Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-03, 20:48
  #1
Medlem
Enligt artikeln kommer uppgifterna från Uppdrag granskning, som jag inte har sett.

Citat:
Det var i somras som två tjänstemän från Kronofogden skulle göra en så kallad betalningssäkring hos en 30-åring i Uppsala. Enligt Skatteverket hade mannen hanterat stora summor svarta pengar. Kronofogden vände sig till polisen, som enligt rutinerna ska skydda tjänstemännen i farliga situationer.

Uppsalapolisens Andrew Tomkinson är nu självkritisk till hur situationen hanterades. Han tillstår att något gick fel i kommunikationen med Kronofogden.

-Jag tycker att det blev fel om de åkt dit själva i en situation som uppenbarligen var lite labil, säger han till SVT.

Några dagar före betalningssäkringen hade stenkastning och bilbränder förekommit i det aktuella bostadsområdet. Rädsla för att upploppen åter skulle blossa upp var enligt Tomkinson skälet till polisen inte ville åka dit just då.
http://www.unt.se/omvarld/kronofogde...n-4459675.aspx

Vilket område? Gottsunda/Valsätra, Stenhagen eller annat?

Hur gick det för KF? Vem är brottslingen? Var kommer pengarna ifrån?

Artikelkommentarerna är måttligt imponerade av polisen...
Citera
2016-12-03, 20:52
  #2
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2016-12-03, 21:01
  #3
Medlem
Fattar fan inte detta - Ankdammspolisen Har BETALT För att Få På Käften*.

Då har de inte rätt att fega - o har de rätt att fega - då är det bara för
allmänheten att mobilisera - för då kommer ankdammspoliserna att
gömma sig på stationerna eller i hemmen.

* bevisning - att ge en polis på käften straffas hårdare än om man spöar
någon annan
Citera
2016-12-03, 23:45
  #4
Avstängd
mänskliga faktorn säger jag bara..
Citera
2016-12-04, 06:32
  #5
Medlem
hanumans avatar
Jag såg det där och min spontana tanke var att det där var droppen. När polisen undviker ett tjänsteärende på grund av att ett område är för farligt - då är haveriet ett faktum. Att vända detta kommer att kräva vad vi hittills kallat extrema åtgärder.

REVA kommer att framstå som en dagisutflykt i jämförelse med vad vi medborgare kommer att kräva inom kort. Sverige har satt sig i ett läge där våra mjuka humanistiska värden för lång tid gjorts obsoleta och verkningslösa.
Citera
2016-12-04, 08:56
  #6
Medlem
Uppsala-polisen skäms kanske efter uppmärksammandet. Kontrar på Twitter:
Citat:
Til den/dem som skar sönder däcket på polisbilen i Gottsunda. Ni kan aldrig skrämma bort oss. Enda effekten blir vi höjer vår närvaro där.
https://twitter.com/polisenuppsala/s...29806841049088
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback