Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-07, 08:39
  #1
Medlem
Lite underligt sammanträffande tycker jag, vad vill de veta?

Citat:
En litauisk man har gripits vid en militär anläggning i närheten av Bålsta, rapporterar Expressen.
TT
07:51 - 7 dec, 2016

Mannen, som är i 35-årsåldern, upptäcktes och omhändertogs av Försvarsmaktens personal i går och överlämnades till polisen.

Han är nu anhållen misstänkt för brott mot skyddslagen. Säkerhetspolisen har informerats om händelsen men utredningen sköts av polisen.

I slutet av november greps en polsk medborgare efter att ha fotograferat vid ett militärt skyddsområde utanför Bålsta. Han begärdes häktad misstänkt för brott mot skyddslagen men släpptes efter häktningsförhandlingen.



http://www.gp.se/nyheter/sverige/lit...ning-1.4022832
Citera
2016-12-07, 08:43
  #2
Medlem
mahutma_homos avatar
Igen? Det var ju bara några veckor sen senast.

Vi har även den utländska mannen som hittades på ett militärområde och skjutsades till närmsta busshållplats. Sedan hittade man en väska med en revolver i på området.

Även detta var rätt nyligen. Hittar inte tråden men den finns här någonstans.
Citera
2016-12-07, 09:22
  #3
Medlem
Var ju inte länge sen en man blev gripen misstänkt för förberedelse till terrorbrott i Bålsta heller... Kära Bålstabor, snart smäller det
Citera
2016-12-07, 09:32
  #4
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
Igen? Det var ju bara några veckor sen senast.

Vi har även den utländska mannen som hittades på ett militärområde och skjutsades till närmsta busshållplats. Sedan hittade man en väska med en revolver i på området.

Även detta var rätt nyligen. Hittar inte tråden men den finns här någonstans.

Fast jag har väldigt svårt att se nåt samband mellan den här händelsen och killen som man hittade inne på garnisonen i Göteborg.

Däremot blir det uppenbart att det finns ett samband med händelsen för ett par veckor sedan där en polsk medborgare greps utanför Bålsta. Alla superexperter på flashback var ju så övertygade om att det bara var någon oskyldig turist (i november?) som "råkade" ha vägarna förbi..

Nu när vi fått två bekräftade exakt likadana händelser vid samma anläggning på mycket kort tid så bevisar det att kartläggning (spioneri) pågår.

Rätt öppet dessutom. Man funderar ju på om det är en markering
Citera
2016-12-07, 09:33
  #5
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlitePreston
Var ju inte länge sen en man blev gripen misstänkt för förberedelse till terrorbrott i Bålsta heller... Kära Bålstabor, snart smäller det

Ledsen, men jag tror inte på nåt samband alls.
Citera
2016-12-07, 09:34
  #6
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stickmonkey
Lite underligt sammanträffande tycker jag, vad vill de veta?

Det är naturligtvis inget slumpmässigt "sammanträffande".

Det är väl en pågående verksamhet.

Vad de vill veta? Ja massor av saker. Det kan man bar gissa sig till.
Citera
2016-12-07, 10:14
  #7
Avstängd
sukhoi-t50s avatar
Det slumpmässiga kan helt enkelt vara att man skärpt bevakningen sedan den första händelsen, samma sak som händer efter att man rapporterat om en olycka så kommer snart en till rapport om en till...

Hur gick det med alla master som sabboterats av Mr Putin tidigare, det var totalstopp på Arlanda radiomaster som rasade osv osv
Citera
2016-12-07, 12:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mahutma_homo
Igen? Det var ju bara några veckor sen senast.

Vi har även den utländska mannen som hittades på ett militärområde och skjutsades till närmsta busshållplats. Sedan hittade man en väska med en revolver i på området.

Även detta var rätt nyligen. Hittar inte tråden men den finns här någonstans.

Det har jag missat.

Det som gör att jag tycker det är lite olustigt är ju just på grund utav vad som finns i ett berg i Bålsta och vilken funktion det berget fyller.

Vid ett snabbt överraskningkrig så är det ju primärmål nummer ett!!
Citera
2016-12-07, 12:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stickmonkey
Lite underligt sammanträffande tycker jag, vad vill de veta?




http://www.gp.se/nyheter/sverige/lit...ning-1.4022832
Vad skulle folk från NATO-länder förbereda?
Vill man ta bilder så gör man det inte så öppet.
Citera
2016-12-07, 13:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Vad skulle folk från NATO-länder förbereda?
Vill man ta bilder så gör man det inte så öppet.

Nu har nationaliteten i passet väldigt lite med vem man kan tänkas jobba för att göra.
Citera
2016-12-07, 13:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Nu har nationaliteten i passet väldigt lite med vem man kan tänkas jobba för att göra.
Det är inte omöjligt att dom spionerade men det kan lika gärna vara slumpen, Sverige är fullt med polacker och annat öststatsfolk.
Citera
2016-12-07, 13:50
  #12
Medlem
PlutoJs avatar
Finns ju gott om folk i de baltiska länderna som är etniska ryssar, och som öppet medger att vid en konflikt mellan Ryssland och baltstaterna kommer deras lojalitet att ligga hos Ryssland. Att rekrytera personer med EU-pass ur den gruppen ter sig nog lockande för vissa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback