Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-06, 06:09
Medlem
Jag har en bit över 200 000 kr som ligger och skräpar på ett bankkonto och som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av. Dessutom ökar mina besparingar någorlunda snabbt nu i och med att jag gjort en sparplan, ska spara ca 5000-8000 kr i månaden framöver.

Kronan har ju tappat i värde gentemot många andra valutor. Samtidigt så har jag personligen svårt att se att Sverige och därmed svenska kronan har någon bra framtidsutsikt. Politiken framstår allt mer som en svart komedi och man hade skrattat gott och mycket åt alla knäppa idéer och utföranden om det inte vore för att det är ens egen framtid, man själv och ens anhöriga samt oerhört många andra helt oskyldiga om betalat skatt hela sitt liv som kommer drabbas. Allt från armband för att förhindra våldtäkter, till feministisk snöröjning, till att kommuner systematiskt har börjat hyra lyxhotell i stor omfattning till asylsökande och så vidare. Allt det här låter för mig så bisarrt så att jag tycker att det låter som ett skämt och surrealistiskt, men det är ju verklighet och bara några seriösa exempel bland väldigt många som ha blivit implementerade av vårt lands ledare. Med det här och mycket annat, så har jag svårt att se att det finns en bra framtid för Sverige. Något har gått väldigt snett och vi ser redan början på slutet då cancerpatienter inte längre kan få vård, statsskulden ökar snabbt, polisen inte ens längre utreder människohandel av barn och inte heller mord och så vidare.

Jag kan tillägga att jag inte är ekonom, så jag har inte läst någon djupgående teori om nationalekonomi e dyl. Däremot har jag ett intresse för ekonomi och investeringar.

Så det jag vill fråga:
Kan svenska valutan trots allt detta gå upp igen gentemot andra valutor eller kommer kronan fortsätta nedåt? Dvs har jag missat tåget med att komma bort från SEK eller är det bättre att satsa nu än innan det bli än värre?
Vad ska jag göra av mina över 200 000 kr?
Är det bra idé att försöka komma bort från SEK till annan valuta i nuläget? Isåfall - Vilken valuta är bra att byta till? (Många valutor verkar rätt instabila, finns det någon mer säker?)
Hur gör jag på bästa sätt rent praktiskt för att ändra vilken valuta jag har mina pengar i? T.ex. valutakonto eller öppnar konto i utländsk bank?
Lämplig procentuell fördelning mellan olika valutor/tillgångsslag?
Skattekonsekvenser eller liknande? (T.ex. hörde jag att om man gör vinst på valutakonto så ska detta i teorin skattas med 30 % men att de inte alla gånger rapporteras av banken till Skatteverket i praktiken.)
Andra mer lämpliga investeringar än mina förslag ovan?

Kan tillägga också att jag inte har några skulder förutom ca 200 000 kr till CSN.
Citera
2016-12-06, 07:43
Medlem
Vad svamlar du om? Du har 200tkr i lån och du har 200tkr sparat, alltså har du i princip noll. Var använder du dina pengar? Utomlands eller? För annars kan ja inte se vilket problem det skapar om du åger svensk valuta och bara konsumerar i svensk valuta?

Men vill du köpa annan valuta är det inte svårare än att öppna ett konto på tex avanza och blrja shoppa
Citera
2016-12-06, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chris-moneymaker
Vad svamlar du om? Du har 200tkr i lån och du har 200tkr sparat, alltså har du i princip noll. Var använder du dina pengar? Utomlands eller? För annars kan ja inte se vilket problem det skapar om du åger svensk valuta och bara konsumerar i svensk valuta?

Men vill du köpa annan valuta är det inte svårare än att öppna ett konto på tex avanza och blrja shoppa

Jag svamlar inte, jag har ställt konkreta frågor om min ekonomi och vad jag ska göra av 200000 kr samt ytterligare de 5000-8000 kr som jag har till förfogande att göra nåt med. Jag tycker ditt inlägg är betydligt mer svamlande än mitt, du försöker tala om min ekonomi för mig utan att ens veta den totala bilden. Har jag sagt att jag inte har mer tillgångar eller pengar än dessa 200000 kr som ligger och skräpar på ett bankkonto? Nej just det, det har ju faktiskt ingenting med topic att göra och jag ställer visserligen flera frågor, men ingenstans ber jag om hjälp med plus och minus här. Jag har gått ut lågstadiet alltså. Vidare verkar det som att du genom din plus-minus-noll beräkning menar att det är självklart att jag ska lägga dessa 200000 kr på att betala tillbaka CSN? Eller vad vill du ha sagt? Vad jag vet är det många som resonerar annorlunda och rent av kan tycka det är puckat eller dålig hantering av sin ekonomi att betala av CSN i förtid då räntan är så pass låg (visserligen har jag betalat tillbaka 150000kr på rätt kort tid ändå eftersom jag tyckte det var jobbigt med en så stor skuld, men jag är nu intresserad av att höra bättre förslag om vad jag ska göra av min ekonomi.)

Idag bor jag i Sverige och jag använder idag mina pengar i Sverige. Dock kommer jag sannolikt inte dö just idag, och kommer sannolikt fortsätta leva ett antal decennier till och tänker på vad jag ska göra med mina tillgångar så att värdet består eller ökar längre fram. Jag har ingen aning om var jag är om 10-20 år, men när skiten träffar fläkten i Sverige är det inte garanterat att jag stannar. Och om nån annan valuta ökar mkt i förhållande till SEK så kan det vara ett sätt att öka sina tillgångar, eller iaf inte se dem minska.

För övrigt vet jag att jag kan öppna valutakonto i Avanza och det var heller inte svar på någon av mina frågor. Jag tror du kan behöva läsa TS igen.
Senast redigerad av MsInsideOut 2016-12-06 kl. 08:41.
Citera
2016-12-06, 08:29
Medlem
kraftfoders avatar
Enklaste sättet att "valutasäkra" sina pengar, är att köpa utländska fonder. Exempelvis indexfond USA. Då följer ditt fondinnehav både värdeutvecklingen på NASDAQ och så är innehavet i USD, trots att fondandelarna syns som SEK på ditt fondkonto. Sjunker kronan och NASDAQ höjs, ökar dina pengar i SEK räknat. Finns givetvis risker med detta också, eftersom det är aktier och att dollarn kan falla och kronan stiga. Men så gör jag i alla fall. (Finns andra indexfonder oxå, exempelvis Tokyo, då i Yen.)
Citera
2016-12-06, 09:16
Medlem
Betala av lånet eller öppna valutakonto och lägg allt i USD. Dollarn kommer stärkas även mer framöver.
Citera
2016-12-06, 09:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsInsideOut
Jag svamlar inte, jag har ställt konkreta frågor om min ekonomi och vad jag ska göra av 200000 kr samt ytterligare de 5000-8000 kr som jag har till förfogande att göra nåt med. Jag tycker ditt inlägg är betydligt mer svamlande än mitt, du försöker tala om min ekonomi för mig utan att ens veta den totala bilden. Har jag sagt att jag inte har mer tillgångar eller pengar än dessa 200000 kr som ligger och skräpar på ett bankkonto? Nej just det, det har ju faktiskt ingenting med topic att göra och jag ställer visserligen flera frågor, men ingenstans ber jag om hjälp med plus och minus här. Jag har gått ut lågstadiet alltså. Vidare verkar det som att du genom din plus-minus-noll beräkning menar att det är självklart att jag ska lägga dessa 200000 kr på att betala tillbaka CSN? Eller vad vill du ha sagt? Vad jag vet är det många som resonerar annorlunda och rent av kan tycka det är puckat eller dålig hantering av sin ekonomi att betala av CSN i förtid då räntan är så pass låg (visserligen har jag betalat tillbaka 150000kr på rätt kort tid ändå eftersom jag tyckte det var jobbigt med en så stor skuld, men jag är nu intresserad av att höra bättre förslag om vad jag ska göra av min ekonomi.)
200k eller t.o.m en miljon är inget man i min mening behöver valutasäkra. Det är för små belopp och du säger själv att du i huvudsak handlar i Sverige. Kommer du någon gång att köpa en bostad så kommer de pengarna att gå åt snabbt.

Citat:
Idag bor jag i Sverige och jag använder idag mina pengar i Sverige. Dock kommer jag sannolikt inte dö just idag, och kommer sannolikt fortsätta leva ett antal decennier till och tänker på vad jag ska göra med mina tillgångar så att värdet består eller ökar längre fram. Jag har ingen aning om var jag är om 10-20 år, men när skiten träffar fläkten i Sverige är det inte garanterat att jag stannar. Och om nån annan valuta ökar mkt i förhållande till SEK så kan det vara ett sätt att öka sina tillgångar, eller iaf inte se dem minska.
Du ska inte riktigt tro på allting som media skriver. Det mesta är vinklat och att svenska kommuner exempelvis skaffar boenden på lyxhotell är ingenting som är utbrett. Mig veterligen handlar det om endast om enstaka nätter och inga långtidsboenden.

Citat:
För övrigt vet jag att jag kan öppna valutakonto i Avanza och det var heller inte svar på någon av mina frågor. Jag tror du kan behöva läsa TS igen.
För att komplettera överstående svar så kan du även handla aktier i utländsk valuta och inte bara fonder.

Men jag tror inte själv att SEK kommer att krascha. Valutor går alltid upp och ner hela tiden och något som många spekulerar i.
Citera
2016-12-06, 12:42
Medlem
mryangs avatar
Instämmer delvis m föregående inlägg.

1. Att valutaspekulera som en "hedge" mot dåliga tider i din ekonomiska situation är ej i proportion till ev utfall.

2. All "spekulation" i värdepapper är riskabelt och ska bara göras med överskottet av din komfortnivå. Därför ser jag inte heller börsen som ett alternativ för dig.

3. Det enklaste sättet att tjäna pengar är att jobba hårdare. Kan du kombinera en bra idé med lite kapital och hårt arbete lär du bli belönad förr eller senare. Men få är de som "gör pengar" utan att jobba.

Att SEK faller mot USD är inget större problem för gemene man - även om det är sant. Svenska grödor, gruvor och teknisk kunskap gör ingen skillnad då FX-marknaden nästan helt uteslutande är baserat på tro, hopp och förtvivlan.

En reaktiv faktor för en pressad krona är dyrare importer. Vad för slags essentiella varor påverkas mest?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in