Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-05, 16:20
  #1
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Varför är det så otroligt vanligt idag att det är så många vuxna som beter sig som riktiga fjortisar? I min egen stad (Stockholm) verkligen kryllar det av dessa, och varje dag ser jag vuxna människor i åldern 25-40 år som verkar tro att de är 14-åriga flickor.

Alla tramsiga inlägg på Facebook är extremt karaktäriserande för dessa vuxenfjortisar. Språkbruk av typen "Ah, men jag ba´ o du ba´" eller "När en har köpt nytt busskort o kortet krånglar va" hörde jag väldigt mycket när jag var 13-14 år, och det då från tjejer som i denna ålder tyckte det var "ballt"/"häftigt" att vara så uppenbart töntig. På Facebook mm. har alla dessa vuxenbarn dessutom fastnat för det som kallas "hashtags" (vad fan det nu ska betyda), att man lägger in ord i hyperlänkar och skapar hittepåord.

Fjortisarna klarar tydligen inte av att det går en enda dag utan att de måste berätta på Facebook vad de äter till frukost, att de ska gå på gymmet eller att de har provat ngn ny godissmak. Ytterst banala vardagliga saker är tydligen så viktigt så man måste meddela världen exakt vad som händer i deras liv. Det uppenbart barnsliga bekräftelsesökandet (som normalt folk lämnade vid 14-15 års ålder) är tydligen en daglig drift hos dessa vuxna fjortisar.

Att köpa de dyraste märkeskläderna och elektroniken, och samtidigt protestera mot "kommersialismen" är tydligen populärt för dessa obefintligt töntiga personer, likaså att värna om miljön och hela faderullan och samtidigt skräpa ner eller överkonsumera. "Engagamanget" för dessa statuskåta människor består tydligen i att "gilla" bilder och sidor på Facebook, att skänka pengar för miljöns skull eller till fattiga barn skulle naturligtvis aldrig falla dem in.

Själv har jag aldrig varit det som kallas fjortis (dvs. med ovanstående egenskaper; uppenbart barnsligt bekräftelsebehov, mycket bristande insiktsförmåga i saker, oförmåga att ha ett vettigt språk, och skryt om vardagssysslor) men såg gott om barn som var fjortisar i min omgivning när jag var 13-14 år. Idag ser jag exakt samma beteende, men då hos 25-40 åriga barn och på tunnelbanan och sociala medier. Varför kommer det sig att vissa inte klarar att bli vuxna rent mentalt och inte bara fysiologiskt?
Citera
2016-12-05, 16:49
  #2
Medlem
teenkektyfixs avatar
Kanske handlar om att du själv växt upp och insett att kvinnor mentalt slutar utvecklas efter 13-14? Kvinnor är som vuxna barn.
Citera
2016-12-05, 16:54
  #3
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teenkektyfix
Kanske handlar om att du själv växt upp och insett att kvinnor mentalt slutar utvecklas efter 13-14? Kvinnor är som vuxna barn.

Klart vanligare att kvinnor larvar sig på FB, men många killar med...
Citera
2016-12-05, 17:03
  #4
Medlem
HasseBanans avatar
Är väl så att vuxna idag vill snacka "kidsens språk". Sedan facebook gjorde entre har det blivit allt för vanligt tyvärr. 40-50-åringar som uttrycker sig som de vore tonåringar, och hjälper därmed till att förvanska språket. På ett sätt är det positivt att generationerna kommit närmare varandra och kan prata med varandra mer ohämmat, men det får ju finnas gränser! Äldre människor, som egentligen är intelligenta och har livserfarenhet, härmar och efterapar yngre som knappt vet något om livet. Det har med svenskens slappa mentalitet att göra. Man anpassar sig efter rådande trender utan att tänka på konsekvenserna långsiktigt. Vet för övrigt en tjej som är runt 35 men fortfarande uttrycker sig som en omogen tonåring. Trots att hon har en unge att ta hand om är hon ute och festar, super och knarkar som en ungdom och anlitar förstås barnvakter.

Det är väl helt enkelt inte attraktivt att bli äldre längre. Många vill stanna kvar i ungdomen/ känna sig som ungdomar, så långt upp i åldern som möjligt. Man undrar var det ska sluta.
Citera
2016-12-05, 18:29
  #5
Medlem
Jag kan bara hålla med TS till fullo, tyvärr.

Välkomna till det infantila samhället. Det kommer bara att bli värre.








#YOLO #bästastetjejgänget #vodka #detmaninteminnsharintehänt
Citera
2016-12-05, 18:44
  #6
Medlem
Är det såna som har mössa på sig inomhus som du menar?
Citera
2016-12-05, 18:57
  #7
Medlem
Kan det ha att göra med att många som flyttar just till Stockholm tillhör den där gruppen som vill och tror sig vara lite fräsigare?

Känner igen det du beskriver men märker inte av det alls lika mycket bland folk som bor i mindre städer där jag upplever att det är viktigare "att vara sig själv" och inte förställa sig.

Min tandläkare, kvinna +50 använde uttrycket "-isch" i stället för "ungefär" när jag var där sist. Jag fattade inte först vad hon menade och då är jag 20 år yngre...
Citera
2016-12-05, 19:36
  #8
Medlem
Voodooprastens avatar
Du nämner själv skälet i ditt inlägg. Det är med de sociala mediernas frammarsch som detta infantila beteende har anammats bland de äldre. Samt den teknologiska utvecklingen där folk har tillgång till skiten dygnet runt genom sina telefoner.
Citera
2016-12-05, 19:55
  #9
Medlem
Unisertits avatar
De har fått ett media att öva sin oduglighet och framhäva sin låga intelligens på. Vi har genom alla generationer haft dessa idioter i skymundan, som nu äntligen med hjälp av teknologins framfart kan visa världen hur onödiga de egentligen är för mänskligheten.

Jag föreslår sterilisering.
Citera
2016-12-05, 20:24
  #10
Medlem
kristofferGs avatar
Aftonbladets "Tobbe" Ek är arketypen av vuxenfjortis. Kolla upp honom om ni inte redan har gjort det, och förfaras av hur den svenske mannen har blivit.
Citera
2016-12-05, 21:27
  #11
Medlem
Att bli vuxen handlar om att ta ansvar.

Därför tror jag många kroppsligen vuxna försöker mentalt förbli som snoriga tonåringar: då slipper de ansvar.

Att detta fega undflyende från ansvar leder till samhällets förfall, o att omogna oerfarna naiva tomtar tar rodret i samhället o styr skeppet rakt mot isberget skiter de i.
Citera
2016-12-05, 21:27
  #12
Medlem
Min favorit är när vuxna män tar på sig keps och åker skateboard

Eller när män på vintern tar på sig tunna mössor med tofs som hänger i en garntråd ála https://www.google.se/search?q=m%C3%...R60ESpwjyNM%3A

Jävligt töntigt.

Med tjejer gillar jag deras barnsliga sida, hellre det än att bli tanter direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback