Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-04, 14:01
  #1
Medlem
Sökte lite, men hittade inget som handlade om just detta. Mod får väl plocka bort tråden om det finns nått liknande.

Men som frågan lyder, hur märkte ni att ni började bli beroende av opiater/ opioider? Ifrån att tex. ta det nån gång ibland för att det var "trevligt" till att ni verkligen fastande. Och hur accepterade ni det faktum att ni var det?

Tampas själv med den frågan. Har brukat sporadiskt några år, blev lite oftare i somras, har även åkt in på sjukan för överdos. Men har inte velat kalla migsjälv torsk.
Tänker på det rätt ofta, men kan gå nån månade mellan varje användingstillfälle, och får sällan fysiska abstinens besvär, dock endel psykiska. Vill ofta tillbaka till värmen och det inre lugnet, men försöker hålla migsjälv därifrån.
Citera
2016-12-04, 14:32
  #2
Medlem
Jag anser inte heller att jag är beroende i så sätt att jag måste ta mina piller utan snarare att jag känner mig som 2-3 personer på jobbet.
Dvs gör 3 personers jobb ensam.
Brukade ligga på 10-12st 50mg tram.
Nu efter 1 månads paus tar jag 4-5 dito inte för nåt rus utan för att jag blir en accepterad bra arbetare
Så i den bemärkelsen är man väl beroende av positiv feedback och ryggdunkar detta beteende/brukande ger mig.
Plus en befordran
Citera
2016-12-04, 16:33
  #3
Medlem
hejalla68s avatar
Vet inte om jag hann bli beroende eftersom jag lyckades sluta med Tramadol. Däremot är det ett faktum att ja mådde ännu sämre psykiskt mellan användningstillfällena än innan jag började med det. Sen när jag slutade mådde jag skit (psykiskt) i någon vecka sen var det okej igen.
Citera
2016-12-04, 17:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snowballkastning
Sökte lite, men hittade inget som handlade om just detta. Mod får väl plocka bort tråden om det finns nått liknande.

Men som frågan lyder, hur märkte ni att ni började bli beroende av opiater/ opioider? Ifrån att tex. ta det nån gång ibland för att det var "trevligt" till att ni verkligen fastande. Och hur accepterade ni det faktum att ni var det?

Tampas själv med den frågan. Har brukat sporadiskt några år, blev lite oftare i somras, har även åkt in på sjukan för överdos. Men har inte velat kalla migsjälv torsk.
Tänker på det rätt ofta, men kan gå nån månade mellan varje användingstillfälle, och får sällan fysiska abstinens besvär, dock endel psykiska. Vill ofta tillbaka till värmen och det inre lugnet, men försöker hålla migsjälv därifrån.

Vilka opiater använder du då?
Citera
2016-12-04, 17:23
  #5
Medlem
Indos avatar
Jag började ju med opiater väldigt tidigt (runt 11år var jag) och då var tradolan the shit asså,så jag knaprade ju dom där först sporadiskt sen dagligen fram tills jag blev 14 och vart utan första gången efter ett längre race,och jag kunde fan inte sova.. Benen gjorde så satans ont och magen och svettningarna från helvettet Höll ut hela natten fram till lunchtid nästa dag så jag ringde syrran och skrek och härja att hon skulle komma med tradd PRONTO, vilket hon gjorde
Sen halkade man in på sub,meta,oxy,dolc,morf,heroin,fenta och avtändningarna blev bara värre & värre Men at på tradd e fan inte roligt asså,den påverkar ju serotoninet också om jag inte minns fel så man mår ju fan ännu sämre då

Nu förtiden är alla avtändningar jobbiga som satan.... Och en fråga var hur jag accepterade att jag var beroende? Jaa,det var väl inget direkt accepterande för det var en jävla massa människor som varnade mig gång på gång ,så när mitt opiat missbruk tog fart så hade jag redan förstått och insett hur jävla knas det var att bli opiatberoende ,men jag sket i allt för ruset vägde så jävla mycket mer än allt det negativa
Citera
2016-12-04, 17:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Vilka opiater använder du då?

Lite allt möjligt, tram, oxy, moff, fenta (vilket var det jag fick andstopp av). Aldrig rört h, känner inte riktigt att jag har haft ekonomin för att bli fast i det.
Citera
2016-12-04, 18:53
  #7
Medlem
Jag har använt opiater sporadiskt tidigare, mestadels tramadol, oxycontin och subutex.

Men för två och ett halvt år sedan började jag med opium i form av te på torkade vallmohuvuden, det var i samband med en svår förkylning och avtändning på benzo. Det fungerade kanon på mig och sedan dess är jag fast. Torkade vallmohuvuden blir också billigare (för mig) än andra opiater, känns inte lika farligt heller eftersom det är naturligt.

Vet att jag måste sluta en dag men skjuter det hela tiden på framtiden, är mest rädd för att jag kommer må piss psykiskt långt efter att jag slutat, är inte så rädd för den fysiska delen. Lider av social fobi och teet fungerar klockrent mot det.

Jag märker varje morgon att jag är beroende för om jag inte tagit tillräckligt kvällen innan får jag lite ont i halsen, så man tvingas till att göra extrakt och allt möjligt för att slippa dricka te hela dagarna. Men än så länge fungerar det faktiskt.

Hoppas på att kunna sluta en dag och ändå må bra psykiskt.

Ps. Julen blir fan så mycket mysigare efter lite opium och bra gräs

Ha det bra gott folk!
Citera
2016-12-04, 23:21
  #8
Avstängd
Märkte det inte alls förrän lång tid och när man väl gör allt, dvs allt! för att få tag i sin drog då vet man att man är beroende så det sjunger om det
Citera
2016-12-06, 01:50
  #9
Medlem
första gången man fick den där känslan av att vara "okey" utan att känna ångest, smärta eller något var besvärligt överhuvudtaget. Sen förlorade man inte förståndet som med alkohol eller lika virrig som på tjack. den funkade i vardagen helt enkelt... sen märkte man ju inte själv hur nergången man blev för allt var så bra -ren optimism hela tiden... det är väl anledningen till att jag inte kan säga att det är ett gift utan att känna ett leende spräcka upp. frustrerande... sen att varje längre period utan bara känns som ett uppehåll trots att man försöker övertyga sig till att det är slut.
Citera
2017-01-01, 22:31
  #10
Medlem
Samma för mig, man funkar i vardagen.
jobbig grej för mig blev att jag fick det mot smärta i 3år innan jag bestämde mig för operation.
Operationen gjorde det sämre i axeln och jag hade mer ont 4 månader efter op än innan.
Då tycker läkaren att jag ska nöja mig med alvedon/Ipren pga tagit tram så länge.
Var utan tram i en månad typ för att försöka uthärda men gick inte och läkaren tokvägrar för att jag e så ung (30)osv.
Citera
2017-01-02, 17:38
  #11
Medlem
squamigeras avatar
Jag märkte att jag vart beroende när jag efter 3 månader fortfarande klagade över smärta och bad om oxycontin och oxynorm efter en operation. Visst skulle jag ha haft ont men det var ju inte sådär att jag behövde dom och sen när jag började äta en sådära 10 citodon istället för att somna så när jag tänker tillbaka var jag nog redan där lite beroende men allt har gått ut i ett större blandmissbruk istället så nu kör jag alkohol tillsammans med benso eller opiater. Jag har hela tiden bara hävdat att jag vill kunna sova och det är väl en del av sanningen med.
Citera
2017-01-05, 13:17
  #12
Medlem
Sir Dwains avatar
Det var en del förnekelse först, jag kunde känna abstinensbesvär utan att erkänna att det var ett beroende men när jag genomlevde den första ordentliga avtändningen accepterade jag att jag var beroende. Det psykiska beroendet började nästan direkt, mer eller mindre första gången jag testade.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback