Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-30, 16:05
  #13
Avstängd
Mertillens avatar
Vi kan ju knappt tala eller skriva bra svenska längre. Blandar in engelska uttryck i det svenska språket till den grad att vissa inte vet vad de pratar om. Men de är inte extremt bra på engelska för det.
Citera
2017-01-31, 00:32
  #14
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vi kan ju knappt tala eller skriva bra svenska längre. Blandar in engelska uttryck i det svenska språket till den grad att vissa inte vet vad de pratar om. Men de är inte extremt bra på engelska för det.

Var får du det ifrån att vi knappt kan skriva bra svenska längre?

Vad gäller engelskan influens är det väl livets gång, eller språkets kanske jag ska säga. Språk förändras oftast genom låneord som sen görs om till något eget. Om några tusen år kommer svenskan inte ens finnas. Vilket kan verka sorgligt men är så det är...

Att nästan varenda kotte i vardagliga situationer kan kommunicera på engelska i detta land är fenomenalt. De flesta unga kan göra det på ett väldigt bra sätt dessutom. Att sedan majoriteten inte vet vad slickepott heter på engelska är en annan femma...
Citera
2017-01-31, 00:36
  #15
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Jag tror inte jag tar i så mycket ändå.


http://www.metro.se/artikel/svenskar...på-engelska-xr

Vad gäller Bollywood eller Kina så hade intresset ökat avsevärt om vi hade exponerats mer för deras kultur. Det är inget gudagivet att vi skulle älska amerikansk kultur för dess skull.

Att vi är väldigt rättssäker stat är inget att ens diskutera om. Vi kan bli bättre men vi är redan otroligt bra. Alltid så klart i relation till. http://www.aftonbladet.se/kultur/article22581609.ab Men mer finns, så klart, att göra.

Detta är fakta som det inte tar många minuter att bekräfta genom sökningar på nätet. Att din subjektiva uppfattning avviker påverkar inte fallet. Även i undersökning kring hur vi litar på statliga institutioner så visas det att vi fortfarande är benägna att lita på de till väldigt stor del.

Arabisering och afrikanisering är mer eller mindre struntbegrepp utan verklighetsförankrat innehåll. Återigen bara för du läser mycket Avpixlat, Flashback eller liknande innebär det inte att vi har en massinvasion i stil med ottomanska rikets knackningar på Wiens stadsport. Fler araber än förr visst, men knappast en invasion eller något "farligt" för hälsan som omedelbar död eller förintelse eller annat alarmerande som många gärna vill få det till.

Jag vill nyansera mitt påstående om att arabisering och afrikanisering är struntbegrepp. Det är de inte. De är värdefulla i sig om man vill undersöka vilka begrepp människor använder i sin verklighetsuppfattning. De har alltså potentiellt stort värde men inte som spegling på faktiska förhållanden i samhället som de utger sig att beteckna. Det är intressant att se hur t ex rädsla eller misstro kanalisras genom dessa begrepp.
Citera
2017-01-31, 07:25
  #16
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Var får du det ifrån att vi knappt kan skriva bra svenska längre?

Vad gäller engelskan influens är det väl livets gång, eller språkets kanske jag ska säga. Språk förändras oftast genom låneord som sen görs om till något eget. Om några tusen år kommer svenskan inte ens finnas. Vilket kan verka sorgligt men är så det är...

Att nästan varenda kotte i vardagliga situationer kan kommunicera på engelska i detta land är fenomenalt. De flesta unga kan göra det på ett väldigt bra sätt dessutom. Att sedan majoriteten inte vet vad slickepott heter på engelska är en annan femma...

Idioter här på Flashback tex. Jag stöter på dem framförallt i ekonomi-forumet. Yngre svenskar är allmänt dåliga på det egna skriftspråkets grammatik. Framgår tydligt för den som inte ljuger om motsatsen.

Bra att du lugnat ned dig lite. Svenskar talar nu hyfsad engelska, inte extremt bra engelska, vilket var trams. Dessa kan inte hålla föredrag på engelska.

Jag själv är trött på engelskan, skiter i den.
Citera
2017-01-31, 07:33
  #17
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Det är intressant att se hur t ex rädsla eller misstro kanalisras genom dessa begrepp.

Fy fan, araber och afrikaner. Jag vill inte veta av dem. Du själv verkar vara en pk-mupp.
Citera
2017-01-31, 21:55
  #18
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Fy fan, araber och afrikaner. Jag vill inte veta av dem. Du själv verkar vara en pk-mupp.

Intresseklubben antecknar...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback