Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-28, 19:39
  #133
Medlem
Skogismyras avatar
https://youtu.be/DzSOBMnuzx8 Med Mooji.
Från 19:37
Citat:
Ursprungligen postat av hitmanned
Vad är genom bruset då?
https://youtu.be/3OXQKSwNMSQ Mooji.


https://youtu.be/p9KuiI2YWH8
Du är inte personen du. Du är död, du är icke relevant. Du är inte kroppen.
Vi är alla samma, allt är samma.
Dessa kroppar är bara speldockor, och världen är en del av spelet också.
Det spelar absolut ingen roll vad jag/vi gör. Vad vi gör eller inte gör är icke relevant.

Om ni bara vissste..
Men det spelar ingen roll. Ni spelar spelet, jag förstår det.
__________________
Senast redigerad av Skogismyra 2018-06-28 kl. 20:12.
Citera
2018-06-28, 21:36
  #134
Medlem
hitmanneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
https://youtu.be/DzSOBMnuzx8 Med Mooji.
Från 19:37

https://youtu.be/3OXQKSwNMSQ Mooji.


https://youtu.be/p9KuiI2YWH8
Du är inte personen du. Du är död, du är icke relevant. Du är inte kroppen.
Vi är alla samma, allt är samma.
Dessa kroppar är bara speldockor, och världen är en del av spelet också.
Det spelar absolut ingen roll vad jag/vi gör. Vad vi gör eller inte gör är icke relevant.

Om ni bara vissste..
Men det spelar ingen roll. Ni spelar spelet, jag förstår det.

Jag förstår din poäng, allt är ett.

Men låt det vara så då, så får vi se när döden träder fram.

Gå ut och se dig omkring, livet är ändå vackert på sitt sett, det finns framför dig för att du ska uppleva det med öppna armar mannen.

Om du nu verkligen vill välja den filosofiska vägen, gör det med stil. Flytta till Tibet och chilla på ett berg och puffa dmt resten av livet. Eller utbilda dig, sätt igång en karriär, tjäna deg och tillslut så kommer du skaffa en familj med allt som hör till

Edit; kanske lite fyrkantig i slutet men du hajjar.
__________________
Senast redigerad av hitmanned 2018-06-28 kl. 22:25.
Citera
2018-06-29, 07:31
  #135
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitmanned
Jag förstår din poäng, allt är ett.

Men låt det vara så då, så får vi se när döden träder fram.

Gå ut och se dig omkring, livet är ändå vackert på sitt sett, det finns framför dig för att du ska uppleva det med öppna armar mannen.

Om du nu verkligen vill välja den filosofiska vägen, gör det med stil. Flytta till Tibet och chilla på ett berg och puffa dmt resten av livet. Eller utbilda dig, sätt igång en karriär, tjäna deg och tillslut så kommer du skaffa en familj med allt som hör till

Edit; kanske lite fyrkantig i slutet men du hajjar.
Det är inte bara en fin grej att säga att allt är ett. Det är mycket mer än så.

Ja okej, men du kommer inte att bli visare efter att din kropp har dött den där vanliga döden.
Jag har redan "sett".

Det har absolut ingenting att göra med filosofi.
Citera
2018-06-29, 12:34
  #136
Medlem
Fris avatar
Har någon något förslag på fenomen som också är subjektiva, fast de inte är ett medvetande? Vi vet ju i första hand att det helt oförnekligen existerar subjektiva grejer (vårt medvetande) som är principiellt omöjliga att mäta objektivt. Vad mer finns det i den kategorin fenomen?
Citera
2018-06-29, 15:16
  #137
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Har någon något förslag på fenomen som också är subjektiva, fast de inte är ett medvetande? Vi vet ju i första hand att det helt oförnekligen existerar subjektiva grejer (vårt medvetande) som är principiellt omöjliga att mäta objektivt. Vad mer finns det i den kategorin fenomen?
Det finns inte något som inte är medvetande.
Citera
2018-06-29, 23:13
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Har någon något förslag på fenomen som också är subjektiva, fast de inte är ett medvetande? Vi vet ju i första hand att det helt oförnekligen existerar subjektiva grejer (vårt medvetande) som är principiellt omöjliga att mäta objektivt. Vad mer finns det i den kategorin fenomen?
Jag vet inte vad du menar när du säger "medvetandet" men synfältet är ett exempel på en upplevelse som är ganska häftig. Vad är storleken på synfältet? Går inte definiera. Synfältet saknar dessutom någon strikt gräns även fast det verkar ändligt. Även om det nu verkar ändligt så vad är det på "andra sidan" synfältet?

Fick lust att prata om subjektivitet också. Det är så märkligt fenomen. Det finns ingenting utanför subjektiva upplevelser. Oavsett om det finns något objektivt eller inte så är allting som upplevs helt subjektivt. Det kan säkert de flesta hålla med om. Allt som verkar vara nåt annat än en subjektiv upplevelse är bara tankar eller teorier (jag brukar kalla det fantasier för att provocera lite) som upplevs subjektivt.

Å andra sidan, om det bara finns subjekt och ingenting annat så är subjektet ingenting. Saker går bara definiera utifrån dess relation till något annat. En sak är bara en sak om den skiljer sig från alla andra saker. Om den enda färgen som fanns var gult så hade det inte funnits någon färg.

Så subjektivitet verkar vara allting och därför bör det även vara ingenting. Paradox? Inte direkt. Bara om man envisas med att subjektet är något objektivt. Det är bara objektiva saker som måste stå i relation. Som måste separeras. Så på det här viset kan man kanske tänka sig att subjektet står utanför den objektiva världen rent fundamentalt.
Citera
2018-07-02, 19:53
  #139
Medlem
Skogismyras avatar
"You are consciousness/awareness, and the personal appearence of you as a person is a temporary disguise of consciousness/awareness.
It's hide and seek:
- Let's pretend I'm a human person.
- Oh that will be fun, and let's play some dramas.
- Yes but for the dramas you have to forget completely who you are.
- Okay, then let me forget completely who I am and play the drama."

- Eckhart Tolle
Citera
2018-07-03, 01:08
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Hej alla filosofer ute i landet!

Jag har funderat lite, eller snarare väldigt mycket, ända sedan jag var barn! Jag har varit väldigt nyfiken på det mest grundläggande vi kan säga om universum! Nämligen att det är medvetet!

Det faktum att universum(vad det nu är) är medvetet är det mest grundläggande som vi kan slå fast med absoluta säkerhet angående universums egenskaper! It's an absolute fact so to speak!

Att försöka bevisa den orimliga och ointuitiva hypotesen att medvetande INTE existerar faller på sin egen orimlighet, då varje ansats till ett sådant bevis, isig är ett bevis på motsatsen, nämligen att medvetande existerar!

Nu har jag dock med egna kontemplationer kommit fram till att det är omöjligt att något sådant kan existera! Medvetande är ju ren magi och inget annat! Men ren magi kan inte existera! Och skulle ren magi kunna existera, så skulle det också gå att förklara, och går det att förklara är det inte magi längre!

Tada! Hur får vi ihop den här paradoxen? Jag kallar den för "Belavias Paradox"

Medvetandet kan ju vara en paradoxal fråga, vad är det egentligen?

Ens namn ger en existens på sätt och vis, när du föddes så fick du ett namn, och fick existens till att vara.
Namnen kommer man ihåg, vi människor gör det i alla fall.
Och det som jag vill komma fram till är att medvetandet att något existerar specifikt är väl mer värt en något som är en i mängden?
Som fåglar, fiskar etc.
Men det behöver inte betyda att det ska marginaliseras, utan medvetandet att små detaljer spelar stor roll i vår existens som människa är ju essentiellt om man inte önskar att dö.

Sätt ord på det som du vill få fram och det blir ej magi.

Vad är viktigast i ditt liv? Vad är ditt kall? Sukta efter detta istället och du kan dö fridfullt, det är väl en solklar fråga att ställa till människor som är sina egna huvudkaraktärer i sina liv. Och såklart vill man leva ett förnöjt liv, men kedjorna inom en får man försöka fria sig själv ifrån, och att hålla på att bli som en ateist får en bitter smak i min mun och om man är en sådan så vette jag fan varför man ens lever.
__________________
Senast redigerad av Locho 2018-07-03 kl. 01:11.
Citera
2018-07-11, 18:33
  #141
Medlem
Skogismyras avatar
Enligt Integrated information theory så kommer medvetandet före materia. Det löser alltså 'the mind-body problem'/'hard problem'.

Christof Koch om IIT: "The only really promising fundamental theory of consciousness."

Virgil Griffith: "IIT is currently the leading theory of consciousness."

https://youtu.be/Vl8J3K_ZLkg
__________________
Senast redigerad av Skogismyra 2018-07-11 kl. 19:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback