Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-06, 21:35
  #1
Medlem
Hej!
Det är så att för någon dag sedan blev hela min skärm pixlig efter att ha haft igång den ett tag. För att förklara mer exakt hur det ser ut (man kan inte bifoga bild?) så blir det så att skärmen fryser till och 0,5x0,5 cm rutor med pixlar i alla möjliga färger kommer upp slumpmässigt över hela skärmen och det går inte göra något annat än att starta om den. Efter man startat om den går det ibland att köra en liten stund innan den "dör" igen. Jag undrar vad detta kan vara, anar tyvärr att det är grafikkortet ...
Skulle vara mycket tacksam för hjälp!

grafikkortet är ett Nvidia GeForce gGTX 570
Har windows 8. Har inte, iaf inte manuellt, laddat ner drivrutiner till grafikkortet på länge och nu när jag försökte göra det står det något i form med att drivrutinerna inte är kompatibla med mitt windows. Som sagt är jag supertacksam för svar! Om ni behöver andra fakta om komponenter osv i datorn är det bara att säga till
Citera
2016-12-06, 23:14
  #2
Medlem
x12s avatar
Kan vara att grafikkortet blir för varmt. har du blåst ur kylflänsarna på det med "luft på burk" eller motsvarande metod nyligen? Datorn ska vara avstängd. Håll fast fläktarna så de inte snurrar upp i höga varvtal av att du kör tryckluft mot dem.

Kan ju passa på att flåsa ur resten av datorn också om det ser ut att behövas.

Kan vara nätagget som börjar bli dåligt, det är väldigt vanligt. Lista gärna alla delar som finns i datorn, fabrikat och modell.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback