Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-06, 18:41
  #1
Medlem
Jag har haft ganska många problem i kroppen och vet inte om de är kopplade eller vem jag ska vända mig till men så här ser det ut:

Jag har exreeemt ont i ryggen, inte själva ryggraden utan mest musklerna i axlarna, nacken och runt skulderbladen. Alla (kompisar) som har känt på min rygg säger att jag är sjukt spänd. (Jag är spänd och har massvis med trigger points) Har gått till två olika sjukgymnaster som konstaterat att mitt högre ben är längre än det vänstra. Min högra höft ömmar. Det händer när jag ligger i soffan/sängen dvs när benen är utsträckta. Då får jag ungefär som tics att jag måste spänna låret. Det är inga ryckningar, jag gör det medvetet man kan verkligen inte sluta, det är helt omöjligt. Det här resulterar i att jag får sjukt ont i låret för att jag konstant spänner det. Jag har också dålig hållning och sitter framför ett skrivbord flera timmar varje dag (utöver timmarna i skolan).

Jag är 18 och är less på att hela tiden ha ont i kroppen. Jag tränar inte pga två knäoperationer. Så vad tycker ni att jag ska göra? Tänkte kanske boka massage, tid hos naprapat eller kiroprsktor men jag har inga kunskaper inom det här området. :/
__________________
Senast redigerad av allstar1 2016-12-06 kl. 18:48.
Citera
2016-12-06, 20:14
  #2
Medlem
K.Starfighters avatar
Tycker du ska boka tid hos naprapat. De är specialierade på det du skriver, mjukdelar som muskler osv.

Du kommer få beskriva alla dina problem och förmodligen få gå några gånger men tror det kommer göra susen åt de flesta av dina problem.
Citera
2016-12-06, 21:35
  #3
Medlem
Du säger att du har dålig hållning och sitter framför ett skrivbord dagligen. Då måste du börja STRETCHA din kropp varje dag. Kan tänka mig att du inte heller sitter så bra att man lätt sjunker ihop med kroppen efter några timmar. Så börja stretcha din rygg, höften, nacke och axlar. Det finns bra videos och övningar på nätet.

Några exempel:

https://www.youtube.com/watch?v=CO3racIlTcg

https://www.youtube.com/watch?v=ZrtSjLt4nzw (det här kan du göra när du sitter vid ett skrivbord)

https://www.youtube.com/watch?v=XNN3...2C35132AFB1C9C

https://www.youtube.com/watch?v=5iVZlpVc6G8&t=11s


Bra generell info: https://www.youtube.com/watch?v=u1sf...B1C9C&index=44

https://www.youtube.com/watch?v=K-Cr...B1C9C&index=37

Om du kan försök även stärka din bål med olika magövningar för det kan även hjälpa. Testa stretcha nu dagligen och se om det ger någon skillnad, om inte, boka tid hos en naprapat.
Citera
2016-12-22, 13:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Starfighter
Tycker du ska boka tid hos naprapat. De är specialierade på det du skriver, mjukdelar som muskler osv.

Du kommer få beskriva alla dina problem och förmodligen få gå några gånger men tror det kommer göra susen åt de flesta av dina problem.

Jag hade nyligen skadat min rygg när vi åkte skidor med jobbet, hade så ont att jag inte kunde röra mig på 3 dagar. En kollega rekommendera mig att söka på nätet efter en naprapat och så hitta jag den här hemsidan.. Jag fick hjälp med att hitta en duktig naprapat, har varit på 3 behandlingar och har ytterligare 2 behandlingar i januari.. Naprapaten var rakt på sak och talade om att de kan kräva mellan 3-8 behandlingar för några kotor hade hamnat lite snett dock är 2 åtgärdade och 1 kvar! Känns så skönt! Lite knäckningar här o där och massage o så blir man frisk igen!

Första besöket gick till genom att jag fick berätta vad som har hänt och därefter börja naprapaten kolla och känna på min rygg, fick utföra ett par del moment innan han kunde se att de var 3 kotor som hade stuckit ut på vilospår.. därefter så börja han behandla mig dock var det inte så mycket tid kvar efter all prat och undersökning dock dom andra 2 besöken var det 45 min ren behandling! Värt varenda krona!

Ps. viktigt att stretcha också!
Citera
2016-12-22, 13:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle.karlsson
Jag hade nyligen skadat min rygg när vi åkte skidor med jobbet, hade så ont att jag inte kunde röra mig på 3 dagar. En kollega rekommendera mig att söka på nätet efter en naprapat och så hitta jag den här hemsidan.. Jag fick hjälp med att hitta en duktig naprapat, har varit på 3 behandlingar och har ytterligare 2 behandlingar i januari.. Naprapaten var rakt på sak och talade om att de kan kräva mellan 3-8 behandlingar för några kotor hade hamnat lite snett dock är 2 åtgärdade och 1 kvar! Känns så skönt! Lite knäckningar här o där och massage o så blir man frisk igen!

Första besöket gick till genom att jag fick berätta vad som har hänt och därefter börja naprapaten kolla och känna på min rygg, fick utföra ett par del moment innan han kunde se att de var 3 kotor som hade stuckit ut på vilospår.. därefter så börja han behandla mig dock var det inte så mycket tid kvar efter all prat och undersökning dock dom andra 2 besöken var det 45 min ren behandling! Värt varenda krona!

Ps. viktigt att stretcha också!

Men titta en 1-postare som gör reklam......
Citera
2016-12-22, 14:09
  #6
Medlem
Om det är som du skriver, att du är sjukt spänd i många muskler, då lär inte lite kotknäckning lösa problemen. Gå till en sjukgymnast och begär hjälp med hållning och ergonomi, t.ex. råd och några enklare övningar du kan göra hemma.

En bra massör kan hjälpa till med att massera ut spänningar och triggerpunkter men dessa kommer att komma tillbaks ifall du inte tar itu med grundproblemen, dvs hållning och benlängdsskillnaden.

Om sjukgymnasten inte kan hjälpa dig med tips på vad du skall göra för att behandla/hantera benlängdskillnaden så gå då till en osteopat som kan kolla på helheten och lägga upp en plan. Ifall det är en funktionell skillnad i benlängden (t.ex. pga muskulär obalans) snarare än en anatomisk (olika längd på ben/skelett) då kommer du kunna "träna bort den" med rätt motivation och mycket möda. Det kan ta allt ifrån några månader till ett par år att komma till rätta med "short leg syndrome" men det är lätt värt det om du kan slippa att leva med smärta i rörelseapparaten resten av livet.
__________________
Senast redigerad av sctp 2016-12-22 kl. 14:12.
Citera
2017-12-15, 00:28
  #7
Medlem
Vad är egentligen skillnaden mellan en naprapat och en massage terapeut? För bägge två behandlar väl främst mjukdelar och muskler?
Citera
2020-12-03, 18:31
  #8
Medlem
hrjn1989s avatar
Min mor var till en kiropraktor idag, och hon berättade att hon upplevde det som väldigt mystiskt.

Det började med att hon fick lägga sig på en brits, sen lade han händerna på hennes rygg, utan att trycka eller massera, bara lade sina händerna på olika ställen längs ryggen. Sen sa han; -Nu börjar det hända grejer.
Och ja, min mor kände genast att det började värma och att hennes strålande smärta från ryggen ner till benen började släppa lite. Sedan började han göra samma sak fast vid nacken, och hon upplevde samma värme och minskad smärta där. Sen helt plötsligt så sade kiropraktorn;
-Du lider utav tinnitus va? För jag kan känna det. Ett kluckande ljud va?
Och javisst, min mor upplever ett kluckande ljud i ena örat då och då, vilket hon även varit till doktor och kollat upp, utan att ha fått något svar på vad det kan bero på. (Och vad har det ens med kiropraktik att göra?)

Jag tror inte på hokuspokus, men när hon berättade det här för mig idag så vart jag lite ställd. Vad var det för typ hon var hos tro? Nåja, huvudsaken hon känner sig bättre. Men det var inte vad någon utav oss hade förväntat oss från en kiropraktor.
Citera
2020-12-05, 12:11
  #9
Medlem
Sqeptisks avatar
Den del av kotknackarskrået som kallar sig kiropraktor bör man nog hålla sig borta ifrån
En del av dom helt skogstokiga. Påstår att dom i princip kan bota allt från ont i tummen till cancer genom många gånger rent livsfarliga vrid/tryck av folks ryggar.

Bättre då att anlita någon välrenomerad naprapat. De har lång utbildning och håller sig till det dom kan och vet att de kan bota.
Citera
2020-12-05, 12:23
  #10
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrjn1989
Min mor var till en kiropraktor idag, och hon berättade att hon upplevde det som väldigt mystiskt.

Det började med att hon fick lägga sig på en brits, sen lade han händerna på hennes rygg, utan att trycka eller massera, bara lade sina händerna på olika ställen längs ryggen. Sen sa han; -Nu börjar det hända grejer.
Och ja, min mor kände genast att det började värma och att hennes strålande smärta från ryggen ner till benen började släppa lite. Sedan började han göra samma sak fast vid nacken, och hon upplevde samma värme och minskad smärta där. Sen helt plötsligt så sade kiropraktorn;
-Du lider utav tinnitus va? För jag kan känna det. Ett kluckande ljud va?
Och javisst, min mor upplever ett kluckande ljud i ena örat då och då, vilket hon även varit till doktor och kollat upp, utan att ha fått något svar på vad det kan bero på. (Och vad har det ens med kiropraktik att göra?)

Jag tror inte på hokuspokus, men när hon berättade det här för mig idag så vart jag lite ställd. Vad var det för typ hon var hos tro? Nåja, huvudsaken hon känner sig bättre. Men det var inte vad någon utav oss hade förväntat oss från en kiropraktor.
Låter som att kiropraktorn har tillgång till hennes journaler...
Och som att hela sessionen syftade till att inducera placebo.
Det kan vara skönt i stunden att få leder knäckta, men hur mycket hjälper det i längden? Skapar man ett beroende som kostar en massa tid och pengar utan att förbättra grundproblemet?
Citera
2020-12-05, 18:17
  #11
Medlem
hrjn1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Låter som att kiropraktorn har tillgång till hennes journaler...
Och som att hela sessionen syftade till att inducera placebo.
Det kan vara skönt i stunden att få leder knäckta, men hur mycket hjälper det i längden? Skapar man ett beroende som kostar en massa tid och pengar utan att förbättra grundproblemet?
Det märkliga är att några journaler hade han inte tillgång till, så hur han kunde känna till det där med tinnitus och just ”kluckande” ljud (tinnitus brukar vanligtvis vara brusande/visslande/tjutande ljud vad jag vet) är för både min mor och mig en gåta? Ok, hade det varit så att han chansat i ett tappert försök att göra sig viktig så hade han ju säkerligen dragit till med ”Du lider utav tinnitus va? För jag kan känna det. Ett visslande ljud, va?” istället?

Hur som helst, placebo, hittepå eller whatever, min mor mår iaf bättre i både rygg, ben och axlar än så länge. Vilket jag tycker är kanonbra! Och vad det var för kiropraktor får vi nog fortsätta fundera över. Haha!
__________________
Senast redigerad av hrjn1989 2020-12-05 kl. 18:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback