Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-06, 12:33
  #1
Medlem
Prutmammas avatar
Hej!
Min flickvän fyller snart år och jag tänkte köpa en gitarr till henne. Grejen är dock att hon har rätt små händer och dom gitarrerna jag har hemma av "normal" storlek på hals är något för stora för henne.
Någon som har något tips på en bra gitarr för mindre händer?
Citera
2016-12-06, 13:14
  #2
Medlem
Köp en banjo!
Citera
2016-12-06, 14:04
  #3
Medlem
Prutmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToBrazil
Köp en banjo!

Den sista färden sabbade det instrumentet för mig 😕
Citera
2016-12-06, 14:20
  #4
Medlem
Fender Mustang brukar ha korthals. Nu vet jag inte din prisklass eller hennes skicklighet men kanske denna:
https://www.thomann.de/se/fender_squ...tang_269138_11

edit: Föresten, akustisk eller el-?
Citera
2016-12-06, 16:07
  #5
Medlem
Prutmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitunhurri
Fender Mustang brukar ha korthals. Nu vet jag inte din prisklass eller hennes skicklighet men kanske denna:
https://www.thomann.de/se/fender_squ...tang_269138_11

edit: Föresten, akustisk eller el-?

Tänkte mig en akustisk
Citera
2016-12-06, 19:53
  #6
Medlem
Det finns både nylonsträngade (t ex Cataluna) och stålsträngade gitarrer (t ex Ibanez) i 3/4-storlek. Om hon är nybörjare så är det lättast med nylonsträngar. Om det är greppbrädans bredd som är gränssättande så är det bättre med en stålsträngad gitarr.
Citera
2016-12-07, 09:38
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prutmamma
Hej!
Min flickvän fyller snart år och jag tänkte köpa en gitarr till henne. Grejen är dock att hon har rätt små händer och dom gitarrerna jag har hemma av "normal" storlek på hals är något för stora för henne.
Någon som har något tips på en bra gitarr för mindre händer?
Det finns ju barngitarrer att köpa.

Men vadå "små händer"?
Dvs du har väl ändå sett de nordkoreanska små dagisbarnen som sitter där med sina pyttesmå barnhänder trakterandes jättestora gitarrer och spelar skiten av resten av världen ...
Kan de, så kan din flickvän med tänker jag.


Men jag har också sett något jag tror är "övningsgitarrer", eller "resegitarrer".
Det är elgitarrer tex, fast de är Små. De är små i allt, med mindre - och kortare - hals/greppbräda och framför allt mindre kropp.

Men hade det inte varit lite pinsamt för henne att känna sig tvingad att se tacksam ut när du handlar ett barninstrument åt henne?

Är du säker på att det egentligen inte mest handlar om att du vill göra henne till en lite flicka?
Brukar du köpa såna där jätteklubbor åt henne med, som du vill att hon ska sitta och slicka på, med flätor i håret och skoluniform på sig?
Citera
2016-12-07, 20:46
  #8
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Mycket märkligt svar ambelain.
Hur mår du?
Citera
2016-12-08, 01:16
  #9
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prutmamma
Hej!
Min flickvän fyller snart år och jag tänkte köpa en gitarr till henne. Grejen är dock att hon har rätt små händer och dom gitarrerna jag har hemma av "normal" storlek på hals är något för stora för henne.
Någon som har något tips på en bra gitarr för mindre händer?

Här är exempel från en försäljare.

http://www.gear4music.se/sv/gitarrer-for-barn
Citera
2016-12-08, 14:16
  #10
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Fender har en fin nybörjargitarr för runt 1000lappen med smal hals och är otroligt lättspelad.
Minns inte vad den heter just nu men den har sålts till mängder av skolor över världen.
Fråga i en vettig musikaffär så vet de!
Citera
2016-12-13, 18:10
  #11
Medlem
Prutmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Fender har en fin nybörjargitarr för runt 1000lappen med smal hals och är otroligt lättspelad.
Minns inte vad den heter just nu men den har sålts till mängder av skolor över världen.
Fråga i en vettig musikaffär så vet de!

Tack för hjälpen!
Citera
2016-12-19, 01:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det finns ju barngitarrer att köpa.

Men vadå "små händer"?
Dvs du har väl ändå sett de nordkoreanska små dagisbarnen som sitter där med sina pyttesmå barnhänder trakterandes jättestora gitarrer och spelar skiten av resten av världen ...
Kan de, så kan din flickvän med tänker jag.


Men jag har också sett något jag tror är "övningsgitarrer", eller "resegitarrer".
Det är elgitarrer tex, fast de är Små. De är små i allt, med mindre - och kortare - hals/greppbräda och framför allt mindre kropp.

Men hade det inte varit lite pinsamt för henne att känna sig tvingad att se tacksam ut när du handlar ett barninstrument åt henne?

Är du säker på att det egentligen inte mest handlar om att du vill göra henne till en lite flicka?
Brukar du köpa såna där jätteklubbor åt henne med, som du vill att hon ska sitta och slicka på, med flätor i håret och skoluniform på sig?

hahaha vafan, snacka om att låta fantasin skena iväg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback