Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-05-20, 04:06
  #61
Medlem
Första bilden som dök upp i mitt flöde på facebook efter jag läst denna tråden

https://scontent.ftrd1-1.fna.fbcdn.n...fc&oe=59BE1132 Inte direkt vem som helst heller

Hela den här tramsifieringen av samhället stör mig något otroligt. Polisen gör harlem shakes videos och tramsar som fan på sina patetiska facebooksidor, armén spelade in denna videon https://www.youtube.com/watch?v=cbLwmUdee64

Vissa saker vill man bara kunna ta på allvar som Statschef,Polis,Sjukvård och Armé sen om vuxna människor vill bete sig som fjortisar på andra plan visst det är patetiskt men de har oftast iallafall ingen förtroendeposition.
Citera
2017-05-20, 04:26
  #62
Medlem
ragingcows avatar
Tänkte direkt på Martin Björk https://www.google.se/search?q=marti...UFbvTGXtPkqkM:
Citera
2017-05-20, 10:21
  #63
Medlem
Pontiac-Garage tack för verkligt insiktsfulla åsikter i tråden.
Facebook och Twitter tror jag är största drivkraften bakom det här infantila beteendet hos vuxma människor.
Det propagandastyrda samhälle vi har idag kräver konforma människor (samhällkunsumenter).
Fick häromsisten frågan "vad har du för Facebook". För 12 år sedan fick jag frågan på jobbet "vad ska du grilla i kväll". Jag gillar husmanskost och varken grillar eller har Facebook.
Tror att det är en "ska du med i gänget" funktion i det infantila beteendet.
I ett samhälle med starka viljor skulle den nuvarande åsiktskorrodoren aldrig kunnat uppstå.
Behöver bara gå till grannlandet Polen. Där skulle man inte ha kunnat införa Diskrimineringsombudsmannen. Där tror jag inte heller man ser gamla gubbar leka med rullbrädor.

Intressant också vad som händer när den nuvarande samhällsbubblan spricker. Förhoppningsvis i sverigevänlig riktning men kan också bli en islamsk inriktning. Inte så många år kvar!
Att börja ta ansvar och leva normalt blir inte lätt dem som idag befinner sig i bubblan.
Citera
2017-05-21, 23:04
  #64
Medlem
Fick mig att tänkta på vuxna som pratar som barn med ljus röst. Oftast har dessa blivit våldtagna och vill förbli barn. Annars så tycker jag det är kul att vissa vuxna vill vara ungdomliga av sig. Dom har mer energi än vanliga vuxna i deras ålder. Deppiga människor är ingen kul att vara runtom heller.
Citera
2017-05-22, 01:31
  #65
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tack för stödet Lattemorsor är väl en rätt bra benämning på dessa vuxna mammor som ska ta hand om barn fast de själva aldrig vuxit upp Dock verkligen en skam att se, att en generation kan förfalla så (eller rättare sagt 2-3 av dem).

Har du inte Facebook heller? Jag börjar på allvar må så dåligt av detta att jag funderar på att försöka klara mig utan sociala medier så långt det går. Dock svår avvägning om det faktiskt är så att jag vill hålla kontakten med folk, men samtidigt kan tycka att jag inte behöver veta när de ska gå till gymmet eller vad de äter till frukost eller när de ska på dass Det här med integritet är så gott som bortblåst.

Du verkar inte ha koll på att de som vet har "lämnat" Facebook. Och i lämnat menar jag slutat posta, kommentera eller skrävla.

Om du mår dåligt av det är det väl bara att gå ur helt eller inaktivera alla notifieringar?

Och, om din feed är så full av skit kan du ju börja fundera på om du tycker att dina "vänner" håller måttet?

Agera för att slippa frustrationen. Eller, fundera på varför det frustrerar dig och om du behöver jobba på din tolerans generellt. Vi drivs av olika agendor av olika anledningar - så kan det få vara?
Citera
2017-05-22, 13:09
  #66
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Du verkar inte ha koll på att de som vet har "lämnat" Facebook. Och i lämnat menar jag slutat posta, kommentera eller skrävla.

Om du mår dåligt av det är det väl bara att gå ur helt eller inaktivera alla notifieringar?

Och, om din feed är så full av skit kan du ju börja fundera på om du tycker att dina "vänner" håller måttet?

Jag har redan löst detta genom att ta bort alla "vänner" som jag inte känner längre. Detta har reducerat min "vänskapslista" till ett 10-tal personer som alltså är mina närmaste, dvs. vänner och familj. Dessa personer vet jag redan allt om, vad de jobbar med och var de bor mm, så har inget behov av att "snoka". Har märkt att FB enbart används till denna funktion, då jag numera aldrig använder FB efter detta enkla ingrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Vi drivs av olika agendor av olika anledningar - så kan det få vara?

Ja, men som du säkert vet är människan en social varelse och det är därför på sin plats att man värderar det man ser i sin vardag. Så kan det få vara?
Citera
2017-05-22, 13:22
  #67
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Pontiac-Garage tack för verkligt insiktsfulla åsikter i tråden.
Facebook och Twitter tror jag är största drivkraften bakom det här infantila beteendet hos vuxma människor.

Utan tvivel. Det är mkt möjligt att folk var lika omogna "på insidan" även förr, men då slapp man i alla fall se dessa barnsliga sidor av människor då man inte skyltade med det i sociala sammanhang. På jobbet förväntades man agera professionellt osv. Nu får man ju se hur töntiga, egocentriska och statuskåta alla är, då allt de bryr sig om är att vinna "likes" genom att uppdatera världen om deras vardagliga tramsaktiviteter. När folk var 14 år var de statuskåta och ville att alla skulle uppmärksamma deras senaste kläder/frisyrer, nu är det exakt samma beteende som gäller men det som spelar roll är istället att folk ser vad vuxenbarnen har ätit till frukost eller att de köpt matchande skor och handväskor. Det känns som Mr Bean i verkligt format, det konceptet är ju att han är ett barn fångat i en vuxen mans kropp. Den bilden går ju att applicera på många vuxna idag.

Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Det propagandastyrda samhälle vi har idag kräver konforma människor (samhällkunsumenter).
Fick häromsisten frågan "vad har du för Facebook". För 12 år sedan fick jag frågan på jobbet "vad ska du grilla i kväll". Jag gillar husmanskost och varken grillar eller har Facebook.
Tror att det är en "ska du med i gänget" funktion i det infantila beteendet.
I ett samhälle med starka viljor skulle den nuvarande åsiktskorrodoren aldrig kunnat uppstå.
Behöver bara gå till grannlandet Polen. Där skulle man inte ha kunnat införa Diskrimineringsombudsmannen. Där tror jag inte heller man ser gamla gubbar leka med rullbrädor.

Ja, absolut. Jag själv har FB enbart för att kunna kontakta folk (tex när mobilen är avstängd) men funderar på att stänga kontot. Lägger själv aldrig ut bilder eller annat skit då jag vägrar delta i tramset.

Man märker snabbt att FB, Instagram och annat är heta samtalsämnen över hela samhället. Alltifrån jobbfikat till gymmet. Anledningen är väl att det är så lättillgängligt i mobilerna, samt att tanken är att man ska rapportera om sitt vardagsliv närhelst det passar. Men grupptrycket verkar vara enormt, det håller jag med om. Dock är det ju de mest obildade och ytliga personerna som använder FB på detta sätt, ju mer de rapporterar om sina fikor och skoköp, desto mindre hjärna och livssubstans verkar det som.
Citera
2017-05-22, 13:47
  #68
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag har redan löst detta genom att ta bort alla "vänner" som jag inte känner längre. Detta har reducerat min "vänskapslista" till ett 10-tal personer som alltså är mina närmaste, dvs. vänner och familj. Dessa personer vet jag redan allt om, vad de jobbar med och var de bor mm, så har inget behov av att "snoka". Har märkt att FB enbart används till denna funktion, då jag numera aldrig använder FB efter detta enkla ingrepp.

Så bra att du löste ditt problem.


Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, men som du säkert vet är människan en social varelse och det är därför på sin plats att man värderar det man ser i sin vardag. Så kan det få vara?

Du får såklart reagera hur mycket du vill, ogilla och döma också. Men det säger mer om din nivå än om deras. Personer som sysslar med saker man inte förstår eller ogillar kommer alltid att finnas. Huruvida man vill lägga sin energi på att ruminera om detta är en annan femma.

Att man gör det, att man triggas och ruminerar (och skapar klagotrådar), kan ha djupare orsaker.

Just sayin'.
Citera
2017-05-22, 13:53
  #69
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Du får såklart reagera hur mycket du vill, ogilla och döma också. Men det säger mer om din nivå än om deras. Personer som sysslar med saker man inte förstår eller ogillar kommer alltid att finnas. Huruvida man vill lägga sin energi på att ruminera om detta är en annan femma.

Det stämmer säkert, men personligen anser jag inte att detta är ett "störande vardagsproblem" utan snarare en del av ett stort samhällsproblem. Vem tror du tex skulle vara redo att gå ut i krig om det skulle behövas? Vem skulle kunna hantera en ekonomisk kollaps? Vem skulle kunna bygga upp landet om en katastrof skulle inträffa? Jag anser att den framskridande barnsligheten hos vuxna är ett hot mot arbetet att upprätthålla civilisationen, i ett längre perspektiv.
Citera
2017-05-22, 15:05
  #70
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det stämmer säkert, men personligen anser jag inte att detta är ett "störande vardagsproblem" utan snarare en del av ett stort samhällsproblem. Vem tror du tex skulle vara redo att gå ut i krig om det skulle behövas? Vem skulle kunna hantera en ekonomisk kollaps? Vem skulle kunna bygga upp landet om en katastrof skulle inträffa? Jag anser att den framskridande barnsligheten hos vuxna är ett hot mot arbetet att upprätthålla civilisationen, i ett längre perspektiv.

Det finns såklart folk - alla är knappast del av det samhällsproblem du upplever finns.

"Barnsligheten" tar sig antagligen uttryck för att vi har det bra, vi bor i ett tryggt land med få sätt att bevisa oss på. Vi är också änsliga varelser överlag, sökande efter bekräftelse och med liten tilltro till att enbart vår person räcker till. För att bevisa oss idag berättar vi vad vi äger, vad vi ska göra och hur "rätt" vi äter. Iaf. många.

Jag tror personligen att vi skulle klara oss mycket bra i en eventuell och omfattande kris just därför att vi saknar sätt att bevisa oss på på riktigt . Betänk även att det skulle märkas vem som gör vad i en sådan situation...på Instagram, Twitter och Facebook.

Nej, släpp det här och ställ dig istället frågan; varför låter jag mig oroas av det här, egentligen?
__________________
Senast redigerad av kanelkaka 2017-05-22 kl. 15:11.
Citera
2017-05-22, 19:04
  #71
Medlem
Vic878s avatar
Underligt nog så anses fjolligt beteende och barnslig humor som något "fint" i vissa kretsar, t.ex. gamla Lundsbergare eller fjollor från andra internatskolor som efter många om och men fått en anställning på något statligt verk genom farfars gamla bögkontakter. Fjolleri är "fint" rent av ståndsmässigt i vissa kretsar...
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback