Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-05, 21:33
  #1
Medlem
glorups avatar
Hej

för några veckor sedan så fick jag ett nytt grafikkort av en bekant och sedan jag fått hem det har jag inte vågat röra det. Rädslan att försöka installera det själv & misslyckas med något är överväldigande stort. Vad är det värsta som kan hända ?

Om det spelar någon roll är burken en acer med windows 10 och grafik kortet heter PowerColor HD 7970.

Liksom en mänsklig kropp kan stöta ifrån sig nytt hjärta eller nya lungor tänker jag att ett dator chassis kan slå ifrån sig ny hårdvara ? jag vet inte, men det kan vara windows, mjukvara eller hårdvara som inte tänker samarbeta med det nya i datorn tänker jag.

Ifall någon vet ett definitivt svar vore jag ytterst tacksam!

Tack på förhand
Citera
2016-12-05, 23:03
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glorup
Hej

för några veckor sedan så fick jag ett nytt grafikkort av en bekant och sedan jag fått hem det har jag inte vågat röra det. Rädslan att försöka installera det själv & misslyckas med något är överväldigande stort. Vad är det värsta som kan hända ?

Om det spelar någon roll är burken en acer med windows 10 och grafik kortet heter PowerColor HD 7970.

Liksom en mänsklig kropp kan stöta ifrån sig nytt hjärta eller nya lungor tänker jag att ett dator chassis kan slå ifrån sig ny hårdvara ? jag vet inte, men det kan vara windows, mjukvara eller hårdvara som inte tänker samarbeta med det nya i datorn tänker jag.

Ifall någon vet ett definitivt svar vore jag ytterst tacksam!

Tack på förhand
När datorer innehåller biologiska delar kan det säkerligen inträffa. Fram till dess att den dagen kommer är svaret nej, en dator kan på inga sätt "stöta av" ny hårdvara, det förutsätter ett immunsystem som en dator av uppenbara skäl inte har.

Vilken galen jämförelse du kommit på btw.
Citera
2016-12-05, 23:03
  #3
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2016-12-05, 23:13
  #4
Medlem
annanmedlems avatar
Vill du vara försiktig kan du avinstallera dina gamla grafikdrivrutiner för vad du nu har först.

Sedan väljer du att stänga av datorn, slår av strömmen till den bak på nätaggregatet, skruva ur skärmkabeln och öppnar sidan på den. Vet inte om det hjälper ett skit men gå och ta tag i en vattenkran eller något.

Sedan släpper du skruven/skruvarna bak som håller fast grafikkortet och letar upp spärren på andra sidan och flyttar den så att du kan lyfta ur grafikkortet, har det någon strömkabel i sig så dra ur den först.

Sedan trycker du i polarens grafikkort, sätter i alla strömsladdar, skruvar ihop allt och slår på den igen och laddar ner rätt drivrutiner för kortet.

Har du inte strömkablarna som behövs till det ifrån ditt nätaggregat kan du dock skippa hela skiten tills du har ett nätagg som kan driva det eller möjligen om du kollar att det ger massor med 12 volt gör någon annan lösning.
Citera
2016-12-06, 05:38
  #5
Medlem
Det du behöver veta är hela namnet och ca ålder på nätagget. Om det är en färdigbyggd märkesdator tex ACER så kan man komma ihåg det istället.

Märkesdatorers nätagg bruka i bästa fall vara av budget så köper/får man ett bättre grafikkort bör man dumpa nätagget också. Åtminstone bör man vara beredd att göra det den dagen man får konstiga problem.

Om ett sånt nätagg inte heller har strömkablarna som bättre grafikkort bruka behöva så är det ännu ett skäl till att först byta nätagg. Det kan funka i många månader innan man får konstiga fel.

Har datorn redan ett separat grafikkort?
Är skärmen kopplad till den eller moderkortet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback