Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 16:11
  #301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Många är så snåla i sverige att de inte kan köpa en riktig chokladask när man ger en present till nån.

Inte nåt skit som reas ut för 50kr asken till snålsvensson som aldrig har smakat på riktig choklad.

Märkligt att man inte ens uppskattar släktingar vänner mer än att det får kosta 50kr asken i present.

Långt ifrån alla köper chokladaskar och ger bort i present. Det finns ju folk som köper det till sig själva, och kanske bjuder gäster på det. En anledning till "snålheten" kan vara så att man kanske har det dåligt ekonomiskt ställt, och kanske inte har råd att köpa något som kostar mer än ungefär 50 kr per present/person. Speciellt inte om man har ganska många att köpa till. Eller så ska man ha många gäster på julafton och då kostar julmaten en slant. De kanske inte vill spendera mycket på godsakerna? Eller nåt sånt, gissar bara.

För övrigt är det nog fel ordval att säga att dessa askar reas ut. Det är snarare lockpriser eller ett erbjudande som lockar många. Just Aladdin är något som svenskarna förknippar med julen, och svenskar är så traditionella. Så att skippa Aladdinasken och satsa på en annan julchoklad verkar inte vara något som många ens kan överväga.

Det finns olika anledningar till varför man köper Aladdinasken, så snålhet är knappast den enda anledningen till varför man köper det.
Citera
2018-12-05, 19:11
  #302
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Många är så snåla i sverige att de inte kan köpa en riktig chokladask när man ger en present till nån.

Aladdin,paradis och annat från amerikanska mondelez är djävulens föda som varken har kvalitet eller riktig smak.

Smakar rent ut sagt skit med billiga oljor och skräpingredienser.

Aladdin kostade 80 spänn runt 30 år sen.
med alla lönehöjningar borde den kosta runt 150kr asken idag.

Då skulle man kunna ha riktiga ingredienser i asken.

Inte nåt skit som reas ut för 50kr asken till snålsvensson som aldrig har smakat på riktig choklad.

Märkligt att man inte ens uppskattar släktingar vänner mer än att det får kosta 50kr asken i present.
Kanske "snålsvensson" inte har så mycket pengar över efter att bekostat allt för er "blattemän" via lönearbetets skatt.
Vi vet ju alla att ni blattemän är arbetsskygga och vill att snåla "svensson" skall bekosta er Alladinask.
Citera
2018-12-05, 19:17
  #303
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jo, folk köper Alladin.

Varje jul brukar jag få ett gäng Alladinaskar av folk som jag gjort lite småjobb åt under året.
Citera
2018-12-05, 20:48
  #304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight
Är det? Såg att du bara hade tagit en snabbtitt på askarna i butik och därmed fått intrycket att askarna innehåller exakt samma saker. Men oftast behöver man öppna askarna för att se innehållet (eller läsa mer om pralinerna på locket). Vad jag vet så kan man inte se på utsidan att det är exakt samma innehåll, förrutom att Aladdin innehåller mörk choklad också.

Undersidan av askarna har numera samma presentation av samtliga praliners innehåll som insidan av locket.
Citera
2018-12-05, 21:07
  #305
Medlem
Pastellfisks avatar
Precis som allt annat Mondelez tagit över (Cadbury, Basset, Toblerone) så har Marabou blivit tvättäkta avföring. Det finns en anledning att varenda jävla chokladkaka de saluför innehåller allt från kakor till puffat ris. Det är billigare än att göra "ren" choklad.

Alladin ratas sedan snart ett årtionde vid våra jular och i år blir inget undantag. Att någon fortsätter köpa det är mig en gåta.
Citera
2018-12-08, 10:18
  #306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Precis som allt annat Mondelez tagit över (Cadbury, Basset, Toblerone) så har Marabou blivit tvättäkta avföring. Det finns en anledning att varenda jävla chokladkaka de saluför innehåller allt från kakor till puffat ris. Det är billigare än att göra "ren" choklad.

Alladin ratas sedan snart ett årtionde vid våra jular och i år blir inget undantag. Att någon fortsätter köpa det är mig en gåta.

Finns det något bra alternativ? Testade en låda från Lindt och även den var medioker. Lindt's standardkakor på 70 procent för 25:- smakar otroligt mycket bättre. Lådan kostade nästan 200:- men likväl inget att njuta av.

Finns det ens några bra chokladlådor? Är det bara ett sätt att blåsa folk på pengar? Kakaohalten i pralinerna kan knappt ens vara 30 procent. Att de sedan format den till små praliner gör den inte godare.

*Edit
Kollade på baksidan på Lindtasken och enligt innehållsförteckningen innehåller den mörka chokladen 44 procent och den vita och mjölkchokladen 30 procent kakao. Bisarrt att de har så dålig kvalitet på sina askar när du kan köpa deras goda riktiga choklad för en tjuga.
__________________
Senast redigerad av Mafia 2018-12-08 kl. 10:26.
Citera
2018-12-08, 17:11
  #307
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Finns det något bra alternativ?

Jag är ingen kännare och förmodligen fel person att fråga men jag anser Lindt vara långt mycket bättre än vad som helst från Marabou. Framför allt då Lindt har i stor sett bara "rena" smaker istället för Marabous som är fyllda med klägg.

Vi brukar köpa en Champs Elysees-ask från Lindt. Kanske inget för dig vad det verkar. Men å andra sidan tror jag få askar lever upp till de krav riktiga chokladsnobbar har.
Citera
2018-12-10, 23:04
  #308
Medlem
På jul så!
Citera
2018-12-12, 19:26
  #309
Medlem
HighwayDelights avatar
Sambon fick nyligen en ask av den mörka varianten, och till min stora besvikelse innehåller ju nästan varenda bitjävel styggelsen nougat. Tur vi slapp betala en enda krona, och jag är missnöjd över att de plockat bort den chokladbiten som hade krossad mandel(?) i sig, den var awesome, men allt man gillar tar de bort. Minns dock inte vilket sortiment den tillhörde, om det var Paradis eller Aladdin.

Har inte köpt en sådan ask själv på många år, finns betydligt mycket bättre choklad att välja på!
Citera
2018-12-12, 20:25
  #310
Medlem
Betongetts avatar
Tycker nästan alla chokladlådor smakar skit alltid en massa som inte går att äta. Bättre att köpa någon choklad som man gillar.
Citera
2018-12-20, 03:30
  #311
Medlem
Castlevanias avatar
Har ni märkt att asken ändrat design? Designen har ändras 8 gånger sedan lanseringen 1939. Vad som är häpnadsväckande är följande påstående:

"Rankad av svenska folket som viktigare än jultomten på julafton"

Kan bara hålla med om Mondelēz. De har förstört både Aladdin och Paradis. Smakar skit rent ut sagt. Lever enbart på sitt gamla rykte och nostalgi. Inte värd sitt höga pris på långa vägar. Finns bättre choklad för de pengarna.

http://www.mynewsdesk.com/se/mondele...design-2779461
Citera
2018-12-20, 05:54
  #312
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Har ni märkt att asken ändrat design? Designen har ändras 8 gånger sedan lanseringen 1939. Vad som är häpnadsväckande är följande påstående:

"Rankad av svenska folket som viktigare än jultomten på julafton"

Kan bara hålla med om Mondelēz. De har förstört både Aladdin och Paradis. Smakar skit rent ut sagt. Lever enbart på sitt gamla rykte och nostalgi. Inte värd sitt höga pris på långa vägar. Finns bättre choklad för de pengarna.

http://www.mynewsdesk.com/se/mondele...design-2779461

Har inte lagt märke till att de har ändrat design. Å andra sidan är jag inte riktigt uppmärksam då jag varken köper Aladdin, eller har fått en sådan i present på evigheter. För övrigt spelar designen ingen roll, det är ju innehållet som är det viktigaste. Och tja, när det gäller chokladaskar så finns det bättre sådana, så Aladdin kan skippas.

När det gäller Aladdin är viktigare än jultomten på julafton, så är det enligt en undersökning som gjorts av omvärlds- och analysföretaget United Minds på uppdrag av Marabou. Eftersom Marabou tydligen ligger bakom, så är det svårt att ta den undersökningen 'seriöst' (som i neutral/objektivt).

Enligt den undersökningen:

Viktigast på julen: Julskinka (66%) Julgran (52%) Julklappar (48%) Kalle Anka (42%) Julsill (36%) Aladdin chokladask (33%) Tomten (22%) Knäck (19%) Nötter (16%) Karl Bertil Jonsson (13%) Jesu födelse (9%)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback