Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-15, 14:58
  #133
Medlem
korqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Då får man nog ångra varenda sak i livet, det är inte garanterat att du hade haft jobb om du inte utbildade dig.

Värre för de som hade tråkiga studietider och inte fick jobb efteråt eller har råkat ut för inkomstbortfall av andra skäl. Studier är ju ändå ett ont måste för de flesta för att nå just det jobbet, att ha kul dessutom är ju en bonus skulle jag säga. Men jag förstår väl kanske vart du vill komma.

Flera miljoner på några år? Vad har du för lön egentligen.

Jag driver eget företag idag, och hade gjort även om jag inte utbildade mig eftersom efterfrågan fanns.
Dock fick jag faktiskt ett jobb pga att jag flyttade till annan ort initialt, så då hade man kanske hamnat på en annan bana? Det är svårt att se alla möjligheter som hade kunnat utspela sig, bättre att inte tänka på sånt

Jag tar ut tillräckligt med lön för att leva gott, utöver det även då aktieutdelning samt avkastning på andra investeringar som jag inte hade råd med under studietiden.
Ett par miljoner kan ju innebära allt från 2 - ∞,så jag kanske bara hade tjänat 2,1Mkr?
Citera
2016-12-16, 12:49
  #134
Medlem
BigMojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullan
Haha din inkompetens är tydlig. Vadå "vilken kvinna som helst". Alla som är socionom är mest lämpade. Man eller kvinna. När en outbildad person yttrar sig om andras utbildningar så blir det ofta så här skevt. Vem som helst kan inte jobba som kurator. För det första så krävs det att man har en viss syn på människor, och det krävs empati. Sånna synsätt och teorier som får en att tänka om lär man sig i skolan. Jag resonerar helt annorlunda nu än när jag var outbildad. När man jobbar som kurator ska man även använda sig av MI (motiverande intervju). Och det fick vi öva på genom hela utbildningen varje vecka, för det är svårt som fan att få till detta så det känns naturligt.

Så nej, en normalt funtad person kan inte göra jobbet bättre än någon som har en teoretisk kunskap

Här har vi ett praktexempel på att 3 år utbildning ofta gör dig mer skada än nytta.

Du behövde asså gå 3 år i skolan för att kunna resonera som en normalt funtad människa och förstå hur man har kontakt med myndigheter? Är det puckon som dig som kommer sitta som kurator så spelar det ingen roll hur mycket utbildning ni har. Lärde dom dig att betala räkningarna och tvätta också?

Det är vad vi normalt funtade människor utan utbildning kallar för allmänbildning och det krävs ingen utbildning öht för något av sakerna du nämnt.

Sen är det ju uppenbart vilket läger du står i, du har ju precis slösat 3 år på värdelös utbildning så nu vill du "pitcha upp" värdet utav att ha en sådan.

Jag hade bytt din utbildning mot 600 - 800k kronor alla dagar i veckan.
Citera
2016-12-16, 13:07
  #135
Medlem
BigMojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machinerator
Åh herrejävlar, du måste vara den outbildade ignoransens Messias.
Säg nu snälla att du inte är över 15 och att du bara trollar.


Jag är bara en normalt funtad människa, många gånger framstår en sådan som ett geni i jämförelse med en korkad människa även om denne har en 3-årig socionomutbildning.

Det är förmodligen därför du känner dig så dum när du läser mitt inlägg.
Citera
2016-12-16, 16:32
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigMojo
Här har vi ett praktexempel på att 3 år utbildning ofta gör dig mer skada än nytta.

Du behövde asså gå 3 år i skolan för att kunna resonera som en normalt funtad människa och förstå hur man har kontakt med myndigheter? Är det puckon som dig som kommer sitta som kurator så spelar det ingen roll hur mycket utbildning ni har. Lärde dom dig att betala räkningarna och tvätta också?

Det är vad vi normalt funtade människor utan utbildning kallar för allmänbildning och det krävs ingen utbildning öht för något av sakerna du nämnt.

Sen är det ju uppenbart vilket läger du står i, du har ju precis slösat 3 år på värdelös utbildning så nu vill du "pitcha upp" värdet utav att ha en sådan.

Jag hade bytt din utbildning mot 600 - 800k kronor alla dagar i veckan.
Nej jag har kvalificerat mig för fler jobb. Ingen outbildad får jobb som kurator av en anledning. Det krävs förkunskaper. Du besitter dom inte. Du är en idiot om du tror att du kan göra jobbet bättre som kurator än en utbildad person som har förkunskaper.
Citera
2016-12-18, 12:51
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullan
Ni som är outbildade och har ett "vanligt" kneg som till exempel restaurang, butik eller försäljarjobb (och som har jobbat ett bra tag). Trivs ni på arbetet? Önskar ni att ni hade utbildat er till någonting? Varför utbildade ni er aldrig? Har ni ångest?

Ta inte illa upp av frågorna. Jag hade känt mig väldigt frustrerad om jag inte hade utbildat mig på universitet bara.. Men alla är ju olika!

Jag är väl eg inte precis den du efterfrågar men svarar ändå. Jag har bara gått gymnasiet, anledningen till att jag inte pluggade vidare "skyller" jag på min uppväxt och omgivning. Det fanns ingen i min närhet som hade utbildning, jag kände öht ingen som hade en examen! För mig var normen att jag kunde välja på frisör och dagmamma, typ. Gick hotell- och restaurang för att alla andra gjorde det. Halkade på ett bananskal in i IT-branschen direkt efter gymnasiet, då kunde man fortfarande hyfsat enkelt gå "den långa vägen" och jag hade tur att komma till en arbetsplats som lyckades väcka min potential. Det visade sig att jag hade fallenhet för verksamhetsutveckling och i dag har jag förvisso ett riktigt bra jobb och ja, jag trivs på jobbet.

På frågan om jag har ångest, ja, lite faktiskt. Jag har nu läst in gymnasiematten och gjort högskoleprovet på gamla dar (mest för att jag ville ta en paus från jobbet pga små barn). Det har fått mig att inse att jag faktiskt har (HADE!!!) chansen att bli vad som helst, eller iaf komma in på vad som helst. Jag vågar nästan inte formulera tanken för mig själv men det känns rätt tufft nu att jag kanske kommit både in på och ut från läkarprogrammet.. Nu är det kört..

Jag önskar att jag hade träffat nån studievägledare/lärare/annan som kunde sagt till mig att jag inte är dum i huvudet (det trodde jag genom hela grundskolan) och att det finns andra yrken än frisör, servitris och dagmamma.

Well well, jag har som sagt ett bra och utmanande jobb och får väl helt enkelt komma över detta att jag inte "fick" plugga..
Citera
2016-12-30, 05:49
  #138
Medlem
Mac10jiffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontane
Men vart ska du jobba för att få 40k? För att få 40k på ett kneg är det övertid och/eller OB med inte sällan jobb som sliter på en rent fysiskt. Man sitter där med sina knappt 30k ut men kroppen är helt paj, man orkar inte göra nånting och man har inte tid att göra nånting heller för man jobbar hela tiden.
Om man ska knega så hade jag försökt få en OK lön sen försökt jobba så lite som möjligt men ändå ha pengar till det man behöver, annars pallar inte jag i alla fall.

Sant det du säger, man är ju sliten 😅 Men jag syftade mer på t.ex om du jobbar i gränslandet efter många år i studier. Har du 40 i grund och 400000 i studieskuld så är min grundlön på 25 inte långt ifrån vad högskolestudenten får ut efter 50% skatt samt studieskuld. Är du med? Ska man tjäna mkt för att vara värt det ska du ha typ 60-70lax/mån. Välkommen till sverige!

P.s jag skattar 50% på endel av min inkomst varje månad med 25 i grund men tillägg övertid osv så ligger jag över 35 alltid så allt över det= 50% skatt till skitlandet sverige
Citera
2017-01-20, 22:03
  #139
Medlem
Chugis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac10jiffy
Sant det du säger, man är ju sliten 😅 Men jag syftade mer på t.ex om du jobbar i gränslandet efter många år i studier. Har du 40 i grund och 400000 i studieskuld så är min grundlön på 25 inte långt ifrån vad högskolestudenten får ut efter 50% skatt samt studieskuld. Är du med? Ska man tjäna mkt för att vara värt det ska du ha typ 60-70lax/mån. Välkommen till sverige!

P.s jag skattar 50% på endel av min inkomst varje månad med 25 i grund men tillägg övertid osv så ligger jag över 35 alltid så allt över det= 50% skatt till skitlandet sverige

Så du väljer hellre att skada din kropp än att plugga? Låter sunt.
Citera
2017-01-21, 13:17
  #140
Medlem
raw3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chugi
Så du väljer hellre att skada din kropp än att plugga? Låter sunt.

Vi får inte glömma också att man troligtvis kommer att jobba med något man tycker är kul. Lagerjobb är väl inte det roligaste jobbet i världen.
Citera
2017-02-01, 22:45
  #141
Medlem
Mac10jiffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raw3n
Vi får inte glömma också att man troligtvis kommer att jobba med något man tycker är kul. Lagerjobb är väl inte det roligaste jobbet i världen.

Helt sant. Jag jobbar dock inte på lager.
Citera
2017-02-01, 23:11
  #142
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag är högutbildad. Men jag är det mest för att det inte finns några jobb. Men med en utbildning är det lättare att emigrera. Men ett fysiskt arbete är inte fy skam. Det är bra för kroppen och psyket att hålla gång kroppen, så länge man inte överbelastar kroppen.
Citera
2017-02-02, 17:12
  #143
Medlem
Antar att jag ingår i kategorin "outbildad" och lider inte något som helst av att jag inte läst vidare. Har ett bra jobb som jag gillar, min kropp får både kondition och styrka, har en bra lön och det finns stora möjligheter att befordras.
Citera
2017-12-27, 22:36
  #144
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullan
Haha din inkompetens är tydlig. Vadå "vilken kvinna som helst". Alla som är socionom är mest lämpade. Man eller kvinna. När en outbildad person yttrar sig om andras utbildningar så blir det ofta så här skevt. Vem som helst kan inte jobba som kurator. För det första så krävs det att man har en viss syn på människor, och det krävs empati. Sånna synsätt och teorier som får en att tänka om lär man sig i skolan. Jag resonerar helt annorlunda nu än när jag var outbildad. När man jobbar som kurator ska man även använda sig av MI (motiverande intervju). Och det fick vi öva på genom hela utbildningen varje vecka, för det är svårt som fan att få till detta så det känns naturligt.

Så nej, en normalt funtad person kan inte göra jobbet bättre än någon som har en teoretisk kunskap
MI var en bluff som många kommuner svalde med hull 8ch hår. De flesta studierna säger samma sak.

A large and expanding number of controlled research studies of MI have
demonstrated that it is significantly (10–20%) more effective than no treatment
and at least as effective as other viable treatments for a wide variety of problems
ranging from substance use to reducing risky behaviors and increasing client
engagement in treatment.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback