Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-09, 13:01
  #13
Moderator
HelgeBuks avatar
För att utveckla den rent praktiska frågeställningen, vad gäller bokföring (har gått och funderat på det här under morgonen):

Ponera att jag ska föra över pengar till en "växlingssida" för bitcoin, och köpa bitcoins därifrån. Då borde jag väl skapa två nya konton i min kontoplan ("1XXX bitcoinsida" och "1XXY bitcoins") så i steg 1 gör jag en överföring som bokförs från "1930 bankkonto" till "1XXX bitcoinsida" och när själva köpet görs går summan från 1XXX till 1XXY (ev med en småsumma växelpengar kvar på 1XXX).

Eller kan man hoppa över mellansteget och bara bokföra hela summan på 1XXY direkt även om pengarna mellanlandar på det andra kontot under några dagar? Misstänker att det vore otillåtet.

Att köpa guld direkt bör vara mer rättframt då det inte blir något mellankonto på samma sätt, men även där får jag skapa ett "1XXZ guld", men borde kunna göra konteringen direkt 1930->1XXZ.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback