Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-04, 01:24
  #1
Medlem
Hej!

Jag köpte nyligen en dator från komplett.se.

Nu efter ett tag så börjar jag höra ett vist ''surrande'' ljud från alt. GPUn (ASUS GTX 1070 DUAL OC) eller nätagget. Detta är enbart under högbelastning. Nätagget har en effekt på 750w. När jag sänker grafikinställningarna i spel så försvinner ljudet. Kan det vara nätagget som behöver skicka mindre el till gpun? Dock märker jag ingen skillnad i prestation när jag kör ultra i tex. Battlfield 1. Detta är inget fläkt ljud, detta låter mer pipigt och mest irriterande. Kan det vara GPU eller nätaggets så kallade coil whine?

Tacksam för hjälp!
Citera
2016-12-04, 01:33
  #2
Medlem
colt94s avatar
Det du hör är förmodligen coilwine

https://www.youtube.com/watch?v=T7HsXHqtxrI

kan vara grafikkortet.



Mvh Colt
Citera
2016-12-04, 01:42
  #3
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offmetal
Kan det vara GPU eller nätaggets så kallade coil whine?
Surr/tjirpande KAN vara induktion i audiokablarna. Tystnar det om du stänger av högtalarna?
Om det inte gör det, försök lägga örat emot nätagg/grafikkort och lokalisera varifrån det låter.
"Coilwhine" låter mer som ett gnisslande/tjutande som ändrar ton, lite som en melodi, beroende på vad man gör, det är sällan beskrivet som "surrande" iaf.
Vilket nätagg är det? Surr kan komma från transformator/reglerkretsar i det. Vissa fabrikat/modeller är mer benägna än andra att låta illa.
Citera
2016-12-04, 02:01
  #4
Medlem
Det är grafikkortet med säkerhet. Ljudet skiftar i ton och när jag kör med V-sync så försvinner ljudet helt.

Citat:
Ursprungligen postat av colt94
Det du hör är förmodligen coilwine

https://www.youtube.com/watch?v=T7HsXHqtxrI

kan vara grafikkortet.



Mvh Colt

Citat:
Ursprungligen postat av x12
Surr/tjirpande KAN vara induktion i audiokablarna. Tystnar det om du stänger av högtalarna?
Om det inte gör det, försök lägga örat emot nätagg/grafikkort och lokalisera varifrån det låter.
"Coilwhine" låter mer som ett gnisslande/tjutande som ändrar ton, lite som en melodi, beroende på vad man gör, det är sällan beskrivet som "surrande" iaf.
Vilket nätagg är det? Surr kan komma från transformator/reglerkretsar i det. Vissa fabrikat/modeller är mer benägna än andra att låta illa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback