Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-06, 23:54
  #1
Medlem
Joomlas avatar
Hej,

Jag vet att ämnet skenförsäkring avhandlats tidigare men det har mer rört hur fb uppdagar sådant, klagomål på snorungar och mer prospektiva ting. Vad jag undrar är vad som händer efter en olycka.

En lite halvt avlägset bekant har varit med om en trafikolycka. Bilen i fråga är alltså skenförsäkrad (vilket antagligen är oklart om det uppdagas, förutsätter h*n står på samma adress som försäkringstagaren), men vi antar att det uppdagas.

Handlar det om att ersättning för den egna bilen uteblir, eller blir h*n betalningsskyldig för motpartens skador också? Inga personskador vad jag förstod men vill dra mig till minnes att sådant kan komma krypandes en tid senare, typ nacksmärtor? Trafikdelen av försäkringen står väl för sådant (vård eller ersättning för sveda/värk, vad då den exakt ska täcka?) men är det något som också kan gå under regressrätt och innebära betalningsskyldighet?

Har det någon betydelse om personen i fråga anses som vållande f.ö? Handlade om en väjningsplikt och den version jag fick lät som den innehöll en del bortförklaringar. Jag började spåna i betalningskrav och liknande; inget smart drag. Söker iaf info om hur det verkligen förhåller sig så jag inte skrämt upp vederbörande i onödan.
Citera
2016-12-07, 06:38
  #2
Medlem
miikoss avatar
Som jag förstår det så gäller inte försäkringen då, inte heller trafikförsäkringen.

Då man saknar trafikförsäkring, så går Trafikförsäkringsföreningen in och ersätter personskador och alla skador som inte är egna bilen, de lär kräva in ersättning.

För personskadorna så ligger det mesta under socialförsäkringen dock, Trafikförsäkringen hamnar mest om egenavgifter i vården, men räkna med minst 100 kr läkarbesök per år, (upp till högkostnadsskydd). Detta är något som jag hörde regeringen vill ändra på, de vill gärna att trafikförsäkringarna ska betala hela kostnaden för personskadorna och inte endast det som blir över.

Det är förstås osmart att ha fel försäkring, skulle man köra in en husvägg som behöver lagas så är det skillnad på att betala ev. 1 000 kr självrisk och runt 50 000 kr för reparation. Samt värdet på sin egna bil om man vill ha den återställd.

Nu verkar ju skadorna inte vara så stora, så borde inte bli så väldigt stora.

Ja, om man kan visa att motparten är vållande, så används dennas trafikförsäkring samt ev. helförsäkring.
Citera
2016-12-07, 08:11
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Handlar det om att ersättning för den egna bilen uteblir, eller blir h*n betalningsskyldig för motpartens skador också?

Försäkringen gäller inte alls. Bägge parternas bolag kommer att kräva personen på ersättning för skadorna. Om motparten är vållande så finns det såklart ingen grund att kräva din vän på pengar.

Men hans försäkringsbolag kan (och kommer sannolikt) att polisanmäla för bedrägeri om det även under en sådan utredning uppdagas att det faktiskt är en skenförsäkring.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2016-12-07 kl. 08:13.
Citera
2016-12-08, 01:43
  #4
Medlem
Joomlas avatar
Är det vad som är praxis - polisanmälan och betala även motpartens skador - eller är det vad som "egentligen" gäller, eller vilken rätt fb har? Jag har ju förstås googlat innan jag startade tråden och på många lät det som att det stannar vid utebliven ersättning. Men då handlade det ofta om unga killar som köpt AMG/BMW M-bilar och liknande, så det kan ju handla om att man satt bilen i en stolpe dvs singelolyckor.
Citera
2016-12-09, 15:08
  #5
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Är det vad som är praxis - polisanmälan och betala även motpartens skador - eller är det vad som "egentligen" gäller, eller vilken rätt fb har? Jag har ju förstås googlat innan jag startade tråden och på många lät det som att det stannar vid utebliven ersättning. Men då handlade det ofta om unga killar som köpt AMG/BMW M-bilar och liknande, så det kan ju handla om att man satt bilen i en stolpe dvs singelolyckor.

Kollade igen och ser att trafikförsäkringsföreningen går in och ersätter motparten. Eller stolpägaren.

Upp till 4 430 kr kan krävas in av ägaren, då fordonet saknade giltig trafikförsäkring.

Med vissa undantag, det är först när man vållar skador med uppsåt, av grov vårdslöshet, eller kör rattfull, som man behöver betala skadorna kontant.

Ursäkta att jag virrade bort mig, ser nu att de flesta som jag har läst fått betalar, har lyckas att kvadda en bil rattfull.

https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp...ar-oforsakrat/
Citera
2016-12-10, 00:01
  #6
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Kollade igen och ser att trafikförsäkringsföreningen går in och ersätter motparten. Eller stolpägaren.

Upp till 4 430 kr kan krävas in av ägaren, då fordonet saknade giltig trafikförsäkring.

Med vissa undantag, det är först när man vållar skador med uppsåt, av grov vårdslöshet, eller kör rattfull, som man behöver betala skadorna kontant.

Ursäkta att jag virrade bort mig, ser nu att de flesta som jag har läst fått betalar, har lyckas att kvadda en bil rattfull.

https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp...ar-oforsakrat/
Så i princip kostar det inte mer än en vanlig självrisk om det nu vill sig illa. Skall genast meddela vederbörande trafikdräll!

Ingen fara, tack för svaren
Citera
2016-12-10, 00:33
  #7
Medlem
ElCabos avatar
Men om jag lånar ut min bil till mina barn så finns det inget som hindrar det i försäkringen. Jag har köpt en bil som min dotter får använda när hon vill för att jag inte vill att hon kör min tjänstebil. Det finns inget i försäkringsvillkoren som hindrar det. Givetvis har jag anmält förare under 25 år! Det är jag som bilägare som är skyldig att hålla bilen försäkrad.
Enda jag kan tänka mig kan bli problem i sådant fall är om mormor äger en upphottad BMW eller en stor motorcykel, då kanske försäkringsbolaget börjar undra.
När jag tecknade försäkringen så sa jag till bolaget att jag köpt denna bil för att mina barn skulle kunna använda den, det fanns inget att invända mot det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback