Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2016-12-17, 12:08
  #85
Medlem
Jag tror att två personer, en lägre avlönad och en högre avlönad, kommer ha ungefär lika gott ställt ekonomiskt under de yrkesverksamma åren. Den högavlönade gör av med mer pengar men har ungefär lika mycket kvar som den lågutbildade efter att räkningarna är betalda. Däremot kommer den högutbildade att ha mycket mer sparat i tjänstepensionen än vad den lågutbildade har. Så även om skillnaden under de yrkesverksamma åren är ganska liten, kommer den bli väldigt stor efter pensionen.
Citera
2016-12-19, 17:05
  #86
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Såna här kalkyler är sällan realistiska eftersom de aldrig tar med arbetslöshet i beräkningen. Ju mindre utbildning man har desto större risk för perioder av arbetslöshet. Jag vet ingen med enbart gymnasieutbildning har haft jobb alla månader mellan 20-30 utan de alla har minst något år som arbetslösa.

Bingo!
Arbetslösheten bland högutbildade är i princip 0%.
Citera
2017-01-13, 03:43
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Alla andra bostäder har också ökat i pris vilket gör att den där miljonen+ inte är lika mycket värd när man ska köpa nästa bostad. Lånen blir bara större.
När priserna väl faller så blir fallet desto högre så det finns en del risker med att lånen blir så stora.

Jo , men den som börjar som snickare 18 år gammal , säg 2010. maxlån 1a i storstad kommer alltid ligga före ekonomiskt en som studerar universitet 5 år och sen köper "samma lgh för minst dubbla priset år 2015" och kör på med sin lön som är högre och visserligen ökar.
Citera
2017-01-13, 10:02
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Jo , men den som börjar som snickare 18 år gammal , säg 2010. maxlån 1a i storstad kommer alltid ligga före ekonomiskt en som studerar universitet 5 år och sen köper "samma lgh för minst dubbla priset år 2015" och kör på med sin lön som är högre och visserligen ökar.

Det tar ungefär 8år innan man är färdig snickare och börjar få ut full lön, så den jämförelsen haltar den också.
Det finns helt enkelt inte många okvalificerade jobb som ger en säker lön hela tiden.
Och de som finns är oftast inom handel, butik, vård, omsorg där det är betydligt enklare för kvinnor att få jobb.
Citera
2017-01-13, 12:13
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busk-Hans
Jag började jobba direkt efter gymnasiet och kommer på fem år att ha tjänat ihop i runda slängor 1,5-1,7miljoner under dessa fem år. Personen som istället pluggar dessa fem år för att få ett bättre välbetalt jobb på något kontor ligger då efter 1,5 miljon i intjänade pengar. Personen i fråga har säkerligen också dragit på sig ett studielån på några 100 tusen kronor.

Skulle vi på något sätt kunna räkna ut hur lång tid det tar för en person som utbildar sig istället för att direkt hoppa in i arbetslivet att komma ifatt en knegare som mig? Beror såklart på vad personen utbildar sig till osv men lek med tanken.

Edit: Vi kan väl ta en psykolog som exempel. Skulle han/hon någonsin komma ifatt mig under sin livstid?

Det är inte så att du har fått för dig att värdeökning på din bostad är något du gjort dig förtjänt av och som automatiskt gör valet att inte vidareutbilda sig till ett bättre val?

Hur mycket har du sparat varje månad? Vad arbetar du med?
Citera
2017-01-13, 12:21
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busk-Hans
Jag började jobba direkt efter gymnasiet och kommer på fem år att ha tjänat ihop i runda slängor 1,5-1,7miljoner under dessa fem år. Personen som istället pluggar dessa fem år för att få ett bättre välbetalt jobb på något kontor ligger då efter 1,5 miljon i intjänade pengar. Personen i fråga har säkerligen också dragit på sig ett studielån på några 100 tusen kronor.

Skulle vi på något sätt kunna räkna ut hur lång tid det tar för en person som utbildar sig istället för att direkt hoppa in i arbetslivet att komma ifatt en knegare som mig? Beror såklart på vad personen utbildar sig till osv men lek med tanken.

Edit: Vi kan väl ta en psykolog som exempel. Skulle han/hon någonsin komma ifatt mig under sin livstid?

Vilken jävla frågeställning...
Citera
2017-01-14, 16:28
  #91
Medlem
TobiasBeechers avatar
Beror på vilken bransch den högutbildade verkar inom. Socionomer exempelvis kommer aldrig upp i lönenivåer för läkare och domare, eller för den delen snickare med enbart gymnasieutbildning. Men huvudsaken är att man brinner för sitt jobb

Själv började jag plugga ekonomi för att kunna bli revisor, ett halvtråkigt jobb men säker arbetsmarknad där man efter några år kan ha ett hyggligt liv med lönen. Dock hatar jag efter att ha blivit högutbildad civilekonom allt som har med ekonomi och framförallt redovisning att göra, hatar dessutom att jobba med vanliga jobb där man är låst 40 timmar i veckan. Så nu är jag bohem, jobbar när jag behöver, pluggar eller chillar emellanåt, och bor i en region där det som tur är finns helt okej med jobb. Jag lever långtifrån lyxliv, förutom skor köper jag kläder för mindre än 2000kr om året, och min träning sker genom löpning i skog, utegym och standardövningar hemma, och transport sker till fots eller med kollektivtrafik, och jag bor i en liten etta. Men det är livet jag älskar, de flesta jag känner både utbildade och outbildade har gått om mig ekonomiskt i intjänade pengar, men jag som bara pluggat eller haft låglönejobb har ändå i perioder kunnat spara pengar för att leva fritt sen utan att tvingas vara på plats och lyda order 40 timmar i veckan utan kan istället läsa kurser som utvecklingar min själ och mitt intellekt. Har dock ingen flickvän av förklarliga själ, jag ser helt okej ut cirka 7-8 på 10-skalan, är allmänbildad, social, charmig, filosofisk, men jag flashar inte med pengar och när jag inte gör det så uppfattar brudarna det som att jag aldrig kommer lägga några stora pengar på dem, och de har rätt.

Troligtvis kommer jag aldrig komma ifatt TS ekonomiskt.
Citera
2017-01-14, 17:41
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det tar ungefär 8år innan man är färdig snickare och börjar få ut full lön, så den jämförelsen haltar den också.
Det finns helt enkelt inte många okvalificerade jobb som ger en säker lön hela tiden.
Och de som finns är oftast inom handel, butik, vård, omsorg där det är betydligt enklare för kvinnor att få jobb.


Får man fråga var i världen du bor där det tar 8 år att bli fullbetald snickare? Går bygg gymnasium tar det ungefär 2 år efter examen tills man är fullbetald!! (40 timmar i veckan) har inte koll på exakta timmar dock....
Citera
2017-01-14, 17:50
  #93
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornorn
För de allra flesta tar det ett(1) år att komma ikapp.
Om du utbildar dig till något som behövs så kan du i princip få 1,5 miljoner i årslön, tyvärr så skattar du bort mycket men du får göra mycket roligt under studietiden och detta gör du på bidrag.

Har du nån fakta på det där påståeendet? Vill gärna se yrket där du som nyexad får 1,5.
Citera
2017-01-14, 18:35
  #94
Medlem
Nyexaminerade Civilingenjörer i Tyskland plockar ut minst 50 000 euro/år. Seniora (5år+) plockar enkelt 70-80 000 euro per år. Ni som är ingenjörer, lär er tyska och fly Sverige, så "kommer ni ikapp" TS lönemässigt inom 5 år. Och inte för att tala om alla förmåner och bonusar, speciellt om man jobbar inom bilindustrin.
__________________
Senast redigerad av AusnahmeMensch 2017-01-14 kl. 18:39.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback