Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-06, 04:40
  #1
Medlem
Flygplanet SE-GBL har den senaste tiden flugit fram och tillbaka över Stockholm mitt i natten.

Se bild:
http://imgur.com/QmhgxWr

Hade det varit dagtid så kan jag tänka mig att den fotograferar, men den har endast kört nattetid. Vad kan man fotografera då?

Flygplanet är uppe i luften just nu och väckte mig precis (låter lika högt som en helikopter). Se länk till Flightradar24:
https://www.flightradar24.com/SEGBL/bd03c05

Är det ryssen?
Citera
2016-12-06, 04:49
  #2
Medlem
Förhoppningsvis CIA som skickar ut IS-medlemmar för tortyr, som de gjorde då Al-Qaeda var på modet men det är väl antagligen att hoppas på för mycket.
Citera
2016-12-06, 05:51
  #3
Medlem
Gabriel Knights avatar
Konstig färdrutt, för att få tillåtelse till den måste man ha höga kontakter med tanke på att han också flyger på låg höjd. Kan det vara ett SÄPO plan?
Något spanar besättningen på åtminstone men som sagt verkar det konstigt att flygtornet och Luftfartsverket gett tillstånd till dessa tvära svängar även om det görs på natten. Tillståndet måste nästan ha getts på regeringsnivå utifrån förhöjd säkerhetsnivå och eventuell terroristspaning annars skulle planet varit nedtaget för länge sedan av militären.
Hade det varit ryska trupper som spanat hade man nog stängt av transpondern när man åkte in för att fördröja radarkontakt.
Finns det inget sätt att höra flygledartornet på internet?
Jag är för långt ifrån för att kunna lyssna på atc:n i Stockholm med min multibandsradio tyvärr
Flygbandet är från 118.00 - 136.00 MHz om någon kan lyssna på flygtornet i Bromma eller Arlanda för att se vad som händer.

Planet måste ha ständig kontakt med flygledaren när han flyger så där så något borde man uppfatta bara man kan lyssna på flygbandet.

ESSA/ARN har frekvenserna 118.500 och 125.125 MHz om någon kan lyssna på flygledartornet.
__________________
Senast redigerad av Gabriel Knight 2016-12-06 kl. 06:12.
Citera
2016-12-06, 05:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corruptinator
Flygplanet SE-GBL har den senaste tiden flugit fram och tillbaka över Stockholm mitt i natten.

Se bild:
http://imgur.com/QmhgxWr

Hade det varit dagtid så kan jag tänka mig att den fotograferar, men den har endast kört nattetid. Vad kan man fotografera då?

Flygplanet är uppe i luften just nu och väckte mig precis (låter lika högt som en helikopter). Se länk till Flightradar24:
https://www.flightradar24.com/SEGBL/bd03c05

Är det ryssen?
Du får ringa Nordic Compass AB och fråga om de fortfarande äger flygplanet och vem som i så fall använder det på natten.

Citat:
Verksamhet & ändamål

Bolaget ska tillhandahålla driftstjänster till flygbolag och flygreseföretag för att hjälpa dem att nå effektivitet i ledningen av deras affärsverksamhet samt tillhandahålla säljstöd för att utveckla kundernas marknadsandelar inom flygbranschen samt därmed förenlig verksamhet.
Citera
2016-12-06, 06:48
  #5
Medlem
Kolla upp historiken på planets tidigare flygningar i flightradar, inte första gången det har flugits sådär.
Citera
2016-12-06, 08:21
  #6
Medlem
Poechalis avatar
För några månader sedan var det ett annat bolag som gjorde liknande flygningar för kartfotografering runt mälaren och södertörn (dagtid iofs). Så det går absolut att få tillstånd för flygfotografering och liknande.

Att man flyger på natten kan ju bero på att man tex fotar infrarött eller något annat som störs av soljus.
Dessutom stänger Bromma kl 22 på vardag + söndag så man stör ingen inflygning, det gör man visserligen inte på 3000 fot i alla fall.
Citera
2016-12-06, 08:23
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Planet måste ha ständig kontakt med flygledaren när han flyger så där så något borde man uppfatta bara man kan lyssna på flygbandet.

ESSA/ARN har frekvenserna 118.500 och 125.125 MHz om någon kan lyssna på flygledartornet.

Varför vill du lyssna på ARN för ett flygföretag i Bromma CTR?

2900ft är inte "lågt". Inte heller krävs det nån "ständig kontakt" med nån flygledare för att "svänga tvärt".

Vidare så är luften över Stockholm (i lekmannatermer) "fri" på natten när Bromma CTR har stängt.

Jag tycker det ser ut som om någon helt enkelt behöver IFR-tid och är smart nog att kombinera det med lite dödräkningsövning och därför vill flyga över upplyst mark.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2016-12-06 kl. 08:42.
Citera
2016-12-06, 09:06
  #8
Medlem
jonlie76s avatar
Vet att man tidigare gjort liknande flygningar då man trimmat Brommas ILS. Kan det vara det som pågår?
Citera
2016-12-06, 09:47
  #9
Medlem
Enligt inlägg på flygtorget:

"Efter lite efterforskning har vi fått fram att det aktuella flyget här om natten var en fotoflygare som på uppdrag av Fortum har fotograferat fjärrvärmenätet. Enligt piloten har alla tillstånd inhämtas av Fortum från bland annat polisen. Ärendet är således en fråga för antingen Fortum eller polisen."

Jag kan tänka mig att man använder IR-kamera.
För att ha så lite störande värmekällor som möjligt (bilar, människor etc) så flyger man på natten.

/T
Citera
2016-12-06, 11:15
  #10
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Varför vill du lyssna på ARN för ett flygföretag i Bromma CTR?

2900ft är inte "lågt". Inte heller krävs det nån "ständig kontakt" med nån flygledare för att "svänga tvärt".

Vidare så är luften över Stockholm (i lekmannatermer) "fri" på natten när Bromma CTR har stängt.

Jag tycker det ser ut som om någon helt enkelt behöver IFR-tid och är smart nog att kombinera det med lite dödräkningsövning och därför vill flyga över upplyst mark.


Ja, upp till 2000 ft är det bromma CTR som blir G-luft när bromma stänger. Ovanför 2000 ft är det Stockholm TMA.
Citera
2016-12-06, 11:30
  #11
Medlem
Länk till foruminlägget på Flygtorget:
http://www.flygtorget.se/Forum/Detal...ID=1&ID=213302
Citera
2016-12-06, 14:52
  #12
Medlem
leddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poechali
Ja, upp till 2000 ft är det bromma CTR som blir G-luft när bromma stänger. Ovanför 2000 ft är det Stockholm TMA.
Jaha och för oss icke flygnördar betyder ovanstående?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback