Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-04, 14:20
  #1
Medlem
Perdites avatar
Fanns det någonsin allvarliga buggar i t.ex. gamla NES-spel som var så pass allvarliga att man fick återkalla spel, eller la tillverkarna mer tid och energi för att förhindra allvarliga buggar?

Vilka spel har dom allvarligaste buggarna som ni känner till? Tänkte på tiden NES 8-bit och 16-bit och liknande konsoller från Sega m.m från samma tid.
__________________
Senast redigerad av Perdite 2016-12-04 kl. 14:43.
Citera
2016-12-11, 17:07
  #2
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Fanns det någonsin allvarliga buggar i t.ex. gamla NES-spel som var så pass allvarliga att man fick återkalla spel, eller la tillverkarna mer tid och energi för att förhindra allvarliga buggar?

Vilka spel har dom allvarligaste buggarna som ni känner till? Tänkte på tiden NES 8-bit och 16-bit och liknande konsoller från Sega m.m från samma tid.

En bugg jag känner till är i battletoads. När man spelar 2 spelare och kommer till en viss bana, så kan inte spelare 2 spela. (gubben står bara still i början). Så visst buggar förekom, men inte i den skalan att dom återkallade spel. Däremot gjordes ju spel som inte sålde. (E.T t.ex)
Citera
2017-01-12, 23:52
  #3
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Njae, inte vad jag vet men jag är inte James Rolfe heller, så... Å ena sidan var det ju så att när man skeppade ett spel var det skeppat och man kunde inte fixa fel i efterhand annat än att ge ut en uppdaterad version och det är ju inte direkt så att NES hade versionsnummer på sina kasetter, så... Dessutom var spel betydligt enklare på den tiden så om företaget ens hade en QA dept. så hittade de de flesta buggar annars drog utvecklarna själva igenom spelen tillräckligt för att de skulle funka.

Jag tror nog glitchar var vanligare som berodde på konsollen i sig eller konsoll-TV-interfacet. Till exempel har vi den där grejen med overscan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback