Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-06, 12:33
  #13
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hur blir läsande för dig?

Inga som helst problem med det.
Citera
2016-12-06, 12:43
  #14
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Pythagoras sats och förhållandet att datorskärmar har ett förhållande på 16:10 (vissa har 16:9). Det är ju en ganska enkel uträkning.

Eller så googlar du modellnamnet physical dimensions
Nästan alla har 16:9, 16:10 är sällsynt på moderna skärmar.
Citera
2016-12-06, 12:44
  #15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Utveckla

Vanliga TV-skärmar har som regel för hög kontrast och dålig färgåtergivning. I många fall har de dessutom "bildförbättring" som inte går att helt deaktivera.

Oftast finns inga ICC-profiler att tillgå.
Citera
2016-12-06, 12:50
  #16
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Nästan alla har 16:9, 16:10 är sällsynt på moderna skärmar.


Jaja, men förutom att jag vände på det då
Citera
2016-12-06, 13:46
  #17
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Vanliga TV-skärmar har som regel för hög kontrast och dålig färgåtergivning. I många fall har de dessutom "bildförbättring" som inte går att helt deaktivera.

Oftast finns inga ICC-profiler att tillgå.


Hur påverkar det läsning? Påverkar det läsning?

ICC-profiler?
Citera
2016-12-06, 13:55
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
ICC-profiler?
https://sv.wikipedia.org/wiki/ICC-profil
Citera
2016-12-06, 14:04
  #19
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Tack!

Annan fråga. Vad tror ni om att använda en full hd-tv som datormonitor? Bra eller anus?

En 32 tum kanske. Blir det jättepixligt eller kommer man undan det med 1920x1080?

Vad använder du datorn till?
Är det primärt spel så funkar det utmärkt (dock spelar kvaliteten på tvn roll utöver själva upplösningen, har suttit vid bekantas datorer där det varit näst in till olidligt på en 32"@1920*1080 och vid en 40" med samma upplösning som varit hur bra som helst). .

Ska man göra annat än spela så ställer jag mig däremot klart tveksam till att använda en tv som skärm.
Citera
2016-12-06, 18:37
  #20
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Vad använder du datorn till?
Är det primärt spel så funkar det utmärkt (dock spelar kvaliteten på tvn roll utöver själva upplösningen, har suttit vid bekantas datorer där det varit näst in till olidligt på en 32"@1920*1080 och vid en 40" med samma upplösning som varit hur bra som helst). .

Ska man göra annat än spela så ställer jag mig däremot klart tveksam till att använda en tv som skärm.

Nej det är mest läsa hemsidor och skriva uppsatser.
Citera
2016-12-06, 18:42
  #21
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Nej det är mest läsa hemsidor och skriva uppsatser.

Vad får dig att fundera på en tv då?
En 24 eller 27"-skärm med okej bild kostar inte så mycket idag att det känns som att man får mer bild(yta) för pengarna med en tv.
Spelar man spel eller kollar mycket på film på datorn så kan det absolut funka bra med en tv. Men använder man datorn "normalt" så känner i alla fall jag att den stora ytan inte ger nånting då upplösningen inte är högre än en vanlig 24"-skärm. Snarare så att en del saker blir onödigt stora.

Har du en 32" tv och ingen skärm skadar det ju inte att testa, men att köpa en tv istället för skärm tror jag bara är värt att överväga ifall spel och film är de primära användningsområdena för datorn.
Citera
2016-12-07, 16:43
  #22
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Vad får dig att fundera på en tv då?
En 24 eller 27"-skärm med okej bild kostar inte så mycket idag att det känns som att man får mer bild(yta) för pengarna med en tv.
Spelar man spel eller kollar mycket på film på datorn så kan det absolut funka bra med en tv. Men använder man datorn "normalt" så känner i alla fall jag att den stora ytan inte ger nånting då upplösningen inte är högre än en vanlig 24"-skärm. Snarare så att en del saker blir onödigt stora.

Har du en 32" tv och ingen skärm skadar det ju inte att testa, men att köpa en tv istället för skärm tror jag bara är värt att överväga ifall spel och film är de primära användningsområdena för datorn.


Bra fråga.

Men jag har redan bra 24 monitor. Jag skulle vilja ha något stort!!
En stor tv är billigare än en stor skärm. 32a full hd kan man få beg för 700 kr.
Citera
2016-12-18, 09:22
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Bra fråga.

Men jag har redan bra 24 monitor. Jag skulle vilja ha något stort!!
En stor tv är billigare än en stor skärm. 32a full hd kan man få beg för 700 kr.

Som sagt så beror det helt på vad du ska använda den till. En TV kan ha rätt dålig färgåtergivning samt rätt hög input lag jämfört med en vanligt skärm (10-20 ms jämfört med kanske 70-150 ms). Sen får du tänka på att man oftast sitter mycket närmre sin datorskärm än vad man gör en TV.

TV-apparater kan även ha inbyggd "motion blur" som leder till ghosting. Sen är högsta uppdateringsfrekvensen oftast inte mer än 60 hz.

Så ja, att ha vid sidan om din vanliga skärm för att kolla på film är inga problem. Spela FPS-spel kan vara mindre roligt.

Sen så skulle jag personligen föredra en något högre upplösning på en 32" skärm än 1080p. Här har du en 4K jämfört med en 768p https://gyazo.com/bc3992ca8d79beb72d3367c6cdfbee22
__________________
Senast redigerad av GetInzide 2016-12-18 kl. 09:25.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback