Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Hur mycket d-vitamin tar du dagligen?
400-1000 IE/dag
22,22%
82 röster
1000-2000 IE/dag
13,55%
50 röster
2000-3000 IE/dag
15,45%
57 röster
3000-4000 IE/dag
8,13%
30 röster
4000-5000 IE/dag
13,28%
49 röster
5000+
27,37%
101 röster
2017-12-10, 13:59
  #469
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag kommer att uppdatera den här tråden lite till och från, men som sagt, det som framförallt motverkar D3 förgiftning, är inte magnesium och K2, utan snarare vitamin A. Utan vitamin A och med K2 samt magnesium, är det helt enkelt ingen mening att högdosera D3. Visst, det är väl inte onyttigt att köra med D3/K2/magnesium, men det blir helt enkelt betydligt säkrare och effektivare med vitamin A i optimal dosering på det också (vitamin A är en skitnyttig och mycket viktig vitamin, och stora doser D3 gör att du kan ta stora doser A och tvärtom). Varför även magnesium är viktig i sammanhanget, är för att kalcium och magnesium är typ som höger och vänster; det behövs magnesium så att kalcium inte ballar ur, osv.

Jag kör just nu med 60,000 IU D3, 25,000 IU retinylpalmitat (alltså A), 15 mg K2 MK-4 och 1 mg K2 MK-7 plus en del magnesiumcitrat och magnesiumkarbonat (ligger på minst 500 RDI magnesium), dagligen, tillsvidare. Kommer öka detta så småningom till 50,000 IU A, 300,000 D3 och eventuellt 45 mg K2 MK-4 (tre gånger dagligen). Jag protokollför alla makro- och mikronutrienter (inklusive vätskeintaget) dagligen, så jag har järnkoll liksom. Det här kommer bli riktigt bra om några månader.

Ska bli spännande. Ja, du verkar ju ha läst på i alla fall!

Förlåt om jag missat det men vad är anledningen till detta stora intag? Har du symtom som inte kan förklaras med annat än svår brist? Eller har du tagit blodprov tidigare? Tillhör du någon riskgrupp?
Citera
2017-12-10, 15:28
  #470
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ska bli spännande. Ja, du verkar ju ha läst på i alla fall!
Damn straight Hittade precis ett blogglägg som typ säger samma sak:

Vitamin D3 – Dangerous! Unless You Are Doing It Right:
http://naturallylivingtoday.com/vita...oing-it-right/

Vet dock inte om jag kan hålla med dem om att E måste högdoseras också när man högdoserar A/D3/K2; det viktiga med vitamin E är att man får med alla varianter i en balanserad ratio, och inte bara alfa-tokoferol som brukar vara standard i vanliga multivitamintabletter (det är därför "vanlig mat" är nyttigare sett till vitamin E intaget, eftersom det sällan är bara alfa-tokoferol, utan de övriga tokoferolerna också). Här är två bra, svindyra vitamin E produkter, som innehåller alla varianter av vitamin E:

https://se.iherb.com/pr/Thorne-Resea...-Gelcaps/18430
https://se.iherb.com/pr/Bluebonnet-N...0-Licaps/23181

^^ Vitamin E som brukar finnas i standard multivitamintabletter är inte en bra lösning, eftersom det som sagt bara är alfa-tokoferol, vilket innebär att högdosera vitamin E från vanliga kosttillskott kan till skillnad från vanlig mat, vara toxiskt för hjärnan, vilket i sin tur bidrar till fördomen bland mainstreamtänkare, "riktig mat är bättre än kosttillskott", men det går absolut att göra kosttillskott överlägset riktig mat, bara pillerna är korrekt formulerade med rätt dosering, ratio osv. Tar man dock bara en multivitamintablett om dagen som bara innehåller alfa-tokoferol, är det ingen fara; det är högdosering av enbart alfa-tokoferol, som är problematiskt.

Sedan snuddar artikeln lite på det, men nämner inte vilken A till D3 ratio det skall vara, vilket är viktigt, och från vad jag har läst, så rekommenderade Weston Price (alltså mannen, inte hans foundation), 5:1 ratio, och då utgår jag från att det är 5:1 mätt i mikrogram, inte i IU (är inte helt 100% säker på om det skall vara 5 gånger mer A än D3 mätt i mikrogram eller i IU, men alla som högdoserar kör med runt 25-300,000 IU D3, medan A ligger på runt 5-50,000 IU, så då måste det vara fem gånger mer i mikrogram). Ska gå till botten med detta också, men kan inte tänka mig att det skulle vara 5:1 i IU, hur som helst (för mycket vitamin A i förhållande till D3, blir toxiskt, balans är viktigt som sagt).

Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Förlåt om jag missat det men vad är anledningen till detta stora intag?
Dekalcifiering. Alla män är i regel mer kalcifierade än kvinnor, därav dör vi tidigare än kvinnor av kalcifieringsorsaker, som t.ex. hjärtattacker, stroke och liknande välfärdssjukdomar (detta gäller i synnerhet för män som missbrukar anabola steroider, kolla bara på Rich Piana, lol). Jag är en full natty brah och jag har tänkt vara det minst 10-20 år till, men det är inget snack om saken att jag är mer kalcifierad än genomsnittsmannen (jag har naturligt löjligt höga halter testosteron och DHT). Kalcifiering sätter sig liksom inte bara i blodådrorna (alltså åderförkalkning), utan i precis hela kroppen (huden, hjärnan, andra organ osv), så kalcifiering måste motverkas. Varför t.ex. vitamin K2 rekommenderas till kvinnor, beror på att kvinnor efter menopausen, utvecklar benskörhet i betydligt högre utsträckning än män, exempel:

Okända vitaminet som är viktigt för kvinnor:
https://www.expressen.se/halsoliv/ha...t-for-kvinnor/

Men K2 är minst lika viktig för oss män, faktiskt. Vi män kan visserligen också utveckla benskörhet efter andropausen när våra testosteronnivåer dalar, men även då har vi liksom mer testosteron än kvinnor (har för mig att det är mer testosteron än vad kvinnor har i ungdomen också), så benskörhet är inte vårt största problem som män. Testosteron är bra för att motverka benskörhet, men det är också testosteron som stimulerar kalcifiering, så androgener är lite av ett tveeggat svärd. Botemedlet mot både kalcifiering och benskörhet, är A/D3/K2/magnesium

Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Har du symtom som inte kan förklaras med annat än svår brist? Eller har du tagit blodprov tidigare? Tillhör du någon riskgrupp?
Nej jag är fullt fysiskt frisk vad jag vet, så sett. Mitt mål är att motverka kalcifiering, alltså biohacka och optimera min fysik så att säga. Det finns också jävligt många hälsofördelar med D3 rent allmänt; D3 är en kritisk steroidhormon som aktiverar tusentals olika gener.

Har inte gjort några hälsoblodprover tidigare (och jag kommer göra det senare) men tror inte att jag led av D3 brist så sett, har ju sedan slutet av 90-talet kört med Mitt Val Sport, och från ett år sedan, ersatt Mitt Val Sport med Core Female Vitamins, så någon akut D3 brist har jag inte haft, men det betyder inte att man inte har D3 brist eftersom D3 brist är högst vanligt nuförtiden, särskilt idag när vi efter 1980-talet i och med ozonhålet och att ozonlagret har blivit tunnare efter all miljöförgiftning pga freon och andra skadliga avgaser osv, har det blivit betydligt mer cancerframkallande att vara ute i solen (hur vanligt var det med hudcancer på 1500-talet liksom?). Själv solar jag aldrig, inte pga cancerrisken, utan helt enkelt eftersom jag inte är någon fåfäng böghora, så visst, den mängden D3 jag har fått i mig via vanliga multivitaminpiller har väl varit fullt duglig så sett, men det betyder inte att det har varit tillräckligt för optimala nivåer, vilket är minst 10,000 IU D3 om dagen.

I vilket fall som helst, har bestämt mig för att köra på följande daglig dosering framöver, åtminstone under de kommande månaderna:

25,000 IU A (7,505 ĩg, fördelat på vardagarna så det blir en 5:1 ratio per månad)
40,000 IU D3 (1,000 ĩg)
15 mg K2 MK-4
1 mg K2 MK-7
1 mg kalcium
1 mg magnesium

Jag kommer även att köra med magnesiumolja (alltså fotbad) och liknande, vilket är betydligt mer effektivt än bara magnesiumkosttillskott. Optimal A till D3 ratio bör ligga mellan 5:1 till 8:1, hade gärna kört lite mer D3 och jag kan absolut göra det just nu, men vill spara lite på alla piller så att jag inte behöver fylla på lagret hela tiden, och ha pengar över till annat. Men tanken så småningom är som sagt 300,000 IU D3 osv. Om några år när jag känner att jag är klar med dekalcifieringen, kommer jag att sänka det till lite normalare mainstreamnivåer av A och D3; finns ingen anledning att högdosera om man är helt fri från kalcifiering, utan det är megadoser som krävs för att få en snabb, önskvärd effekt, särskilt om kalcifieringen har kommit långt. Hur vet man att man är kalcifierad? Gör ett röntgentest, så ser du hur mycket kalcium du har i dina blodådror och i din hjärna. Den här bruden må låta lite hysterisk, paranoid och konspiratorisk med hennes snack om tallkottkörteln, men ja, kalcifiering sätter sig även i tallkottkörteln:

Vitamin K2 in grassfed butter decalcified my pineal and saved my life:
https://www.youtube.com/watch?v=PVB-SyBbLEo

^^ Notera röntgenbilderna runt 14 minuter. Se även:

https://en.wikipedia.org/wiki/Pineal...#Calcification

Också viktigt för nybörjarna att ha i åtanke, är att magnesium bör intas separat på tom mage, innan läggdags, medan kalciumet tar man på morgonen med en fettrik måltid (så att magnesiumupptaget inte krockar med kalcium, eftersom de konkurrerar om upptaget). Sedan finns det ingen anledning att köra med retinol från torskleverolja, utan det bör vara veganskt, syntetiskt retinylpalmitat (faktiskt bättre för oss än retinol, dessutom). Torsken och andra fiskarter börjar bli utrotningshotade, delfiner ligger rätt illa till pga att alla jävla mainstreamtänkare äter tonfisk, som exempel, så vi måste ta ansvar för miljön och den biologiska mångfalden. Och försök köpa ert D3 från veganska källor, alltså lavextrakt (lichen på engelska), inte lanolin; detta är inte lika viktigt som att vitamin A är veganskt, men det vore skitbra om vi sponsrar veganska kosttillskott! Det finns inte en enda essentiell makro- eller mikronutrient, som vi behöver inta från djurriket, och de som påstår detta, att animalisk kost skulle vara bättre eller ha högre biotillgänglighet, snackar skit; det är veganism som representerar riktig överlägsenhet.

Edit:

Eller jo förresten, nu när jag tänker efter, så gjorde jag något blodprov för typ 10 år sedan, minns inte detaljerna sett till olika vitaminhalter i blodet osv, men jag minns att jag hade perfekta betyg på allt (ingen brist på något). Kommer dock inte ihåg hur omfattande det blodprovet var, kan liksom inte jämföra sig med Werlabs och liknande lösningar som erbjuds idag, det var ett vanligt blodprov i någon vårdcentral.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-12-10 kl. 16:00. Anledning: gammalt blodprov!
Citera
2017-12-10, 16:31
  #471
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
text

Det ska bli spännande att se vad det här gör med dig om inget annat. Jag skulle aldrig rekommendera det till någon, men du verkar beslutsam och tro på det, och då får du så klart göra som du vill.
50k vitamin D är iaf mindre och låter rimligare än vad jag hört dig skriva om tidigare. Finns det verkligen någon mening att ta tillskott med kalcium? Min uppfattning är att man får i sig mer än tillräckligt med kalcium ändå.
Citera
2017-12-11, 15:14
  #472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Den SuperVitalis ser ut att vara en mycket bra, heltäckande produkt för oss som inte orkar stoppa i oss en massa frukt och grönt hela tiden.

Vad gör det för skillnad att dela upp D3, menar du? D3 är ju en fettlöslig vitamin, så du kan ta den på en gång i megados för en hel vecka eller månad liksom.

Enda fettlösliga vitaminen som man bör dela upp några gånger om dagen, är K2 MK-4, eftersom den bara varar i någon timma eller två i kroppen (K1, K2 MK-4 och MK-7 är de enda fettlösliga vitaminerna som inte stannar särskilt länge i kroppen, därav är de omöjliga att överdosera). Däremot varar MK-7 upp till tre dagar i kroppen, så den är det ingen mening att dela upp några gånger om dagen.

Hur som helst, fick jag hem min beställning på högdoserad K2 MK-4 och retinylpalmitat igår, och har börjat köra på dessa också nu. Så nu kan jag megadosera D3 fo' real Igår körde jag med hela 70660 IU D3 och 25,000 IU retinylpalmitat, idag blir det nog 160,000 IU D3. Här kan vi snacka hardcore alltså, haha.

Överhuvudtaget bör man hålla sig borta från magnesiumoxid (och även kalciumoxid). Oxid är skit och har oduglig biotillgänglighet. Magnesiumcitrat har betydligt bättre biotillgänglighet och krånglar inte med magen vad jag vet av egen erfarenhet.

Den är, verkar bra ja. Förutom smaken dock. Tar mer än vad jag skrev. Men jag gör det så för jag såg en studie, hur tillförlitlig den var, om de missat vissa faktorer eller inte kan jag inte uttala mig om. Men i vart fall så hade gruppen som tog allt på en gång högre världen i avföringen samt urinen än de som tog det uppdelat på 2 eller 3 gånger över dagen. Så det har väl blivit en vanesak idag bara att dela upp det.
Citera
2017-12-12, 08:04
  #473
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jag vill inte lägga ord i munnen på Dogmatix men jag tror hen kanske menade denna tråd: (FB) Jag fick hyperkalcemi av D-vitamin om Kausalitet som fick hyperkalcemi av höga doser vitamin D.
Angående hyperkalcemi, vill jag rekommenderade Dr. Robert Barrington's YouTube kanal generellt när det kommer till näring och hans olika klipp om vitamin D (han diskuterar andra nutrienter också):

Vitamin D Toxicity: Don't Believe the Hype:
https://www.youtube.com/watch?v=45xe7mRtz6M

Vitamin D Fights Depression:
https://www.youtube.com/watch?v=9EqzOIMYpj4

Does Vitamin D Aid Weight Loss?
https://www.youtube.com/watch?v=5yzdp9mrMfE

^^ Är det någon på YouTube som har minst lika bra koll på näringslära som jag har, så är det Dr. Robert Barrington. Bra skit. Den här snubben håller sig strikt till de senaste studierna och går tydligt och autistiskt igenom dem. Säger inte att han är näringsallvetande så sett, men bra koll har han; han är seriös och han förtjänar absolut en bredare publik.

Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Själv har jag en svår brist på vitamin D och har fått på recept, men inte ens jag får ta sådana stora mängder.
Okej, men det gäller ju att kunna tänka själv Varför får du inte ta stora doser D3? Vad tror du kommer hända ifall du megadoserar?

Jag rekommenderar inte D3 megadosering ifall man inte vet vad man gör, dock. Det gäller att man sätter sig in i ämnet och läser på näringslära ordentligt, och framförallt loggar intaget detaljerat, vilket jag gör (jag loggar alla makro- och mikronutrienter, inklusive vätskeintaget).

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det ska bli spännande att se vad det här gör med dig om inget annat.
Ja, spännande är ett bra ord i sammanhanget. Det kommer bli riktigt bra detta. Har redan märkt av positiva resultat faktiskt, har gått ner 2-3 kg de senaste dagarna trots att jag inte har deffat (har legat på ett genomsnittligt intag kring 3500 kcal sedan 6:e december, då jag fick mina nya högdoserade D3 piller och retinylpalmitat). När jag deffar på 1500 kcal om dagen, droppar jag i vikt cirka 15 kg på 45 dagar, men fan, jag har inte ens deffat de senaste dagarna och ändå droppat några kg.

Utöver det -- och detta kan vara inbillning men det har jag svårt att tro -- har jag även märkt av lite positiva resultat när det kommer till dekalcifieringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag skulle aldrig rekommendera det till någon, men du verkar beslutsam och tro på det, och då får du så klart göra som du vill.
Så är det

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
50k vitamin D är iaf mindre och låter rimligare än vad jag hört dig skriva om tidigare.
Ja men som sagt, det här är bara temporärt. Jag kommer absolut att köra med 160,000 IU snart, troligtvis så mycket som 300,000 IU om dagen. Jag snålar på de internationella enheterna just nu av ekonomiska skäl, skulle liksom kunna köra med så mycket just nu men vill att lagret skall räcka ett tag. Däremot kring slutet av januari eller februari/mars kommer jag att fucka loss med vitamin D3, finns liksom ingen anledning att bara ligga på 40k IU. Mitt motto är: you either go all the way, or don't walk at all. Måste vara hardcore liksom!

I dagsläget kan jag hur som helst säga att det inte har varit några konstigheter att de senaste sex dagarna ha legat på ett genomsnittligt D3 intag på 88,840 IU.

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Finns det verkligen någon mening att ta tillskott med kalcium?
Beror på vad man äter. Min standard deffkost ligger på 400 mg kalcium, så jag poppar en kalciumtablett på det för att komma upp i RDI. Men annars stämmer det du säger, och om något så får vi i oss alldeles för mycket kalcium i förhållande till magnesium, och de flesta svenskar har faktiskt magnesiumbrist utan att de vet om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Min uppfattning är att man får i sig mer än tillräckligt med kalcium ändå.
Ja men det beror som sagt på vad man äter. Den dagen de börjar sälja en påse 200 g skalade hampafrön för endast 12 kr (alltså när hampafrön blir lika billiga som solrosfrön, inshallah!), då kommer jag att leva på endast 350 g skalade hampafrön om dagen, vilket blir cirka 250 mg kalcium. Klart man måste poppa en kalciumtablett då liksom.
Citera
2017-12-12, 11:28
  #474
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Okej, men det gäller ju att kunna tänka själv Varför får du inte ta stora doser D3? Vad tror du kommer hända ifall du megadoserar?

Jag rekommenderar inte D3 megadosering ifall man inte vet vad man gör, dock. Det gäller att man sätter sig in i ämnet och läser på näringslära ordentligt, och framförallt loggar intaget detaljerat, vilket jag gör (jag loggar alla makro- och mikronutrienter, inklusive vätskeintaget).

I mitt fall har jag en autoimmun sjukdom i sköldkörteln och bisköldkörtlarna. Därför måste jag lämna blodprover på kalcium och kalciumjoner var fjortonde dag. Skulle jag ta stora doser D-vitamin för att snabbare komma upp i bra nivåer så skulle jag bli väldigt sjuk..
Citera
2017-12-18, 21:02
  #475
Medlem
Teskeds avatar
Så, för en oinvigd som följt tråden sedan den startades när den sakta men säkert steg till en nivå långt över mitt huvud. Hur mycket D-vitamin och vitamin K bör man äta dagligen?
Citera
2017-12-18, 22:50
  #476
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
I mitt fall har jag en autoimmun sjukdom i sköldkörteln och bisköldkörtlarna. Därför måste jag lämna blodprover på kalcium och kalciumjoner var fjortonde dag. Skulle jag ta stora doser D-vitamin för att snabbare komma upp i bra nivåer så skulle jag bli väldigt sjuk..
Okej det var ju tråkigt. Men är du säker på att det gäller om du högdoserar vitamin A också? D3 är inte toxiskt om A finns med i tillräckligt högdoserad mängd. D3 är dessutom bra mot autoimmuna sjukdomar:

https://www.vitamindwiki.com/Autoimmune

Vad är din läkares förklaring till att du inte får högdosera D3?

Citat:
Ursprungligen postat av Tesked
Så, för en oinvigd som följt tråden sedan den startades när den sakta men säkert steg till en nivå långt över mitt huvud. Hur mycket D-vitamin och vitamin K bör man äta dagligen?
Alltså det beror ju helt på vad ditt syfte är. Har du något mål med att knarka D3? Är det någon specifik sjukdom eller tillstånd du försöker bli av med? Beroende på vad det är du försöker åstadkomma så kan det vara lämpligt med aggressivare doseringar. Om du bara har tänkt vara lite hälsosam, så rekommenderar jag att du kör med 4,000 IU (alltså 100 μg) D3, och 100-300 μg K2 MK-7. Jag rekommenderar även att du får i dig 100 g Becel proaktiv smör, för retinolinnehållet samt fytosterolerna.

Dock, ska du högdosera så är ansvaret ditt liksom, att du vet vad du gör. Du behöver inte köra med de doser jag kör på, för att få bra resultat.

Hur som helst, idag har jag tagit 161,124 IU D3, 25,000 IU A (i form av veganskt retinylpalmitat; jag rekommenderar endast denna form av vitamin A förresten, viktigt!), 30 mg K2 MK-4 (uppdelat på två tillfällen), 1 mg K2 MK-7 och sedan en magnesiumbrustablett också (innehåller endast 200 mg magnesium). Kanske tar en magnesium/kalium tablett senare innan läggdags också, ska räkna och se hur mycket magnesium jag är uppe i, får avgöra det då.

Har suttit och räknat på det lite, och kommit fram till att jag haft ett genomsnitt på runt 80,000 IU D3 om dagen, sedan 6:e december. Än så länge har jag inte märkt av några negativa effekter eller liknande, så det bör vara ganska okej att höja intaget. Beställde också ett nytt paket D3 idag så jag kommer nog ligga på 160,000 IU om dagen framöver, eller någonstans där.

Har forskat runt lite hur som helst kring själva doseringen/balansen mellan A och D3, och det verkar som att vissa som högdoserar, kör med hela 100,000 IU vitamin A! Dock bör det påpekas, att man absolut inte behöver köra med så mycket, jag menar, den här studien, körde på endast 40,000 IU A, och hela 300,000 IU D3, utan toxicitet:

MASSIVE DOSES OF VITAMINS A AND D IN THE PREVENTION OF THE COMMON COLD:
https://jamanetwork.com/journals/jam...?redirect=true

Så, 25,000 IU A, och 150,000 IU D3, ska inte vara några konstigheter.
Citera
2017-12-19, 12:23
  #477
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Okej det var ju tråkigt. Men är du säker på att det gäller om du högdoserar vitamin A också? D3 är inte toxiskt om A finns med i tillräckligt högdoserad mängd. D3 är dessutom bra mot autoimmuna sjukdomar:

https://www.vitamindwiki.com/Autoimmune

Vad är din läkares förklaring till att du inte får högdosera D3?

Nej, jag har inte hört något om vitamin A överhuvudtaget..

Jo, det var i en läkartidning på sjukhuset i somras som jag läste just om detta med en eventuell koppling mellan D-vitaminbrist och autoimmuna sjukdomar. Därför tjatade jag mig till ett prov som visade en kraftig brist. Då vi har MS i familjen så vill man ju göra vad man kan för att inte drabbas av det.

Läkaren säger att jag har förhöjd risk för hyperkalcemi då mina bisköldkörtlar inte fungerar som de ska, så ska jag vara mycket försiktig med högdosering. Jag har nu lämnat prov på om jag har så kallat "klibbigt blod" (min far har det) och då får jag inte ta k-vitamin som tillskott heller, jag väntar med det och äter mycket gröna bladgrönsaker som innehåller k istället.

Men du, 160 000 IU..? Oj..
Citera
2017-12-19, 13:03
  #478
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nej, jag har inte hört något om vitamin A överhuvudtaget..
Okej, det är lite där problemet ligger. Det hör inte till allmänbildningen (särskilt inte bland läkare), att vitamin A och/eller D3, inte behöver vara toxiskt. Vi har länge av livsmedelsverket och relaterade institut -- både i Sverige och utomlands -- hjärntvättats med hur toxiska de fettlösliga vitaminerna kan vara, att man måste vara försiktig som fan med dem osv. Just därför är det väldigt sällan man hör något om hur de fettlösliga vitaminernas toxicitet, kan motverkas av varandra. Till viss del har det med omyndigförklaringen som olika regeringar och institut kör med, att folk helt enkelt är iDioter och kommer att fucka upp det någonstans på vägen när de försöker; en inte helt obefogad uppfattning. Men situationen hjälps inte av denna inställning heller, jag menar, varför bedrivs det inga vetenskapliga studier för den optimala synergistiska balansen mellan A och D3, som exempel?

Jag har påpekat detta flera gånger i den här tråden: ska man högdosera vitamin D3, då måste man även högdosera vitamin A, K2 och magnesium, och det är endast då D3 inte blir toxiskt. D3 toxicitet beror på att det inte finns tillräckligt med A som reglerar D3:s produktion av benproteiner, och även en brist på K2 som aktiverar dessa benproteiner (förblir dessa viktiga benproteiner inaktiverade, då uteblir även hälsoeffekten). Utan A/K2 leder stora mängder D3 till hyperkalcemi och kalcifiering (alltså att kalcium fastnar lite överallt i de mjuka vävnaderna i kroppen, istället för benen och tänderna).

Just RDI är liksom satt på minimumkraven för de olika mikronutrienterna, vilket för D3 brukar ligga mellan 5-10 mikrogram (200-400 IU). Varför är RDI mellan 5-10 mikrogram? Jo, för att vid ett sådant dagligt intag slipper man rakit, och utvecklar ett normalt skelett. Men D3:s andra hälsofördelar kräver betydligt högre doser än 400 IU. D3 är trots allt en steroidhormon, och den reglerar de andra steroidhormonerna också, och steroidhormonerna bildas inte i isolation, utan de balanserar alla varandra, så en man som har lågt testosteron kommer att ha högt östrogen osv, och samma är det med D3: män som har D3 brist (vilket man har om bara får i sig 400 IU D3 om dagen på vintrarna), har även testosteronbrist.

Hur som helst, jag tror att du är betydligt säkrare om du högdoserar D3 tillsammans med retinylpalmitat och K2 osv. Hyperkalcemi beror inte så mycket på D3 överdos som det beror på K2 och A underskott.

Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jo, det var i en läkartidning på sjukhuset i somras som jag läste just om detta med en eventuell koppling mellan D-vitaminbrist och autoimmuna sjukdomar. Därför tjatade jag mig till ett prov som visade en kraftig brist. Då vi har MS i familjen så vill man ju göra vad man kan för att inte drabbas av det.

Läkaren säger att jag har förhöjd risk för hyperkalcemi då mina bisköldkörtlar inte fungerar som de ska, så ska jag vara mycket försiktig med högdosering. Jag har nu lämnat prov på om jag har så kallat "klibbigt blod" (min far har det) och då får jag inte ta k-vitamin som tillskott heller, jag väntar med det och äter mycket gröna bladgrönsaker som innehåller k istället.
Okej, vad ligger din nuvarande dagliga D3 dosering på? Angående vitamin K och blodets densitet så hänger det främst på K1, inte K2. Både K1 och K2 överlappar lite i deras roller (blodkoagulering och benreglering), men K2 bidrar inte särskilt mycket till blodkoagulering och K1 bidrar inte särskilt mycket till bentäthet, så jag tror att det hade varit ganska lugnt om du körde med endast K2 tillskott.

Angående dina bisköldkörtar, går det inte att ordna med jodat salt? Själv kör jag med multivitamintablett och får i mig jod via den vägen, och jod är som du säkert känner till, viktigt för att våra sköldkörtlar fungerar som de skall. Överdriv dock inte med det joderade saltet, eftersom det är även viktigt att det finns en balans mellan natrium och kalium (som bör vara 1:2). Men 150 μg jod bör du ligga på om dagen. Om du inte kör med en daglig, högkvalitativ multivitamintablett, så kan du liksom inte skylla dina välfärdssjukdomar på genetik.

Angående sköldkörtlar och D3, så har du lite bra skit här:

https://www.vitamindwiki.com/Thyroid+and+parathyroid
https://www.vitamindwiki.com/tiki-index.php?page_id=956

Har du gjort något blodtest ā la Werlabs eller liknande? Vad fick du där på D3 och A?

Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Men du, 160 000 IU..? Oj..
Ja det är lika bra, har ju gott om D3 nu så det finns ingen anledning att snåla här inte, särskilt inte när vitaminlagret är fullt utrustat
Citera
2017-12-19, 16:10
  #479
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
1. Okej, det är lite där problemet ligger. Det hör inte till allmänbildningen (särskilt inte bland läkare), att vitamin A och/eller D3, inte behöver vara toxiskt. Vi har länge av livsmedelsverket och relaterade institut -- både i Sverige och utomlands -- hjärntvättats med hur toxiska de fettlösliga vitaminerna kan vara, att man måste vara försiktig som fan med dem osv. Just därför är det väldigt sällan man hör något om hur de fettlösliga vitaminernas toxicitet, kan motverkas av varandra...

2. Okej, vad ligger din nuvarande dagliga D3 dosering på?..

3. Angående dina bisköldkörtar, går det inte att ordna med jodat salt? Själv kör jag med multivitamintablett och får i mig jod via den vägen, och jod är som du säkert känner till, viktigt för att våra sköldkörtlar fungerar som de skall. Överdriv dock inte med det joderade saltet, eftersom det är även viktigt att det finns en balans mellan natrium och kalium (som bör vara 1:2). Men 150 μg jod bör du ligga på om dagen. Om du inte kör med en daglig, högkvalitativ multivitamintablett, så kan du liksom inte skylla dina välfärdssjukdomar på genetik.

4. Har du gjort något blodtest ā la Werlabs eller liknande? Vad fick du där på D3 och A?

5. Ja det är lika bra, har ju gott om D3 nu så det finns ingen anledning att snåla här inte, särskilt inte när vitaminlagret är fullt utrustat

1. Nej, det har du rätt i. Hela livet har man ju fått lära sig hur farligt det är att få i sig för mycket av de fettlösliga. Kanske har forskarna (åtminstone tidigare) bara analyserat överdoseringens effekter på EN vitamin i taget?

2. 1600 IU (40 mcg) per dag. Ska troligen ökas nu i januari men de vill se hur jag reagerar på den här dosen först.

3. Jag har Grave's sjukdom som innebär en (oftast ärftlig) autoimmun reaktion mot sin egen sköldkörtelvävnad. Den överproducerar hormon. Det är alltså ingen välfärdssjukdom i mitt fall och den kan inte förebyggas eller botas med jod. Innan min diagnos tog jag en tablett dagligen av denna: https://www.apotea.se/great-earth-tn...SABEgI6evD_BwE

4. Nej, jag lämnar prover varannan vecka via min endokrinmottagning. När jag låg inlagd för scintigrafi i juli så togs det massor av prover men jag har dem inte på papper. På de jag har står det inget om S-Retinol (A-vitamin). Jag får kolla upp det efter julhelgen.

Den 10/10-17 togs prover för D-vitamin (S-25(OH)D) och där står det:
D2: <5
D2+D3: <14
D3: <14 Referensvärde: brist under 25.

5. Nej, men det låter mycket..
__________________
Senast redigerad av Jultrollet 2017-12-19 kl. 16:12. Anledning: Glömde punkt 5..
Citera
2017-12-22, 22:29
  #480
Medlem
slutaletas avatar
Käkat d-vitamin och magnesium snart 2 månader. Inte varit sjuk sedan dess vilket nog inte har hänt på fler år. Äter Holistic och tuggmagnesium från apoteket. Tidigare har jag varit sjuk mycket och allmänt hängig. Sitter på kontor och ser knappt solen. Hur lång tid tar det innan förråden är påfyllda? Måste legat väldigt lågt iom art jag fick bra effekt redan efter någon vecka eller två. Äter 4000-6000 om dagen..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback