2021-08-16, 21:41
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Biden vill släppa talibanerna lösa och skapa ett tredje världskrig.

Mycket talar för just det.

Få skiten överstökat.
Citera
2021-08-16, 21:53
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nu är det ju klart att Trump ville dra tillbaka trupperna minst lika mycket som Biden. Det var väl till och med ett vallöfte?

Japp. Så är det. Men Bin Biden får ändå skulden för det såg helt enkelt klumpigt ut.
Trump hade säkerligen förväntat sig att babbarna i Afghanistan skulle bemöta tali-babbarna med våld.

Men nu är det Bin Biden så får stå för allt kaos som babbarna har orsakat. Varför gjorde inte George Bush en parkering av Afghanistan redan från början???
Citera
2021-08-16, 22:08
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Bin Biden håller tal.
https://www.youtube.com/watch?v=ffMG...hannel=NBCNews

Slutsats från Bin Biden: Trump's fel.

Men ändå trodde Bin Biden att Tali-babbarna ej skulle kunna ta över Afghanistan. Snacka om pucko på hög nivå.

Nu talar han som det vore ett val. "Futurte" "The American People..." "We need to solve problems..."

Citera
2021-08-16, 22:31
Medlem
Well ,låt mig först säga att jag inte är ett Biden-Fan, men talet han höll om afganistan i kväll var ta mig fan bra. Han förklarade tydligt vad som låg till grund för Usa:s ställningstagande ,samtidigt som han tog ansvar för den naivitet som präglat mycket av Usa:s görande i regionen.
Och det här med Bidens Demens, det lyste med sin frånvaro denna kväll,blev lite imponerad till och med.
Om någon skills från ambassaden läser här så kan jag bara säga, ge Bidens talskrivare löneförhöjning!
Senast redigerad av Tom iskalle'n 2021-08-16 kl. 22:49.
Citera
2021-08-16, 23:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Bin Biden håller tal.
https://www.youtube.com/watch?v=ffMG...hannel=NBCNews

Slutsats från Bin Biden: Trump's fel.

Men ändå trodde Bin Biden att Tali-babbarna ej skulle kunna ta över Afghanistan. Snacka om pucko på hög nivå.

Nu talar han som det vore ett val. "Futurte" "The American People..." "We need to solve problems..."

Det var faktiskt ett bra tal av Biden. Jag är inget fan av honom, men det ofta framförda senil-påståendet verkar - av talet att döma - vara lika dumt som Birther-linjen mot Obama. Han ljög dock lite i början när han sa att operationen i Afghanistan bara handlade om anti-terror och inget nationsbyggande - varför har ni då investerat biljoner dollar??
Senast redigerad av Enterprise 2021-08-16 kl. 23:30.
Citera
2021-08-16, 23:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Biden vill släppa talibanerna lösa och skapa ett tredje världskrig.
Trump klagade i april på att Biden var för långsam med att dra tillbaka trupperna.
Läser idag uppgifter om att Trump tagit bort tweets med detta budskap. Sedan han kovänt helt nyligen,
En stor och stolt ledare, verkligen.

https://mobile.twitter.com/williamle...cle%2F40842%2F
Citera
2021-08-16, 23:50
Medlem
WolfmanJackSrs avatar
Jag gissar att Trump tackar sin lyckliga stjärna för att det inte är han som sitter i Vita Huset nu.
Citera
2021-08-16, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ändamålet helgar medlen, typ.
Men man kan kanske inte försörja en mindre ”armé” enbart på kidnappningspengar och plundringar.

Och fin-araberna i UAE (och Saudi?) är givetvis behjälpliga.

Gulfaraberna betalar talibanerna för att aktivt angripa Iran längs med hela gränsen.
Nu när talibanerna tagit över Afghanistans försvarsmakt ser jag ett annat framtida scenario
jag tror att ett krig mot Iran står näst på tur för Afghanistan
(Påbackat av Bidens Pentagon givetvis och finansierat av Gulfstaterna med rådgivning av Israel)

För närvarande verkar Teheran utforska tre huvudsakliga alternativ för att undvika farlig destabilisering i Afghanistan och främja sina intressen där: (1) Att i det fördolda eller öppet stödja ett maktövertagande av talibanerna samtidigt som man når taktiska och strategiska överenskommelser med gruppen för att begränsa dess verksamhet, (2) att föra ett proxywar mot talibanerna eller (3) att ingripa direkt.

Att föra ett proxykrig
Teheran kan utnyttja sina erfarenheter från Irak och Syrien och i stället använda miliser för att förhindra full talibankontroll. Teheran har redan ett effektivt vapen för detta scenario: den erfarna Fatemiy brigaden, en milis bestående av afghanska krigare som rekryterades, utbildades och utrustades av Qods milisen för att strida i Syrien redan vid 2012. Andra miliser skulle kunna tänkas bildas inom Afghanistan genom att organisera och utbilda de tusentals lokalbefolkningen som desperat letar efter sysselsättning av något slag. Sådana grupper skulle förmodligen placeras under befäl av Qods milisens officerare och före detta krigsherrar från Nordalliansen.
Citera
2021-08-17, 00:04
Bannlyst
Citat:
Nu är det ju klart att Trump ville dra tillbaka trupperna minst lika mycket som Biden. Det var väl till och med ett vallöfte?

Jepp..men även här slår den kognitiva dissonansen till och MAGA-fanboys kan över en natt ogilla något som tidigare varit populärt.

Prova att hitta på att Trump ska ha varit för något som i själva verket varit Biden/Obama/Clintons politik, så ska du få se hur finnen och hunden och övriga i sekten börjar tycka att det ska ha varit bra och till och med gräva runt på nätet efter källor som styrker detta.

(Ja det inkluderar fake news källor såsom Wall street Journal, CNN,MSNBC,BBC osv) för sekten håller inget heligt längre.

Inget förutom tron på att bruna och svarta människor är det farligaste som finns på denna jord
Citera
2021-08-17, 00:06
Bannlyst
Citat:
Trump klagade i april på att Biden var för långsam med att dra tillbaka trupperna.
Läser idag uppgifter om att Trump tagit bort tweets med detta budskap. Sedan han kovänt helt nyligen,
En stor och stolt ledare, verkligen.

https://mobile.twitter.com/williamle...cle%2F40842%2F

Även det republikanska partiet har nu raderat sidor på sin hemsida där de hyllat ett snabbt tillbakadragande
Citera
2021-08-17, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Well ,låt mig först säga att jag inte är ett Biden-Fan, men talet han höll om afganistan i kväll var ta mig fan bra. Han förklarade tydligt vad som låg till grund för Usa:s ställningstagande ,samtidigt som han tog ansvar för den naivitet som präglat mycket av Usa:s görande i regionen.
Och det här med Bidens Demens, det lyste med sin frånvaro denna kväll,blev lite imponerad till och med.
Om någon skills från ambassaden läser här så kan jag bara säga, ge Bidens talskrivare löneförhöjning!

Hur många i tråden tror du kommer att se talet ?
Citera
2021-08-17, 00:08
Medlem
Citat:
Det var faktiskt ett bra tal av Biden. Jag är inget fan av honom, men det ofta framförda senil-påståendet verkar - av talet att döma - vara lika dumt som Birther-linjen mot Obama. Han ljög dock lite i början när han sa att operationen i Afghanistan bara handlade om anti-terror och inget nationsbyggande - varför har ni då investerat biljoner dollar??

Någonstans så fick man för sig att det inte gick lämna Afganistan utan att det blev ett territorium för terroristerna igen och för att förhindra det var man tvungen att bygga upp ett civiliserat land med egen armé som kunde hålla landet rent från terror-övnings-baser.

Men man kom ju ingen vart trots att miljarder pumpades in i Afganistan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in