Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-12-10, 12:31
  #25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamma
Varför säger man väst och ost då? Det stör mig som fan. Ostliga vindar. Nordost. Vadå ost.
Det bruket är vanligast i nautiska sammanhang. Vi har plockat många sjötermer från nederländskan, och o(o)st är den nederländska formen av öster, östlig.
Citera
2016-12-10, 23:58
  #26
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Är det så svårt att erkänna att jag har gått till källorna, medan du har plockat upp något från litteratur som inte alls behandlar baskisk etymologi som huvudtema?

Du behöver inte låta arg för jag har inte sagt att dina källor har fel. Du verkar ha gjort en bra insats där, dock har du alldeles bommat vad twisted och de andra orden du räknade upp betyder (och jag var tvungen att reda ut det).

:

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, något som är twisted, eller tordu i huvudbetydelsen, har inte rört sig i någon krökt bana, utan roterat runt en axel i olika mån över rotationsaxelns utsträckning.

För det här kan du ju bara inte mena. Om du tar ett objekt, fäster en virtuell penna vid det som vidrör ett virtuellt papper och låter objektet rotera kring en axel, hur kommer spåret som pennan ritat se ut? Som en rak linje eller som en kurva?

Nu pratar du om huvudbetydelsen också, i ditt tidigare inlägg hette det att det inte ens fanns en bibetydelse där böjd passade in. Om du skulle göra en korkskruv, skulle du böja metallen då eller bara dra ut den i en enda riktning?
Citera
2016-12-11, 18:39
  #27
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Vilken skandalös brist på bildning ni visar upp i det här forumet.
(har inte läst alla inlägg - så om frågan tidigare är löst på ett korrekt sätt ber jag om ursäkt)

Den politiska höger- och vänsterskalan etablerades under Franska revolutionen 1789.

Helt enkelt genom att de som ville driva samhället i en mer demokratisk och jämlik riktning, satt till vänster. Medan de konservativa satt till höger. (…i den franska Nationalförsamlingen förstås).

Ja visst. Till höger och vänster om TALMANNEN alltså. Varvid det låg nära till hands att talmannen beskrev olika yrkanden som inkomna från antingen höger eller vänster sida.

Tydligen kändes det gångbart att härma den franska höger/väsnter-orienteringen i Sverige (mfl länder), trots att svenska församlingar aldrig hade de folkvalda placerade i den ordningen.
Citera
2016-12-11, 19:27
  #28
Medlem
JanTalibans avatar
Jag var lite slarvig när jag fastställde ordet vänster som barnsligt och ironiskt. (Det har ju nyligen inkommit klagomål på bristande bildning här i tråden, så det är nog angeläget att man skärper sig.)

En anledning till att ord för ”vänster” (och ibland ”höger”) gärna har karaktären av barnspråk och ironi kan naturligtvis vara vidskepelse. Att i klarspråk referera till den vänstra sidan har bland forntidsmänniskor sannolikt inneburit obehagliga risker för otur.

Så att vänster lär betyda ungefär ”det allra snyggaste” behöver inte bara hänga ihop med snygga fummelgrepp bland spädbarnsmässiga hemslöjdare; det kan lika gärna vara ett tryggt och säkert sätt att nämna det skrämmande.

Att spanskan har tagit upp izquierda, istället för latinets sinister, är nog ett typiskt fall av att man försöker hitta ofarliga ord för farliga saker. Även sinister i sig lär väl vara en omskrivning.
Citera
2017-03-19, 08:52
  #29
Medlem
Furiennas avatar
Intressant tråd. Men vet någon varifrån det tyska ordet "links" för "vänster" kommer? Höger heter ju "rechts", vilket är samma sak som engelskans "right". Men finns det någon förklaring för "links"?
Citera
2017-03-19, 12:51
  #30
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Intressant tråd. Men vet någon varifrån det tyska ordet "links" för "vänster" kommer? Höger heter ju "rechts", vilket är samma sak som engelskans "right". Men finns det någon förklaring för "links"?

Härkomsten är oviss, men man tror att det kommer från ett ord liknande engelskans, alltså ett ord som betyder "svag" eller "slapp". Det förmodas vara kognat med Laken och svenskans substantiv slinka.
Citera
2017-03-19, 12:58
  #31
Medlem
jipeesss avatar
kanske nån biblisk koppling;

Mat 25:33

det "dåliga", sinistra till vänster o vice versa
Citera
2017-03-19, 13:03
  #32
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
kanske nån biblisk koppling;

Mat 25:33

det "dåliga", sinistra till vänster o vice versa

Ja, de flesta ord för vänster är pejorativa, p.g.a. att vänster hand och arm vanligen är den svagare.
Citera
2017-03-19, 17:09
  #33
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Härkomsten är oviss, men man tror att det kommer från ett ord liknande engelskans, alltså ett ord som betyder "svag" eller "slapp". Det förmodas vara kognat med Laken och svenskans substantiv slinka.
Okej. Tack.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback