Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-03, 23:27
  #1
Medlem
Jackdawcrests avatar
V: 7.7
S: 29.2
MP: 4.5
C: 7.1
L: 5
M: 22.8
SD: 17.5

(totalt 91.8 av 100 röster slår igenom 4% spärren)

- http://www.aftonbladet.se/nyheter/sa...cle24020725.ab

Så de senaste mätningarna har kommit ut och låt oss säga att dessa värden slår igenom 2018.

I så fall vilka block (både regeringsblock or oppositionsblock) hade ni viljat se och varför? Vill ni se S samarbeta med SD? Eller kanske S och M? Är det någon kompromiss ni är intresserade av så ta gärna upp den med.
Citera
2016-12-03, 23:44
  #2
Medlem
Mission impossible. Miljöpartiet har visat sig vara helt odugliga som regeringsparti. Socialdemokrati borde vara, enda problemet är att socialdemokraterna inte längre bedriver gammal hederlig "socialdemokrati". Sedan har vi moderaterna, men jag vill heller inte se en ren alliansregering.

Om man får frångå från blockpolitikern och exkluderingen av SD, och välja helt fritt, går det fortfarande inte.

V+C+L+SD=37%
Skulle teoretiskt kunna vara något. Låt V se till att gamla och sjuka, pensionärer osv får det bra, dräglig assistans, hemtjänst osv. Lägg ordentlig på vård och omsorg, pensionärer. Låt sedan C och L sänka skatter, rutavdrag och liknande sålänge det leder till att den totala skatten vi får in blir densamma mätt i pengasumman, struntsamma om procentsatsen blir lägre. SD kan få gänget att sluta vara så otroligt PK, samtidigt som vi kan få ner invandringen till en nivå vi faktiskt klarar av. Något av partierna får i uppdrag att trolla fram bostäder. Allianspartierna får sänka alla möjliga skatter, momser och sånt kopplade till nyproduktion av bostäder, förhoppningsvis vill folk då tjäna pengar på det hela och börjar smälla upp bostäder. Dessvärre behöver vi lägga till antingen S eller M för att nå majoritet. Pest eller pina... Socialdemokraterna fungerar om vi återupplivar Palme eller iallfall byter ut Stefan Löfven. Moderaterna kan leda till att den nya regeringen blir för mycket åt höger. Vi får istället göra V till det nya S under valrörelse, så att V kan balansera mot M.
Citera
2016-12-04, 09:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flumsplums
Mission impossible. Miljöpartiet har visat sig vara helt odugliga som regeringsparti. Socialdemokrati borde vara, enda problemet är att socialdemokraterna inte längre bedriver gammal hederlig "socialdemokrati". Sedan har vi moderaterna, men jag vill heller inte se en ren alliansregering.

Om man får frångå från blockpolitikern och exkluderingen av SD, och välja helt fritt, går det fortfarande inte.

V+C+L+SD=37%
Skulle teoretiskt kunna vara något. Låt V se till att gamla och sjuka, pensionärer osv får det bra, dräglig assistans, hemtjänst osv. Lägg ordentlig på vård och omsorg, pensionärer. Låt sedan C och L sänka skatter, rutavdrag och liknande sålänge det leder till att den totala skatten vi får in blir densamma mätt i pengasumman, struntsamma om procentsatsen blir lägre. SD kan få gänget att sluta vara så otroligt PK, samtidigt som vi kan få ner invandringen till en nivå vi faktiskt klarar av. Något av partierna får i uppdrag att trolla fram bostäder. Allianspartierna får sänka alla möjliga skatter, momser och sånt kopplade till nyproduktion av bostäder, förhoppningsvis vill folk då tjäna pengar på det hela och börjar smälla upp bostäder. Dessvärre behöver vi lägga till antingen S eller M för att nå majoritet. Pest eller pina... Socialdemokraterna fungerar om vi återupplivar Palme eller iallfall byter ut Stefan Löfven. Moderaterna kan leda till att den nya regeringen blir för mycket åt höger. Vi får istället göra V till det nya S under valrörelse, så att V kan balansera mot M.
En av de konstigaste analyser jag läst, att ens V, C och L ska kunna sitta i regering och diskutera hur man skapar mer jobb, bättre välfärd etc ser jag som ett omöjligt scenario. V vill höja skatter för att finansiera bättre för pensionärer och dylikt. Allianspartier vill sänka för att få fart på ekonomin och få in fler företag och alltså mer skattemedel.

Skulle gärna vilja se någon form av SD+M+KD regering, kanske socialdemokraterna kan va med i någon form om Löfvén drar och man får in en kompentent partiledare.
Citera
2016-12-04, 09:50
  #4
Medlem
it-takes-2s avatar
Det är redan konstaterat att vi går mot ytterligare 4 år av politiskt dödläge efter valet 2018. Drömregering? En som gör vad de lovat i valrörelsen.
Citera
2016-12-04, 13:38
  #5
Medlem
Om man klyver S och M, då kanske resterna av dessa kan agera stödpartier åt SD?
Citera
2016-12-04, 18:58
  #6
Medlem
S + SD skulle väl ge majoritet med dessa siffror, om jag räknat rätt. 9% bortkastade röster.

Men S+SD kommer aldrig ske, tyvärr.

Jag nöjer mig med M+ SD, men det räcker inte till här.
Citera
2016-12-04, 22:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaulW
En av de konstigaste analyser jag läst, att ens V, C och L ska kunna sitta i regering och diskutera hur man skapar mer jobb, bättre välfärd etc ser jag som ett omöjligt scenario. V vill höja skatter för att finansiera bättre för pensionärer och dylikt. Allianspartier vill sänka för att få fart på ekonomin och få in fler företag och alltså mer skattemedel.

Skulle gärna vilja se någon form av SD+M+KD regering, kanske socialdemokraterna kan va med i någon form om Löfvén drar och man får in en kompentent partiledare.

Själva grejen med mitt inlägg var just att det inte är logiskt och nog inte kommer ske, men att om de kunnat samsas och ta delar från varandra hade det kunnat bli riktigt bra
Hela Sveriges regering styrde väl tillsammans under andra världskriiget?
Citera
2016-12-09, 07:05
  #8
Medlem
Drömregering, ja i alla fall ska den bygga på mer kunnande och mindre partipolitik. Flög nyligen och råkade hamna bredvid en känd sportjournalist från Aftonbladet, och han beskrev nuvarande situation så här: Citat " Om man jämför nuvarande regeringen med den förra så är det som att jämföra Degerfors med Real Madrid. Förlåt mig Degerfors"
Citera
2016-12-10, 14:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flumsplums
Själva grejen med mitt inlägg var just att det inte är logiskt och nog inte kommer ske, men att om de kunnat samsas och ta delar från varandra hade det kunnat bli riktigt bra
Hela Sveriges regering styrde väl tillsammans under andra världskriiget?
Jodå, visst har du en poäng där. Känns dock som i praktiken är det väl rätt kört.

Skulle väl säga utan att veta med full säkerhet att Wallenbergarna skötte det mesta under WWII och gjorde det riktigt bra med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback