Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-06, 03:50
  #1
Medlem
blueyellowlions avatar
Tror ni att det kommer komma en ny megatalang någon gång? Alltså en ny Gretzky eller Lemieux som är något alldeles extra? En del kanske skulle mena att Crosby eller McDavid är de spelarna, men jag menar nån som är typ hockeyns svar på Usain Bolt, och som junior gör över 200 poäng i OHL/WHL eller så. Om det ens är möjligt längre med en annan typ av hockey som det är nu men Bolt gör ju också saker som anses omöjliga så....Hockeyn har väl kanske aldrig varit bättre än nu i avseende på träning, utrustning osv. Nordamerika har ungefär 1,2 miljoner hockeyspelare medans Europa har, endast inräknat toppländerna, ungefär 350k så statistiskt ska den spelaren uppstå i NA, snarare.

Vad som talar emot att USA skulle få fram en sån spelare är väl att de inte har fått fram någon riktig superstjärna förut, trots att de har många spelare. T.ex ingen poängligevinnare innan Patrick Kane förra året, vilket måste ses som en aning underkänt, tycker jag. Man menar ju även det själva när man införde det nya ADM som de kallar det, för att utveckla ungdomshockeyn bättre.

Tyvärr undrar jag också om inte det skulle vara svårt här i Sverige pga att man kanske snarare vill utveckla lagspelare framför en individualist, alltså om det kom fram en junior med en sån talang så kanske man skulle försöka att "bromsa" ner honom ändå för att man vill fokusera på att utveckla lagspelare först och främst, och att ingen gärna får stiga upp över massan, så att säga.

Crosby och McDavid har ju kommit med 10 års mellanrum och ingen av dem är väl en Lemieux-talang och han kom fram för över 30 år sen. Är det ens möjligt att få fram en så överlägsen talang längre eller har hockeyn blivit så pass bra att det inte går, om man skulle mena att Gretzky och Lemieux bara var före sin tid och spelare över lag var sämre förr?
Citera
2016-12-06, 06:25
  #2
Medlem
Anarkhoss avatar
Jag tror nog det är så som du själv är inne på. Lägstanivån förr möjliggjorde för de bäst tränade och skolade att se nästintill omänskligt bra ut. Idag när hockeyn blivit så stor och fått tid på sig att utvecklas, då har också kvalitén på de sämsta spelarna i respektive ligor höjts så klart. Så de NHL-stjärnor som räknas som giganter inom sporten idag kan aldrig leka sig igenom matcher på samma vis. Tror inte vi kommer se det hända igen faktiskt att någon är så före sin tid inom ishockeyn, som de exempel du drar upp.
Citera
2016-12-06, 09:36
  #3
Medlem
Dirty.s avatar
Håller med angående en mycket högre lägstanivå vilket gör det fult möjligt att vi aldrig kommer få se samma överlägsenhet.

Men det som gör Bolt så unik är att han är så pass lång utan att lida av några av de symptomen som ofta kommer med längden. Så ska vi få se någon som lägger sig en nivå över Crosby t.ex tror jag det krävs att personen är åtminstone 195cm lång och väga runt 100 pannor och samtidigt hålla riktig världsklass i allt annat.
Citera
2016-12-06, 15:27
  #4
Medlem
Gretzky skulle aldrig ha fått det utrymmet han fick om han kom fram idag. På den tiden kunde han få möjlighet att spela som han gjorde, trots att han inte har den fysik som en toppspelare har idag.

Så, nej. Ingen kommer att kunna vara så överlägsen. Man tränar så mycket bättre, hårdare och oftare idag att det är solklart att hockeyn är mycket bättre nu än på den tiden.
Citera
2016-12-06, 16:12
  #5
Medlem
blueyellowlions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rock-am-ring
Gretzky skulle aldrig ha fått det utrymmet han fick om han kom fram idag. På den tiden kunde han få möjlighet att spela som han gjorde, trots att han inte har den fysik som en toppspelare har idag.

Så, nej. Ingen kommer att kunna vara så överlägsen. Man tränar så mycket bättre, hårdare och oftare idag att det är solklart att hockeyn är mycket bättre nu än på den tiden.

Jo, fast även om man tränar bättre osv. så innebär ju inte det att någon inte kan bli mycket bättre än nån annan. Att lägstanivån i sig har höjts utesluter ju inte att någon med de bästa förutsättningarna fortfarande kan bli bättre än de andra. Det blir ju fortfarande relativt på något sätt.
Citera
2016-12-06, 16:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Jo, fast även om man tränar bättre osv. så innebär ju inte det att någon inte kan bli mycket bättre än nån annan. Att lägstanivån i sig har höjts utesluter ju inte att någon med de bästa förutsättningarna fortfarande kan bli bättre än de andra. Det blir ju fortfarande relativt på något sätt.
Jag håller inte med. Då - snudd på - alla tränar så hårt, innebär det att lägstanivån är mycket mycket högre än tidigare. Glöm inte att det taktiskt utvecklats en hel del även i NHL.
Citera
2016-12-06, 16:31
  #7
Medlem
m4tt145s avatar
McDavid är det närmaste man kommer. Det blir inte precis lättare att producera i hockey.
Citera
2016-12-06, 17:11
  #8
Medlem
Leksingens avatar
enligt mina kalkyler kommer fredrik forsberg bli det.
Citera
2016-12-06, 17:50
  #9
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Tror ni att det kommer komma en ny megatalang någon gång? Alltså en ny Gretzky eller Lemieux som är något alldeles extra? En del kanske skulle mena att Crosby eller McDavid är de spelarna, men jag menar nån som är typ hockeyns svar på Usain Bolt, och som junior gör över 200 poäng i OHL/WHL eller så. Om det ens är möjligt längre med en annan typ av hockey som det är nu men Bolt gör ju också saker som anses omöjliga så....Hockeyn har väl kanske aldrig varit bättre än nu i avseende på träning, utrustning osv. Nordamerika har ungefär 1,2 miljoner hockeyspelare medans Europa har, endast inräknat toppländerna, ungefär 350k så statistiskt ska den spelaren uppstå i NA, snarare.

Vad som talar emot att USA skulle få fram en sån spelare är väl att de inte har fått fram någon riktig superstjärna förut, trots att de har många spelare. T.ex ingen poängligevinnare innan Patrick Kane förra året, vilket måste ses som en aning underkänt, tycker jag. Man menar ju även det själva när man införde det nya ADM som de kallar det, för att utveckla ungdomshockeyn bättre.

Tyvärr undrar jag också om inte det skulle vara svårt här i Sverige pga att man kanske snarare vill utveckla lagspelare framför en individualist, alltså om det kom fram en junior med en sån talang så kanske man skulle försöka att "bromsa" ner honom ändå för att man vill fokusera på att utveckla lagspelare först och främst, och att ingen gärna får stiga upp över massan, så att säga.

Crosby och McDavid har ju kommit med 10 års mellanrum och ingen av dem är väl en Lemieux-talang och han kom fram för över 30 år sen. Är det ens möjligt att få fram en så överlägsen talang längre eller har hockeyn blivit så pass bra att det inte går, om man skulle mena att Gretzky och Lemieux bara var före sin tid och spelare över lag var sämre förr?

Gretzky och Lemieux är överskattade. Moderna toppspelare är minst lika bra om inte bättre redan.

Jag hade tagit Crosby och McDavid alla dagar i veckan före Gretzky. Samma gäller Lemieux.

Varför? Båda är legitimerade NHL-stjärnor i dagens moderna liga. Det gäller varken Gretzky eller Lemieux.

Lemieux t.ex. hade inte Gretzkys kvickhet, och han skulle haft stora problem på mindre ytor. Jämför spelare med liknande kroppsbyggnad och skridskoåkning typ Malkin och Laine, osv. De har problem på små ytor samt problem i kvicka vändningar i spelet.

Gretzky å andra sidan skulle haft problem med toppfarten genom mittzon - detta för att han ansågs vara en medelmåtta gällande topphastighet - på 80-talet(!!)

Sporten har förändrats så mycket.

Jag är av åsikten att Mark Messier t.ex. hade haft en enklare övergång till den moderna eran. Detta pga att han besitter spetskvaliteer som håller än idag beträffande kroppsbyggnad och skridskoåkning.

Så ur ett relativt synsätt sett så hade nog hans poängskörd kontra era varit mest linjär.

Går inte att jämföra 100 m löpning med en så komplett sport som ishockey.
__________________
Senast redigerad av Överste-Rövhål 2016-12-06 kl. 18:09.
Citera
2016-12-06, 17:54
  #10
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueyellowlion
Jo, fast även om man tränar bättre osv. så innebär ju inte det att någon inte kan bli mycket bättre än nån annan. Att lägstanivån i sig har höjts utesluter ju inte att någon med de bästa förutsättningarna fortfarande kan bli bättre än de andra. Det blir ju fortfarande relativt på något sätt.

Viktig korrigering:

1. Ja, för den tidens hockey så hade Gretzky optimala förutsättningar

2. Idag hade inte Gretzky haft optimala förutsättningar. Då efterfrågan på optimala förutsättningar förändrats.

Bara för att Gunde Svan var bäst i skidor på 80-talet så betyder inte det att han skulle vara bäst i 200 meter löpning idag. Bara för att han relativt sett var bättre än sin omgivning.
Citera
2016-12-06, 17:58
  #11
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkhos
Jag tror nog det är så som du själv är inne på. Lägstanivån förr möjliggjorde för de bäst tränade och skolade att se nästintill omänskligt bra ut. Idag när hockeyn blivit så stor och fått tid på sig att utvecklas, då har också kvalitén på de sämsta spelarna i respektive ligor höjts så klart. Så de NHL-stjärnor som räknas som giganter inom sporten idag kan aldrig leka sig igenom matcher på samma vis. Tror inte vi kommer se det hända igen faktiskt att någon är så före sin tid inom ishockeyn, som de exempel du drar upp.

Exakt, allt har blivit så utstuderat och globaliserat. Förr kunde kanske en överlägsen stjärna leva på en specialfint i över en hel säsong utan att motståndarna bröt ner den i beståndsdelar. Idag skulle det vara en omöjlighet i NHL då alla hårdbevakar alla.
Citera
2016-12-06, 19:16
  #12
Medlem
Nej, vi kommer aldrig mer att få se en spelare dominera på det sättet Gretzky gjorde på 1980-talet. Hockeyn har förändrats alldeles för mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback