Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-04, 01:55
  #1
Medlem
Den här frågan, eller kanske påståendet har fått mig kickad från några hundgrupper och jag har fått ordentligt med kritik för den.

***Detta är absolut ingen hyllning till hundkamp***

-Är jag helt fel ute om jag tycker att varje Pit Bull/Amstaff/Shitbull-ägare bör (på video:youtube) se lite av en hundkamp för att förstå vad dessa stackars hundar går igenom dagligen världen över?
Och vilka maskiner dom blir när gnistan väl tänts...
Jag har gjort det och sett bilder som inte lämnar mitt sinne...

Jag antar även att hundkamp är lagligt i en del europeiska länder då jag sett div. grupper på FB, från Balkan som öppet visar sina kamphundar och trissar varandra likt boxare, kennels mot kennels, hund mot hund.

Åsikten om en hund föds och drillas för kamp verkligen tycker om det vågar jag inte svara på , men tycker på alla sätt att det är vidrigt från början till slut.

Nån som har lite åsikter om detta?
Citera
2016-12-04, 03:06
  #2
Medlem
HanMedHornens avatar
Livets gång.

Föds man i en bur och växer upp i en bur så kommer man agera därefter.
Räcker med att titta på människor som varit inlåsta i källare från ålder 0-30.
Kackelackor kan då vara en delikatess, och föda finns innanför dörren en gång om dagen.

Tänk bara tanken att inte kunna tänka i ett språk som vi lärt oss under uppväxten... Nej, redan där är vi tillbaka på år -10 000 eller något.

Samma bör gälla för djur som föds i bur, på bondgårdar eller på andra restriktiva områden som omgärdas av ett stängsel. Dessa kan som mest lära sig vad andra "intagna" besitter för förmågor - men allas lika värde, djurens rätt, empati och lättare logisk härledning är inget som något av dessa djur inom denna generation av darwinism skulle kunna utveckla.

Därför bör detta vara okej, då dessa hundar i denna situation besitter samma intelligens som en spyfluga på köksfönstret en kvalmig sommareftermidag. Det skapar även en verksamhet där människor kommer i arbete genom hela kedjan från hundmat till avyttring av kadaver(eller om man äter upp dom, vet ej).

Värt att tillägga är att hundar i större delen av världen ses som allt annat än husdjur - men som svensk drar man självklart paralellen till någon släktings urgoa' Golden, medan man i burma fortfarande är förbannad över att en gathund mördade ens brorsa i blodförgiftning och en annan spred löss över hela marknadsplatsen när den var obemannad under natten.
Citera
2016-12-04, 04:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Livets gång.

Föds man i en bur och växer upp i en bur så kommer man agera därefter.
Räcker med att titta på människor som varit inlåsta i källare från ålder 0-30.
Kackelackor kan då vara en delikatess, och föda finns innanför dörren en gång om dagen.

Tänk bara tanken att inte kunna tänka i ett språk som vi lärt oss under uppväxten... Nej, redan där är vi tillbaka på år -10 000 eller något.

Samma bör gälla för djur som föds i bur, på bondgårdar eller på andra restriktiva områden som omgärdas av ett stängsel. Dessa kan som mest lära sig vad andra "intagna" besitter för förmågor - men allas lika värde, djurens rätt, empati och lättare logisk härledning är inget som något av dessa djur inom denna generation av darwinism skulle kunna utveckla.

Därför bör detta vara okej, då dessa hundar i denna situation besitter samma intelligens som en spyfluga på köksfönstret en kvalmig sommareftermidag. Det skapar även en verksamhet där människor kommer i arbete genom hela kedjan från hundmat till avyttring av kadaver(eller om man äter upp dom, vet ej).

Värt att tillägga är att hundar i större delen av världen ses som allt annat än husdjur - men som svensk drar man självklart paralellen till någon släktings urgoa' Golden, medan man i burma fortfarande är förbannad över att en gathund mördade ens brorsa i blodförgiftning och en annan spred löss över hela marknadsplatsen när den var obemannad under natten.

Empati-lös?
Citera
2016-12-04, 05:48
  #4
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Empati-lös?

??? Är säkert tusentals individer som tjänar sitt levebröd direkt eller indirekt på detta.
Citera
2016-12-04, 09:02
  #5
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Empati-lös?

Djurvänner är oftast de största barnplågarna!

När arbetsplatserna skulle humaniseras i England, så dröjde det drygt 100 år innan barnen uppnådde samma skydd som djuren.
Citera
2016-12-04, 10:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Djurvänner är oftast de största barnplågarna!

När arbetsplatserna skulle humaniseras i England, så dröjde det drygt 100 år innan barnen uppnådde samma skydd som djuren.

Att människor med en utvecklad empati för djur har en mindre utvecklad empati för människor är bara dravel. Att människor är selektiv i sin empati är dock sant, men med det kan man knappast härleda att djurvänner skulle vara särskilt antihumana per se.
Citera
2016-12-04, 10:45
  #7
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Djurvänner är oftast de största barnplågarna!

När arbetsplatserna skulle humaniseras i England, så dröjde det drygt 100 år innan barnen uppnådde samma skydd som djuren.
Så är det i verkliga livet i Sverige än idag. Djur har bättre och effektivare skydd än barn.
Citera
2016-12-04, 11:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Så är det i verkliga livet i Sverige än idag. Djur har bättre och effektivare skydd än barn.

Förklara gärna på vilket sätt. Är det lagligt att avliva barn? Hålla dem i djurstallar och burar? Äta barn?

Visa människor tycks ha personliga problem att visa människor är djurvänner. Det ena tycks utesluta det andra moraliskt för många, vilket bara leder till ytterst märkliga resonemang.

Bevisar du din empati för barn genom att inte ha det för djur? Själv försöker jag respektera allt levande, både människor och djur. Är det för mycket att hålla reda på moralisk menar du att både vara människo- och djurvän? För mig går de alldeles utmärkt att förena båda dessa. Varför välja sida? Du hör väl hur dumt det låter. En form av empati utesluter inte en annan form av empati. Det är ju du själv som väljer att selektivt känna för det ena genom att beskylla empati för djur som särskilt människofientligt.
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2016-12-04 kl. 11:19.
Citera
2016-12-04, 11:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Förklara gärna på vilket sätt. Är det lagligt att avliva barn? Hålla dem i djurstallar och burar? Äta barn?

Visa människor tycks ha personliga problem att visa människor är djurvänner. Det ena tycks utesluta det andra moraliskt för många, vilket bara leder till ytterst märkliga resonemang.

Bevisar du din empati för barn genom att inte ha det för djur? Själv försöker jag respektera allt levande, både människor och djur. Är det för mycket att hålla reda på moralisk menar du att både vara människo- och djurvän? För mig går de alldeles utmärkt att förena båda dessa. Varför välja sida? Du hör väl hur dumt det låter. En form av empati utesluter inte en annan form av empati. Det är ju du själv som väljer att selektivt känna för det ena genom att beskylla empati för djur som särskilt människofientligt.

Väl formulerat! Håller med utan att för den skull anklaga den du citerat. Man ser relativt ofta otroligt arga argument mot att visa empati för djur och sätter det i motsatts till mänskligt lidande. Svart-vitt-tänk funkar inte i en värld full av gråskalor.
Citera
2016-12-05, 00:33
  #10
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Förklara gärna på vilket sätt. Är det lagligt att avliva barn? Hålla dem i djurstallar och burar? Äta barn?
Men för helvete...dig går jag inte ens in i diskussion med.
Feminazi.
Citera
2016-12-06, 10:25
  #11
Medlem
Mooons avatar
Håller med. Människor som respekterar djur respekterar också människor.



Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Förklara gärna på vilket sätt. Är det lagligt att avliva barn? Hålla dem i djurstallar och burar? Äta barn?

Visa människor tycks ha personliga problem att visa människor är djurvänner. Det ena tycks utesluta det andra moraliskt för många, vilket bara leder till ytterst märkliga resonemang.

Bevisar du din empati för barn genom att inte ha det för djur? Själv försöker jag respektera allt levande, både människor och djur. Är det för mycket att hålla reda på moralisk menar du att både vara människo- och djurvän? För mig går de alldeles utmärkt att förena båda dessa. Varför välja sida? Du hör väl hur dumt det låter. En form av empati utesluter inte en annan form av empati. Det är ju du själv som väljer att selektivt känna för det ena genom att beskylla empati för djur som särskilt människofientligt.
Citera
2016-12-06, 10:32
  #12
Medlem
Mooons avatar
Du resonerar på ett mycket sjukligt och destruktivt sätt. Att utsätta djur för att plåga för att tjäna pengar eller för sitt höga nöjes skull är bara ondska. Sverige har en bra syn på djur jämfört med många andra länder och det finns ingen anledning att försämra detta. Tvärtom så ska de människor som sysslar med att plåga hundar i hundkamp, sättas dit så att det känns.

Ja, jag vill inte heller att barn och gamla skall plågas om någon trähatt skulle anse att man inte kan vara djurvän och respektera människor samtidigt.


Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Livets gång.

Föds man i en bur och växer upp i en bur så kommer man agera därefter.
Räcker med att titta på människor som varit inlåsta i källare från ålder 0-30.
Kackelackor kan då vara en delikatess, och föda finns innanför dörren en gång om dagen.

Tänk bara tanken att inte kunna tänka i ett språk som vi lärt oss under uppväxten... Nej, redan där är vi tillbaka på år -10 000 eller något.

Samma bör gälla för djur som föds i bur, på bondgårdar eller på andra restriktiva områden som omgärdas av ett stängsel. Dessa kan som mest lära sig vad andra "intagna" besitter för förmågor - men allas lika värde, djurens rätt, empati och lättare logisk härledning är inget som något av dessa djur inom denna generation av darwinism skulle kunna utveckla.

Därför bör detta vara okej, då dessa hundar i denna situation besitter samma intelligens som en spyfluga på köksfönstret en kvalmig sommareftermidag. Det skapar även en verksamhet där människor kommer i arbete genom hela kedjan från hundmat till avyttring av kadaver(eller om man äter upp dom, vet ej).

Värt att tillägga är att hundar i större delen av världen ses som allt annat än husdjur - men som svensk drar man självklart paralellen till någon släktings urgoa' Golden, medan man i burma fortfarande är förbannad över att en gathund mördade ens brorsa i blodförgiftning och en annan spred löss över hela marknadsplatsen när den var obemannad under natten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback