Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-07, 11:01
  #1
Medlem
Ur dagens di.se: ”Detta har så här långt fungerat relativt väl, men vi börjar nu närma oss det kritiska läge där konjunkturen ska ta över stafettpinnen.” ”En anledning skulle kunna vara att den svenska konjunkturen som sådan inte fortsätter att utvecklas lika gynnsamt som vi räknar med.” Det sade vice riksbankschef Per Jansson på onsdagen, enligt ett förskrivet anförande.

Konjunkturinstitutets definition: ”Svängningar i den ekonomiska aktiviteten.”

Wikipedia: Konjunktur är det rådande ekonomiska tillståndet i en ekonomi med avseende på flera variabler, framförallt arbetslöshet, tillväxt och inflation. Tidsperioden mellan två låg- eller högkonjunkturers respektive klimax kallas konjunkturcykel. Vanligen är en konjunkturcykel mellan tre och åtta år lång.

Ofta använd definition: Konjunktur är ett begrepp som beskriver det rådande ekonomiska tillståndet i en ekonomi. Goda tider betyder högkonjunktur och dåliga tider betyder lågkonjunktur.

Är konjunktur att likställa med ett naturfenomen som sköljer fram och åter likt tidvatten?
Eller styrs konjunkturen under FRB* av den totala lånestockens utveckling? Högkonjunktur = ökande skulder, lågkonjunktur = måttlig eller stillastående skuldtillväxt, depression = minskande skuldberg.


* ”Fractional-reserve banking (förkortat FRB) att banker kan skapa och låna ut N gånger det egna kapitalet. Som exempel kan multiplikatorn N vara 40. Då kan en bank med 1 miljard i kapital skapa 40 miljarder i krediter, vilka sedan ingår i penningmåttet M1.” /Wikipedia/
Citera
2016-12-07, 12:28
  #2
Medlem
mikaelss avatar
Konjunkturer är skapade, av klåfingriga politiker, om man, likt mig, lyssnar på den österrikiska skolan och inte allehanda Keynesianer och andra sossar.
Citat:
hur man formulerar en monetär och finanspolitik som inte leder till konjunkturcykler – varken ohållbar tillväxt eller recessioner. Och detta kan man endast uppnå genom att sluta att med politiska medel skapa allehanda förutsättningar eller lättnader för specialintressen – och därför sluta att mixtra med valutans värde och räntenivåer.
http://www.mises.se/2011/08/22/konju...ler-recession/
Citera
2016-12-07, 19:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
* ”Fractional-reserve banking (förkortat FRB) att banker kan skapa och låna ut N gånger det egna kapitalet. Som exempel kan multiplikatorn N vara 40. Då kan en bank med 1 miljard i kapital skapa 40 miljarder i krediter, vilka sedan ingår i penningmåttet M1.” /Wikipedia/
Låter som frågeställningen är ogiltig. I Sverige och många andra länder är reservkravet 0.
Blir 0 i nämnaren för dig.
Citera
2016-12-07, 23:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Låter som frågeställningen är ogiltig. I Sverige och många andra länder är reservkravet 0.
Blir 0 i nämnaren för dig.

Det du citerar är hämtat från Wikipedia som förklaring till hur FRB fungerar. Där kan man även läsa:
"Två system för att begränsa hur mycket banker kan låna ut är reservkrav och kapitaltäckningskrav. Reservkrav innebär att banken måste hålla en del av insättningarna som reserv, medan kapitaltäckningskrav innebär att banken måste garantera utlåningen (riskvägt) med eget kapital. I Sverige tillämpas kapitaltäckningskrav vilket regleras av Lagen om kapitaltäckning och stora exponeringar (SFS 2006:1372)."

Konjunkturer är f.ö. inte ett enbart svenskt fenomen. Min fråga kvarstår; vad är konjunktur? Om det inte är en naturkraft och riksbanken förväntar sig att konjunkturen nu ska ta över stafettpinnen, betyder det att dom hoppas att utlåningen ska ta nya språng?
Citera
2016-12-08, 14:33
  #5
Medlem
Jag vill påpeka att man hade stora och djupa konjunktursvängningar med finanskriser, bubblor och depressioner redan på 1800-talet, när nästan alla länder hade metallmyntfot och ytterst passiv/liberal ekonomisk politik. Vissa länder hade inte ens några centralbanker under denna period, så hela försöket att skylla konjunkturcykler på staten och centralbanker framstår som rätt okunnigt.
Citera
2016-12-08, 18:33
  #6
Medlem
dubbelpost
__________________
Senast redigerad av Externalist 2016-12-08 kl. 18:36.
Citera
2016-12-08, 18:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
... så hela försöket att skylla konjunkturcykler på staten och centralbanker framstår som rätt okunnigt.

Om konjunktursvängningar inte är ett resultat av staters & bankers aktiviteter vad är det då, ett naturfenomen?
Citera
2016-12-08, 20:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Det du citerar är hämtat från Wikipedia som förklaring till hur FRB fungerar. Där kan man även läsa:
"Två system för att begränsa hur mycket banker kan låna ut är reservkrav och kapitaltäckningskrav. Reservkrav innebär att banken måste hålla en del av insättningarna som reserv, medan kapitaltäckningskrav innebär att banken måste garantera utlåningen (riskvägt) med eget kapital. I Sverige tillämpas kapitaltäckningskrav vilket regleras av Lagen om kapitaltäckning och stora exponeringar (SFS 2006:1372)."

Konjunkturer är f.ö. inte ett enbart svenskt fenomen. Min fråga kvarstår; vad är konjunktur? Om det inte är en naturkraft och riksbanken förväntar sig att konjunkturen nu ska ta över stafettpinnen, betyder det att dom hoppas att utlåningen ska ta nya språng?
Nja, det jag citerar är vad du skrev.

Men eftersom Sverige inte har några reservkrav så kanske du är med på att det är irrelevant att tala om FRB.
Kapitaltäckning är något helt annat.

Konjunktur är ett mått på mänsklig aktivitet.
En överhet kan påverka det. Sovjet och öststaterna brukade skämtsamt beskrivas som i permanent lågkonjunktur. Det fanns ett uns av sanning i det iom att man hindrar aktivitet som leder till högkonjunktur.
Citera
2016-12-08, 21:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nja, det jag citerar är vad du skrev.

Du citerar det jag citerade med angivande av wikipedia som källa:
* ”Fractional-reserve banking (förkortat FRB) att banker kan skapa och låna ut N gånger det egna kapitalet. Som exempel kan multiplikatorn N vara 40. Då kan en bank med 1 miljard i kapital skapa 40 miljarder i krediter, vilka sedan ingår i penningmåttet M1.” /Wikipedia/
Citera
2016-12-08, 21:52
  #10
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jag vill påpeka att man hade stora och djupa konjunktursvängningar med finanskriser, bubblor och depressioner redan på 1800-talet, när nästan alla länder hade metallmyntfot och ytterst passiv/liberal ekonomisk politik. Vissa länder hade inte ens några centralbanker under denna period, så hela försöket att skylla konjunkturcykler på staten och centralbanker framstår som rätt okunnigt.
Berätta mer, nationella, eller tom internationella, konjuktursvängningar, alltså? Inte bara lokala bubblor (som ju är en helt annan sak)?
Jag betvivlar inte att du kan ha en poäng, jag har bara inte hört talas om det tidigare, just med metallmyntfot och utan centralbank blir ju statens verktyg (tack och lov) lite begränsade, så den skada de kan åstadkomma kan ju inte vara så stor, men som sagt, exempel mottages tacksamt.
Om du tycker den österrikiska skolan bygger på okunnighet har du nog lite uppförsbacke framför dig i ditt argumenterande
Citera
2016-12-08, 23:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Du citerar det jag citerade med angivande av wikipedia som källa:
* ”Fractional-reserve banking (förkortat FRB) att banker kan skapa och låna ut N gånger det egna kapitalet. Som exempel kan multiplikatorn N vara 40. Då kan en bank med 1 miljard i kapital skapa 40 miljarder i krediter, vilka sedan ingår i penningmåttet M1.” /Wikipedia/
Du skrev detta i TS:
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
styrs konjunkturen under FRB* av den totala lånestockens utveckling?
Vilket var vad jag adresserade.
Wikipedia har inte med detta att göra.
Citera
2016-12-08, 23:27
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Berätta mer, nationella, eller tom internationella, konjuktursvängningar, alltså? Inte bara lokala bubblor (som ju är en helt annan sak)?
Jag betvivlar inte att du kan ha en poäng, jag har bara inte hört talas om det tidigare, just med metallmyntfot och utan centralbank blir ju statens verktyg (tack och lov) lite begränsade, så den skada de kan åstadkomma kan ju inte vara så stor, men som sagt, exempel mottages tacksamt.
Om du tycker den österrikiska skolan bygger på okunnighet har du nog lite uppförsbacke framför dig i ditt argumenterande
Nu får väl Simora svara för sig, men jag kan peka på några saker.
* Backar du tillbaka så var inte ekonomin särskilt internationell. Konjunkturvariationer på ett ställe spred sig inte så långt.

* För att du skall kunna tala om konjunktur behöver du ha ett visst mått av handel. Sitter alla och håller på med självhushållning har vi närmast permanent lågkonjunktur.

* Konjunkturer en konsekvens av ekonomisk aktivitet som varierar med tiden. Variationerna uppstår när individer i ekonomin ändrar beteenden/ageranden.

* Ett skäl till att Centralbanker infördes var de likviditetsproblem som uppstod iom säsongsvariationer i behov av kontanter. Det var något som centralbankerna hade till uppgift att jämna ut.

Fria marknader är inte på något sätt bekymmersfria. Terminsmarknaden i Chicago hade mycket problem från början. T ex med corners. Genom att ordna viss reglering så kunde man undvika skadliga situationer och den kunde leverera den önskade funktionen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback