Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-06, 13:44
  #1
Medlem
Jag hittade en grupp på facebook som postar bilder på geometri i muslimsk religiös utsmyckningskonst

https://www.facebook.com/25109952508...type=3&theater

Detta är så vackert! Jag riktigt ryser av välbehag när jag ser vissa av dessa mönster och sanningen att säga är detta så nära Gud jag kan komma när det gäller grafik. Det verkar finnas något slags inneboende gudomligt i dessa grafiska mönster.
När jag ser på dem så känner jag att det är härligt att det kommer hit andra kulturer och att om de vill bygga moskéer med så här gudomligt vackra tak så kommer jag definitivt besöka och beundra.
Jag är inte religiös men detta kan jag verkligen ta till mig! Kanske kan jag genom detta på något sätt släppa in Gud/Allah i mitt hjärta.

I tråden tänkte jag att vi kunde diskutera huruvida någon annan upplever samma gudomliga kraft i dessa mönster (eller inte) samt att vi som är intresserade kan ta reda på och diskutera om hur dessa mönster kommer till, deras ursprung, hur det rent tekniskt går till att konstruera dem osv. Jag är själv grafiker och skulle gärna lära mig hur man gör symmetriska mönster som dessa.

EDIT: all politisk diskussion undanbedes!!
Citera
2016-12-06, 13:47
  #2
Medlem
Fraktaler, mandelbrotfraktaler. Något att börja med.
Citera
2016-12-06, 13:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Fraktaler, mandelbrotfraktaler. Något att börja med.
Ja dessa har jag ju kommit i kontakt med tidigare... du menar att dessa är grunden till alla muslimska mönster?
Citera
2016-12-06, 13:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heja Turkarna
Ja dessa har jag ju kommit i kontakt med tidigare... du menar att dessa är grunden till alla muslimska mönster?

Nej det vet jag inte men det kan ge upphov till regelbundna mönster som de muslimska.

Sen i persiska mattor görs det alltid något fel för bara Gud kan göra något perfekt, vet inte om det är samma tänk i moskeer.
Citera
2016-12-06, 13:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Nej det vet jag inte men det kan ge upphov till regelbundna mönster som de muslimska.

Sen i persiska mattor görs det alltid något fel för bara Gud kan göra något perfekt, vet inte om det är samma tänk i moskeer.
förmodligen! har aldrig sett maken till sådan noggrannhet! men det känns nästan som att Allah lånar ut sin kraft i dessa fall
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback