Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-04, 17:14
  #1
Medlem
Geomeisters avatar
Det är dags att hylla spelserien Contra alternativt Probector. Någon som vet varför inte europeiska versionen också kunde få vara Contra? Skillnaden så vitt jag vet är att själva huvudfigurerna ser annorlunda ut, men det kanske finns fler skillnader?

Spelet är svårt eller kräver åtminstone rejält med fokus!

Det finns även en efterföljare till NES som är lik på många sätt och kanske lika bra. Det heter "Super C". Det finns även spel i serien till Gameboy, Super Nintendo och Sega Mega Drive. Kanske även ännu nyare maskiner?

Gillar ni Contra? Tycker ni det är enkelt eller svårt? Vilket spel i serien gillar du mest?
Citera
2016-12-04, 18:31
  #2
Medlem
Autismpowers avatar
Det censurerades för att det ansågs vara för våldsamt.

Älskar Contra! Förusägbart gameplay så inte så svårt.
Citera
2016-12-05, 09:53
  #3
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Det är dags att hylla spelserien Contra alternativt Probector. Någon som vet varför inte europeiska versionen också kunde få vara Contra? Skillnaden så vitt jag vet är att själva huvudfigurerna ser annorlunda ut, men det kanske finns fler skillnader?

Spelet är svårt eller kräver åtminstone rejält med fokus!

Det finns även en efterföljare till NES som är lik på många sätt och kanske lika bra. Det heter "Super C". Det finns även spel i serien till Gameboy, Super Nintendo och Sega Mega Drive. Kanske även ännu nyare maskiner?

Gillar ni Contra? Tycker ni det är enkelt eller svårt? Vilket spel i serien gillar du mest?

Contra III - The Alien Wars är ju magiskt!

Men även originalet till Nes är fruktansvärt bra!
Min barndom sammanfattad
Citera
2016-12-05, 13:43
  #4
Avstängd
DougLees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Det censurerades för att det ansågs vara för våldsamt.

Älskar Contra! Förusägbart gameplay så inte så svårt.
Nej de ändrade namn p.g.a https://en.wikipedia.org/wiki/Contras

edit: eller så var det USA Iran Contra affären där staterna sålde vapen till Iran under Reagans tid så de censurerade spelet till robotar med kaninöron.
Citera
2016-12-05, 14:03
  #5
Medlem
Lillstarks avatar
Det var ett av de spelen jag spelade mest, jag minns när jag skulle köpa det och min far plockade upp ett exemplar av Robowarrior och frågade "det var inte det här du skulle ha då?".

Självklart har jag kvar det i välbevarat skick: http://forumbilder.se/FBUM2/probotector
Citera
2016-12-05, 14:08
  #6
Avstängd
wazzobazzos avatar
Glöm inte Contra Force till NES. Varvas med topdown-nivåer. Mycket slöare och enklare (bla pga uppgraderbar odödlighet vid hopp). Bättre än Super C i mitt tycke.

Contra 1 och 3 är de jag spelat mest och får väl anses vara bäst relativt sett (hade originalet på min lilla pirat-NES så slapp robotarna och fick Arnold och Stallone som tur var)? Hur är PS-versionerna (lite småallergisk mot 2D-spel med 3D-grafik så har inte rört dem )?

Soundtracket till NES är fortfarande briljant. Jungle och Snowfield är cover/remix-mumma:

https://www.youtube.com/watch?v=O04b...4E7FD1804DCBFD

https://www.youtube.com/watch?v=3JHi04pGLJs

Vomitron-versionerna:

https://www.youtube.com/watch?v=Xn9ub_aULgw

__________________
Senast redigerad av wazzobazzo 2016-12-05 kl. 14:18.
Citera
2016-12-05, 17:00
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Contra III - The Alien Wars är ju magiskt!
Ett spel jag än idag drar igång om jag bara vill "lira lite". Noterade att top down-banorna är skitjobbiga om man är två spelare.
Citera
2016-12-07, 15:34
  #8
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Contra III - The Alien Wars är ju magiskt!

Men även originalet till Nes är fruktansvärt bra!
Min barndom sammanfattad

Har du klarat Contra III utan fusk? Bana 1 och 2 är inte världens enklaste, men likt gamla Contra är dom inte så farliga bara man lär sig spelstilen. Bana 3 trappar upp allt rätt snabbt. Bana 4 kräver nerver av stål..
Citera
2016-12-07, 15:41
  #9
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillstark
Det var ett av de spelen jag spelade mest, jag minns när jag skulle köpa det och min far plockade upp ett exemplar av Robowarrior och frågade "det var inte det här du skulle ha då?".

Självklart har jag kvar det i välbevarat skick: http://forumbilder.se/FBUM2/probotector

Åh! Inte lätt att vara förälder jämt. Har själv Robowarrior och skulle gärna byta det mot ditt välbevarade Probotector. Robowarrior kan vara det sämsta spelet jag har till min maskin. Probotector skulle lätt kvalificiera på toppen!
Citera
2016-12-08, 05:00
  #10
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Åh! Inte lätt att vara förälder jämt. Har själv Robowarrior och skulle gärna byta det mot ditt välbevarade Probotector. Robowarrior kan vara det sämsta spelet jag har till min maskin. Probotector skulle lätt kvalificiera på toppen!

Hehe, ja kartongerna och namnen är ju ganska lika så han ville väl bara försäkra sig om att jag köpte rätt spel.
Jag tror inte ens jag har spelat Robowarrior, kollade lite på YouTube och det ser inte alls lika bra ut som Probotector.
Citera
2016-12-08, 05:48
  #11
Medlem
Loxuss avatar
Åh, Probotector är nog mitt favoritspel till NES!
Hade inget SNES, men spelat det på emulator. Trevligt det med, men inte samma charm.
Störde mig inte ett dugg att det var robotar istället för människor, snarare tvärt om.
Citera
2016-12-08, 11:25
  #12
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Har du klarat Contra III utan fusk? Bana 1 och 2 är inte världens enklaste, men likt gamla Contra är dom inte så farliga bara man lär sig spelstilen. Bana 3 trappar upp allt rätt snabbt. Bana 4 kräver nerver av stål..

Yes sir!
Otroligt svårt spel.
Klarade det många gånger som barn - men i vuxen ålder har det inte gått speciellt bra
Har väl inte samma tålamod.

Bana 4 är episkt brutal!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback