskapstest?

Nästa fråga är om en kille vägrar att erkänna att barnet är hans, kan han då tvingas till ett test?

Hoppas frågorna förstods, tacksam för alla svar.
Grundfelet du gör är att du lyssnar på idioter, sedan så har du Google som en vän vid minsta osäkerhet. Unga kvinnor är numer generellt rätt falska, och dessa är inget att hänga i julgranen direkt.
Citera
2016-12-11, 00:41
  #38
Medlem
Dareioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Är du säker på det? Jag har vagt för mig att om "fadern" anser sig vara pappa kan han ansöka om delad vårdnad varpå faderskap fastställs. Kan ha fel, kan inte hitta var jag läste om det...

Nej, faderskapet är mammans uppgift under förutsättning att modern är ogift. Annars presumeras faderskapet till den man hon är gift med.
Citera
2016-12-11, 12:25
  #39
Medlem
Afrolovers avatar
Om du tro dig vara far till ett barn och mamman förnekar det är det bara att anmäla din misstanke till socialtjänsten så "ordnar de resten".

Modern kan inte vägra ett test av barnet på samma sätt som en kille som antas vara far inte kan vägra låta testa sig.

Är du far så är du skylldig att betala underhåll efter din förmåga helt oavsett om modern är gift med någon annan och styvfadern känner sig som förälder.
Citera
2016-12-13, 02:57
  #40
Medlem
100BlommorBlommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Men vari ser du problemen med att en person som tar hand om barnet som en mor fastställs som mor, så länge ingen annan också vill ha titeln?

Jag menar, om en annan kvinnan träder fram och hävdar att det är hon som är mor, då kan jag se orsak till test. Eller för den delen om barnets far kräver vårdnaden med grund i att kvinnan som fastställts som mor faktiskt inte är det.

Men annars, om det nu skulle vara en moster eller en annan kvinna som tar hand om barnet som sitt eget och tar på sig det ekonomiska och juridiska ansvaret, så är det väl vida att föredra före att barnet blir ett föräldralöst barn som måste omhändertas (och försörjas) av samhället?


Själva essensen i frågan är snarare huruvida det nästintill aldrig är en frågeställning huruvida kvinna X är mamma till barn Y. Det är rättssäkerhet å ena sidan och å den andra sidan har vi hela genusdiskussionen, som jag anser bör brytas ner och diskuteras bit för bit och inte bara styrelserumsrättigheterna.


Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Danmark gjorde ju sådana utredningar för en tid sedan och många av dem bla ifrån Somalia var inte deras egna biologiska barn, därmed drogs bidragen in. Så dessa "mammor" rymde till Sverige istället, och drog samma valser där.

I många sk skitländer är det ju vanligt med barn på drift - antingen att barnen köps eller kidnappas eller "förkommer". Legala adoptioner förekommer ju också, men i många av skitländerna så fungerar ju inte rättssystemet alls, så en påstådd adoption kan vara "falsk" eller "hittepå".

Gatubarnen i Marocko beror till en del på att familjerna kan kasta ut de "barn" de inte vill ha kvar i familjen. Dessa driver då bara omkring. Marocko kan ju också betecknas som ett sk skitland.

I flera andra arabländer så kastar familjerna ut "besvärliga barn", och de får klara sig själva på gatan bäst de vill, mest pojkar förstås.

Nåja det är väl inte de sociala myndigheternas uppgift egentligen att utreda ett påstått moderskap, åtminstone inte som det ser ut just nu.

Att Danmark utreder detta men inte Sverige är ju bedrövligt, eftersom det är barnets rättigheter som måste stå först, tycker jag iallafall.



Jo det är ju det som är problemet, rättsligt sett så är det ju inte bra. Barnets rätt till bägge föräldrarna måste ju gå först. Vad händer om den riktiga biologiska mamman dyker upp 7-8, elr 20 år senare och driver rättsprocess om detta ? Och kräver Svenska Staten på skadestånd ? Haha - jag tror de har här ytterligare en möjlighet att klå svennekålrot på pengar ?

En tillfällig fosterbarnsplacering hos den "påstådda mamman" kan ju istället lösa detta rent juridiskt på det minst smärtsamma sättet, vad vet jag ? Något adoptionsförfarande är ju sannolikt inte möjligt i dessa fall.

Fotnot: Danska myndigheter ska tydligen ha blivit misstänksamma över att "mammorna" verkade att vara alldeles för unga för att redan ha typ 4 barn.

Det är exakt en del av den problematik jag förutser/antar. Någonstans tror jag att det som egentligen retar mig är den ständiga "rätt" modern alltid har i alla sammanhang. Nej, jag är inte en bitter kvinnohatande man som är i en vårdnadstvist. Jag är däremot engagerad inom socialtjänsten och är sanslöst trött på det fusk som finns och motviljan mot att bryta normer och gamla beteenden, som att bl.a. dna-testa mor och barn så som vi gör med fäderna.


EDIT: Slarvfel
__________________
Senast redigerad av 100BlommorBlomma 2016-12-13 kl. 02:59.
Citera
2016-12-13, 17:40
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100BlommorBlomma
Själva essensen i frågan är snarare huruvida det nästintill aldrig är en frågeställning huruvida kvinna X är mamma till barn Y. Det är rättssäkerhet å ena sidan och å den andra sidan har vi hela genusdiskussionen, som jag anser bör brytas ner och diskuteras bit för bit och inte bara styrelserumsrättigheterna.

Det är exakt en del av den problematik jag förutser/antar. Någonstans tror jag att det som egentligen retar mig är den ständiga "rätt" modern alltid har i alla sammanhang. Nej, jag är inte en bitter kvinnohatande man som är i en vårdnadstvist. Jag är däremot engagerad inom socialtjänsten och är sanslöst trött på det fusk som finns och motviljan mot att bryta normer och gamla beteenden, som att bl.a. dna-testa mor och barn så som vi gör med fäderna.

EDIT: Slarvfel

Genustramset är totalt dödfött, det leder ingen vart. Tänk er att man kallar en älgko för "hen" bara för att, - Tänk om älgen blir kränkt av det ? Fan vet - det är ju så dumt att fundera på sådant att kvinnorna glömmer att leva,

Ideologiskt är genustramset bara en ersättning för en förlorad misslyckad vänsterideologi, en vänster som desperat letar efter något att haka upp diskussionen på...

Historiskt så har det ju inte funnits något problem med detta med vilken mamma som ett barn har. Sedan 1940-talet har alla etniskt svenska barn fötts på sjukhusens BB. Enstaka förväxlingar "påstås" ju ha skett - antagligen färre än 10 stycken totalt.

Vad svenska myndigheter "glömt" bort är att barn är ju en handelsvara i många fattiga länder, tyvärr. Och att en get är vanligen mer värd än ett barn.
Rent principiellt så tror jag inte det behövs en lagändring för att testa mamma - barn med DNA, men svenska myndigheter är så in i h-e skitnödiga att inte våga göra detta, så det blir PK-syntax-error överallt.

Rent juridiskt så behöver ju ett sådant fynd av icke-släktskap mellan mamma-barn inte betyda så mycket för barnets skull mer än att "mamman" (den som påstår sig vara mamma) blir laglig fosterförälder. Något krångligare än så behöver man inte göra det, Ingen förlorar ju på det.

Snarare är det ju så att barnets rättigheter blir lite bättre då. Det enda som blir skiljaktigt är ju när mamman dör att arvet kan ju bli delat på annat sätt än om alla barnen är de biologiska. Därför behövs ju ett testamente i så fall.

Fast att förklara sådant för en kvinna som är nästintill analfabet är ju inte helt enkelt.
Citera
2016-12-14, 19:58
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blim
Om mamman inte medverkar till eftersökandet efter den man som ska registreras som far för att han är far så får hon inte det underhållsbidrag som man annars som ensamstående mamma får. Om pappan inte finns att få tag i eller inte kan betala.
Men "tipset" gäller ju inte hur man blåser staten på underhållsbidrag, utan på pappadagar.

Det första är ju rent bedrägligt, medan det senare inte är alls lika allvarligt.
Citera
2016-12-15, 02:34
  #43
Medlem
Det finns hål i denna balk som behöver täppas igen.

- Fadern ska ha möjlighet till juridisk abort om barnet ej tillverkats i samråd.

På så vis fråntas ett incitament för att bli ensamstående moder och oönskade barn sätts förhoppningsvis inte på jorden. Även en abortmöjlighet för bägge könen är möjlig.
Citera
2016-12-15, 02:43
  #44
Medlem
Trashtextats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Det finns hål i denna balk som behöver täppas igen.

- Fadern ska ha möjlighet till juridisk abort om barnet ej tillverkats i samråd.

På så vis fråntas ett incitament för att bli ensamstående moder och oönskade barn sätts förhoppningsvis inte på jorden. Även en abortmöjlighet för bägge könen är möjlig.
Män har chansen att avstå från sex. Annars kan vi kvinnor få fri tillgång till all hjälp med inseminationer när vi önskar barn. Bekostat av staten precis som män anser att de ska få allt serverat och dessutom kvinnokroppen på fått.


Sådana som du är så förbannat dumma i huvudet. Ni har era chanser att smita från ansvaret som ni gjort i alla tider. Nöj er med det eller sterilisera er.
Citera
2016-12-15, 02:49
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trashtextat
Män har chansen att avstå från sex. Annars kan vi kvinnor få fri tillgång till all hjälp med inseminationer när vi önskar barn. Bekostat av staten precis som män anser att de ska få allt serverat och dessutom kvinnokroppen på fått.


Sådana som du är så förbannat dumma i huvudet. Ni har era chanser att smita från ansvaret som ni gjort i alla tider. Nöj er med det eller sterilisera er.

Varför ska kvinnan efter ett samlag då helt legitimt plötsligt erhålla makt över mannens kropp? Det omvända scenariot är förkastligt enligt svensk moral.

Om mannen ska avstå sex för risken att få barn, kan inte samma skyldighet läggas på kvinnan? Varför diskuteras samtyckeslagar angående sex men inte barn?

Din box är så oerhört liten.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback