Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-21, 10:03
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du har fortfarande inte förklarat det där med att "50 000 är skattefritt". Du väljer att undvika det och istället kalla den som undrar för dryg. Vem är dryg egentligen?

Kom igen nu och förklara det där med 50 tusen!


Det finns ingen bestämmelse om att man får tjäna 50k skattefritt genom någon slags verksamhet. Antagligen har någon blandat ihop det med den reavinst som kan uppstå vid försäljning av personligt lösöre. Den reavinsten får uppgå till 50k per år vid försäljning av t ex en tavla man haft i sin ägo en längre tid. Det gäller inte för att köpa och sälja saker i vinstsyfte.
Citera
2016-12-21, 10:39
  #14
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaschOldarn
Har för närvarande inget jobb och drar in cirka 1000kr/helgen till mitt konto genom swish. Pengarna är svårförklarade och inte helt lagliga. Har detta året dragit in cirka 60.000kr.

Kommer jag få skatta på detta? Eller hur ligger det till? Inte skattat en ända krona än men men...


1000 kr per vecka, knappast...
Citera
2017-01-30, 18:24
  #15
Medlem
Har en kompis som är orolig för detta med jag har avrått honom men han får göra som han vill. Ponera att han får in runt 14tusen varje vecka på ett konto varav han tar ut 65procent av dessa kontant resten handlar han för med kortet. Dessa pengar kommer in från ett företag av vad jag vet eventuellt försäljning av diverse varor. Så när kan skatteverket få upp ögonen för detta?
Citera
2017-02-08, 04:09
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaschOldarn
Har för närvarande inget jobb och drar in cirka 1000kr/helgen till mitt konto genom swish. Pengarna är svårförklarade och inte helt lagliga. Har detta året dragit in cirka 60.000kr.

Kommer jag få skatta på detta? Eller hur ligger det till? Inte skattat en ända krona än men men...
Troligtvis kommer du inte behöva skatta men hur smart är det att ta betalt för "inte helt lagliga" tjänster/varor via Swish? Cash is king.
Citera
2017-02-10, 17:05
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Believe.simply
Har en kompis som är orolig för detta med jag har avrått honom men han får göra som han vill. Ponera att han får in runt 14tusen varje vecka på ett konto varav han tar ut 65procent av dessa kontant resten handlar han för med kortet. Dessa pengar kommer in från ett företag av vad jag vet eventuellt försäljning av diverse varor. Så när kan skatteverket få upp ögonen för detta?

Enkelt, banken ser att det kommer in konstiga överföringar regelbundet.
Banker har massa anti-pengatvätts-åtgärder implementerade och ringer din vän och frågar om pengarna, kräver kvitton/lönespec etc. Annars rapport till SKV.
Citera
2017-02-10, 17:44
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Enkelt, banken ser att det kommer in konstiga överföringar regelbundet.
Banker har massa anti-pengatvätts-åtgärder implementerade och ringer din vän och frågar om pengarna, kräver kvitton/lönespec etc. Annars rapport till SKV.

Fel bank skriver SAR/STR men går inte till SKV, dock kan information vidarebefordras till SKV i senare utredningar. Bank behöver inte ens fråga kund etc eller infomera kund om det.

Dock är svensks banker rätt dåliga på det, mer kontanter dom är jobbiga på. Banker ska normalt utgå efter KYC profil för få varningar för avvikelser. Svenska banker har dock inte precis normalt vettiga KYC profil i system.
Citera
2017-04-26, 15:10
  #19
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Man lär kunna sälja sina egna tillhörigheter till ett värde av 50 000 utan att betala skatt för det? Brukar folk betala skatt på bilar de säljer privat? Jag tror inte det.
Citera
2017-04-26, 17:07
  #20
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Man lär kunna sälja sina egna tillhörigheter till ett värde av 50 000 utan att betala skatt för det? Brukar folk betala skatt på bilar de säljer privat? Jag tror inte det.


är väl själva vinsten som ska beskattas ?
Citera
2017-05-01, 15:07
  #21
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Om du säljer din privata saker som dator, TV, stereo, bil eller gräsklippare o.s.v. på blocket eller liknande så behöver du inte betala skatt på det som är under 50000.
Citera
2017-05-09, 22:18
  #22
Medlem
Antagonist88s avatar
Inte speciellt smart att ta all betalning för sin olagliga verksamhet på kontot där allt kan spåras, Cash är att föredra. Sedan tror jag ingen bryr sig över denna lilla struntsumma men när det blir sex siffrigt kan snuten börja tråla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback