Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-04, 19:06
  #1
Medlem
Hej,
bor en mil utanför centrum och det är adsl max 1mbit lina med Telia hit ut. Jag maxar på runt 500-600kbit i sekunden. Men på morgonen när jag tankat hela natten så ligger man på max 200kbit i sekunden. Startar jag om routern så kommer hastigheten tillbaka. Vet ni varför det är såhär?

Det var så med vårt ASDL i vår förra lägenhet också. Men då behövde man inte starta om så ofta. Nu när jag tankar dygnet runt här så känns det som man får göra det varje morgon.

Med vänlig hälsning
Citera
2016-12-04, 19:23
  #2
Medlem
Snuskass avatar
Billiga routrar har ofta dålig kylning. Känn om den blir extra varm i samband med hastighetsminskning. Testa att ställa den vid sval luft, t ex ett öppet fönster, för att se om det hjälper.

Kan du konstatera att det beror på värme så kan man montera en större kulfläns på processorn, men det är såklart lite mekigt. Finns videos på tuben.
Citera
2016-12-04, 19:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskas
Billiga routrar har ofta dålig kylning. Känn om den blir extra varm i samband med hastighetsminskning. Testa att ställa den vid sval luft, t ex ett öppet fönster, för att se om det hjälper.

Kan du konstatera att det beror på värme så kan man montera en större kulfläns på processorn, men det är såklart lite mekigt. Finns videos på tuben.

Jasså, kan det vara så pass. Jag tycker dock det fungerar så länge efter omstarten att jag inte tror det är det. Men det måste ju vara något som gör att hastigheten går ner och inte blir högre förrän man startar om routern. Jag tycker vi har så kallt i huset, men tackar ändå för ditt tips då det kan vara så. Jag får försöka se om den blir varm och googla lite mer så länge.
Citera
2016-12-06, 23:59
  #4
Medlem
Låter som att din router slår i taket/blir överbelastad. En router kan hantera X antal anslutningar samtidigt, vid torrent öppnas det upp fler och fler tills det tar stopp.

När antalet anslutningar slår i taket kan din anslutning antingen gå ned och bli långsam eller sluta fungera helt och hållet.

edit: osäker på hur det ligger till hos Telia, men eventuellt kan du brygga port 4 om du använder technicolorn och plugga in datorn med kabel dit så löser det sig (om det orsakas av ovan)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback