Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-06, 01:44
  #1
Medlem
Shamdons avatar
Lite bakgrund.
Tidigare i kväll ringde det och bankades hysteriskt på min dörr. Jag har tidigare varit med om att bedragna pojkvänner kommit förbi och varit irriterade och valde att inte resa mig från fåtöljen, utan ignorerade det tills de påstod att de var från polisen och att de skulle ta sig in om jag inte öppnade.

Det visade sig verkligen vara polisen. Fyra rekorderliga stabila polismän som bara gjorde sitt jobb. De bad mig komma ut i trappuppgången varpå två av dem pratade med mig och visiterade mig medan de andra två gick igenom min lägenhet. De var mycket trevliga och sa att jag strax skulle få reda på vad i hela fridens namn som stod på.

Efter en liten stund berättar en av de två till mig ute i trappuppgången att någon har larmat om att det hörts kvinnoskrik och hörts dunsar som slag från min lägenhet.

Jag är något förvånad då jag efter en arbetsam dag på jobbet åkte hem tidigt och endast suttit ensam framför tv:n på med låg ljudnivå och framför datorn helt utan ljud.

De är strax färdiga, de tar mitt namn och personnummer och jag visar ett leg på att jag är jag medan jag försäkrar att det inte kan ha kommit några ljud från min lägenhet och att den som ringt måste tagit miste.

Påminde mig om att jag faktiskt har hört några dunsar inifrån huset utan att lägga någon särskild vikt vid det. (Detta var dock för många timmar sedan.) Samt att det är möjligt att någon granne vid annat tillfälle har hört skrik från min lägenhet då jag och mina flickvänner utövar BDSM och har gjort det i många år. Jag är dock mycket mån om att detta inte ska störa mina grannar och har fram till idag inte heller trott att ens min närmsta granne kan ha hört något dylikt från min lägenhet.

Min första tanke var dock att någon granne har hört något i huset och utgått från att det är från min lägenhet pga att det kanske viskas om att jag utövar BDSM.

Då är det vad det är och inte mycket mer än så.

Men, en stund efter att poliskonstaplarna gått och jag jag lugnat ner mig lite så började jag fundera på vad som hände egentligen.

Om det nu är någon tidigare flickvän, någon flickas nuvarande pojkvän eller bara någon snubbe som faktiskt vill jävlas med mig av oklara skäl så kanske jag bör… Ja, vad tusan kan man göra då?

Kan jag få reda på vem som larmade? Att polisen rutinmässigt lämnar ut anmälares namn känns inte så troligt. Kan jag ens få reda på om larmet kom från någon i mitt hus? I så fall har jag inga problem med det.

Frågeställning.
Frågan är alltså om polisen har något alls intresse av, skyldighet eller möjlighet att hjälpa mig att reda ut om det är ett "äkta" falsklarm - någon tror verkligen att det är från min lägenhet det hörts ljud - eller om det är någon som på något viss hyser agg till mig som jävlas med mig och med polisen och med skattebetalarnas pengar?

Om så är fallet, hur går jag då vidare? En annan fråga är förstås varför någon skickar polisen hem till någon på pin kiv och vad de kan tänkas vilja uppnå med det?

Edit: Ingen polisanmälan är alltså gjord utan någon har ringt polisen.
__________________
Senast redigerad av Shamdon 2016-12-06 kl. 01:48.
Citera
2016-12-06, 08:32
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
[indent]Lite bakgrund.


Min första tanke var dock att någon granne har hört något i huset och utgått från att det är från min lägenhet pga att det kanske viskas om att jag utövar BDSM.


Kan jag få reda på vem som larmade? Att polisen rutinmässigt lämnar ut anmälares namn känns inte så troligt. Kan jag ens få reda på om larmet kom från någon i mitt hus? I så fall har jag inga problem med det.

Frågeställning.
Frågan är alltså om polisen har något alls intresse av, skyldighet eller möjlighet att hjälpa mig att reda ut om det är ett "äkta" falsklarm -

Nej, någon sådan skyldighet finns inte, i vilket fall som helst inte för isolerade händelser.

Sannolikt så har någon granne hört dina aktiviteter förut och just denna gång tröttnat och ringt utan att riktigt säkerställavar ljudet faktiskt kommifrån.
Citera
2016-12-06, 08:40
  #3
Medlem
Fast om polisen kommer dit finns det en polisanmälan, annars skulle polisen inte åka dit om polisen nu inte råkade åka förbi och av en slump höra oväsen fast detta är väl mindre troligt, fast det betyder inte så mycket i sammanhanget.
Lite OT, det är precis därför jag alltid ser till att dokumentera mina bdsm-aktiviteter, antingen via film, bilder eller sms. För att slippa oroa mig över en eventuell falskanmälan efteråt från den andra parten. Ett litet tips bara.
Citera
2016-12-06, 09:51
  #4
Medlem
Dr.Diegos avatar
Du kan försöka med att kontakta polisen och begära att få ut de uppgifter som finns i RAR (polisens databas)
Citera
2016-12-06, 10:47
  #5
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, någon sådan skyldighet finns inte, i vilket fall som helst inte för isolerade händelser.

Sannolikt så har någon granne hört dina aktiviteter förut och just denna gång tröttnat och ringt utan att riktigt säkerställavar ljudet faktiskt kommifrån.
Ja, eller blivit oroliga på riktigt. Som sagt, är det någon granne har jag inget intresse av att försöka rota i det. Mitt förtroende för polisen har närmast stärkts eftersom de dyker upp om någon förmodas behöva hjälp.
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Fast om polisen kommer dit finns det en polisanmälan, annars skulle polisen inte åka dit om polisen nu inte råkade åka förbi och av en slump höra oväsen fast detta är väl mindre troligt, fast det betyder inte så mycket i sammanhanget.
Lite OT, det är precis därför jag alltid ser till att dokumentera mina bdsm-aktiviteter, antingen via film, bilder eller sms. För att slippa oroa mig över en eventuell falskanmälan efteråt från den andra parten. Ett litet tips bara.
Det finns ingen möjlighet att polisen själva har hört något. Jag bor på översta våningen i ett högt hus mitt i stan. Huset är också välisolerat och det enda gångerna jag har hört mina grannar är det endast dova dunsar eller antingen ute i trapphuset eller om de haft fest då basen av musiken kan sprida sig genom huset. I går var det ju dessutom närmast knäpptyst hos mig så det är i princip uteslutet.

Jag dokumenterar också BDSM-aktiviteter regelmässigt. Dels genom att tjejen får skriv ihop hur upplevelsen var dagarna efter i en längre text och dels förstås via sms både före och efter och i vissa fall även film.

Jag tror dock inte att det behövs göras en formell polisanmälan utan visst räcker det med att någon ringer anonymt och berättar att det hörs skrik och låter våldsamt?

Själva upplevelsen var ju lite surrealistiskt och känns förstås fortfarande olustig. Om det nu inte var en granne så kan man ju enkelt få för sig att personen tänker hitta på andra djävulstyg.

Det är ändå lite underligt att de kommer just till min lägenhet. Om någon ringer/anmäler att någon håller på att bli misshandlad så bör de ju fortsätta leta reda på var det sker och inte endast vara intresserade av just min lägenhet tänker jag. Det är dessa tankar som gör att jag vill agera på något vis om det nu är någon irriterad före detta affärspartner, en hjärtekrossad flicka eller av andra oklara orsaker arg snubbe.

Är inte helt van att känna mig så här maktlös inför ett problem.
Citera
2016-12-06, 11:30
  #6
Medlem
Shamdons avatar
Kort uppdatering. Verkar sannolikt att det rör sig om falsk tillvitelse.

Dvs, ingen i huset har varit orolig över något utan det är en utomstående som ringt polisen och pekat ut just mig och min lägenhet.

Ställde en öppen fråga till några i min närhet och en av dem hade diskuterat mig under gårdagen med en person som av olika anledningar inte direkt kommer att ge mig några julklappar och som blivit upprörd under samtalet.

Säker kan jag förstås inte vara, men en känd kriminolog brukar ju tala om att man ska "hata slumpen".
Citera
2016-12-06, 18:39
  #7
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Någon anmälan har knappast upprättats utan det har lämnats ett tips, det går att lämna tips anonymt så det är inte ens säkert att Polismyndigheten har information om vem det var som ringde in. Vill du ha händelsen utredd så ringer du förstås in till polisen och anmäler vad som har hänt, uppfattar man det som att ett brott har begåtts och att man kan få fast den skyldige så har de en skyldighet att utreda händelsen.
Citera
2016-12-06, 22:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Någon anmälan har knappast upprättats utan det har lämnats ett tips, det går att lämna tips anonymt så det är inte ens säkert att Polismyndigheten har information om vem det var som ringde in. Vill du ha händelsen utredd så ringer du förstås in till polisen och anmäler vad som har hänt, uppfattar man det som att ett brott har begåtts och att man kan få fast den skyldige så har de en skyldighet att utreda händelsen.
Och vad exakt är skillnaden mellan en anmälan och ett tips enligt dig?
Citera
2016-12-06, 23:08
  #9
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Och vad exakt är skillnaden mellan en anmälan och ett tips enligt dig?

En anmälan skrivs in i polisens datasystem och skickas för bedömning om man ska inleda en förundersökning eller ej. Ett tips är något som meddelas polisen som de sedan kan välja att titta lite närmare på och som i sin tur kan leda till att en anmälan upprättas.

Åtgärder på grund av ett tips betyder alltså inte att en förundersökning har inletts.
Citera
2016-12-07, 09:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
En anmälan skrivs in i polisens datasystem och skickas för bedömning om man ska inleda en förundersökning eller ej. Ett tips är något som meddelas polisen som de sedan kan välja att titta lite närmare på och som i sin tur kan leda till att en anmälan upprättas.

Åtgärder på grund av ett tips betyder alltså inte att en förundersökning har inletts.
Och hur tror du att detta meddelas polisen? Tror du att en polis på eget bevåg kan åka ut till något, nix så fungerar det inte i dagens polisorganisation, du åker på de larm som du får från lkc, eller om du eventuellt råkar se ett pågående brott.
Men skit samma, nu har det löst sig för TS, eller han vet i varje fall vad som hänt så då kan vi skippa denna diskussion.
Over and out
Citera
2016-12-07, 10:01
  #11
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Och hur tror du att detta meddelas polisen? Tror du att en polis på eget bevåg kan åka ut till något, nix så fungerar det inte i dagens polisorganisation, du åker på de larm som du får från lkc, eller om du eventuellt råkar se ett pågående brott.
Men skit samma, nu har det löst sig för TS, eller han vet i varje fall vad som hänt så då kan vi skippa denna diskussion.
Over and out

Jag förstår inte vad du är ute efter, poliser får larm och skickas ut till platser från regionsledningscentralen, finns det en upprättad anmälan så är det en förundersökningsledare som fattar beslut gällande vilka åtgärder som ska vidtas. De behandlas alltså olika även där.
Citera
2017-01-15, 05:34
  #12
Medlem
X-limers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Och hur tror du att detta meddelas polisen? Tror du att en polis på eget bevåg kan åka ut till något, nix så fungerar det inte i dagens polisorganisation, du åker på de larm som du får från lkc, eller om du eventuellt råkar se ett pågående brott.
Men skit samma, nu har det löst sig för TS, eller han vet i varje fall vad som hänt så då kan vi skippa denna diskussion.
Over and out

Det ord du söker är HR, HändelseRapport. Ett "förstadium" till polisanmälan. Det är det ärende som "läggs" när polisen får in ett tips och väljer att göra "något" åt det.

Poliser kan självklart upprätta egna HR (i samråd med RLC) eller arbeta på plats utan att upprätta ett HR, helt enkelt för att se om ett sådant behöver läggas.

Vidare heter det inte LKC sedan 15-01-01 utan LC som sedermera blivit RLC efter flyttar hit och dit, tror alla ledningscentraler nu är att räkna som RLCer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback