Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-04, 17:46
  #13
Medlem
Tål bakpapper hur hög värme som helst när det ligger under själva rätten? En gång tog ett bakpapper eld för mig, men det var en bit som stack ut som nuddade elementet.

Står det något på förpackningen om maxgrader?

Vad är det för ämnen i pappret som gör bakpapper till bakpapper som tål ugn? Finns det skadliga ämnen som kan tas upp i maträtten?

Kanske bäst att hålla sig till gammalt hederligt smör, eller olja.
Citera
2016-12-04, 18:04
  #14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Tusen tack, dePaul! Logik och struktur är mycket välkommet när det gäller mat som omfattas av så mycket känslor. Kökskemi är ju inte fel! Fast jag har läst Hegg/Nilssons "Den tekniske kocken" både del 1 och 2. Får repetera
Tack tillbaka för dina vänliga ord!

Kom ihåg att många praktiska tips inte går att finna i någon bok .

~Paul~
Citera
2016-12-04, 19:19
  #15
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Tål bakpapper hur hög värme som helst när det ligger under själva rätten? En gång tog ett bakpapper eld för mig, men det var en bit som stack ut som nuddade elementet.

Står det något på förpackningen om maxgrader?

Vad är det för ämnen i pappret som gör bakpapper till bakpapper som tål ugn? Finns det skadliga ämnen som kan tas upp i maträtten?

Kanske bäst att hålla sig till gammalt hederligt smör, eller olja.

Jag plockade fram min nyköpta förpackning bakplåtspapper från Toppits ("Bakplåtspapper med struktur / Ingenting fastnar / Fettavvisande" ( har inte provat den än). Där står det "Använd inte Toppits bakplåtspapper när grillen är på. Undvik direktkontakt med värmeelement och ugnsväggar. Värmetålig upp till 220 C."
Citera
2016-12-04, 22:07
  #16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Tog just ut en underbar moussaka ur ugnen (sniff - man lyfter en halvmeter av ren lycka...) men började fundera på det här med smorning av formen. Jag smörjer nästan alltid ugnsformen, vad jag än ska laga och vad det än står i receptet. Men det är kanske överflödigt? Jag smörjer kanske i onödan?
Tror bara jag smörjer formar när jag bakar de få gånger jag gör det.
Ja till potatisgratäng gör jag det med, men det är nog de enda jag gör det med.
Citera
2016-12-06, 00:11
  #17
Medlem
Är inte moussaka en ganska blöt rätt? Tänker mig att det blir så saftigt att det omöjligt skulle kunna fastna i formen. Möjligtvis högst upp om det råkar sticka ut aubergineskivor där som torkar fast mot kanten. Hade nog bara smörjt lite just högst upp nära kanten.

Jag smörjer formen när jag gör lasagne men det är för pastaplattornas skull, de har en tendens att klibba fast annars pga stärkelsen i dem.
Citera
2016-12-06, 20:15
  #18
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Är inte moussaka en ganska blöt rätt? Tänker mig att det blir så saftigt att det omöjligt skulle kunna fastna i formen. Möjligtvis högst upp om det råkar sticka ut aubergineskivor där som torkar fast mot kanten. Hade nog bara smörjt lite just högst upp nära kanten.

Jag smörjer formen när jag gör lasagne men det är för pastaplattornas skull, de har en tendens att klibba fast annars pga stärkelsen i dem.

Sant, moussaka är väldigt saftigt med mycket "moj" i. Vad alla som svarat egentligen sagt är "använd ditt förstånd!" Tack alla för svar, och det kommer givetvis aaaaaldrig att dyka upp en rubrik "Kris! Fastbränt i hela formen!"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback