Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-03, 18:48
  #1
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Det verkar gå en ny slags våg av bedrägerier över Stockholm. Ett flertal gånger när jag vistats på T-baneperrongerna i Stockholm, så har människor kommit fram och frågat om hjälp. De pratar svenska utan brytning, i alla fall har de varit utländska, och säger något i stil med: "Jag har blivit rånad på min plånbok och mobil, jag behöver pengar till reskassa. Kan du ge mig/swisha mig?".

Det är givetvis äldsta valsen i bredägeriboken. När du tar fram plånboken, eller mobilen knycker de den av dig. Samtliga personer har även sett skamfilade ut, men inte som alkoholister, möjligtvis drogpåverkade eller drogberoende.

Frågeställning: Har du själv upplevt det här på senare tid i Stockholm, eller i annan stad? Är det en ny trend som vi måste vara på vår vakt om?

Övriga synpunkter?
Citera
2016-12-03, 18:52
  #2
Avstängd
JohnnyDeppigs avatar
Jag förstår inte varför en person som tappat sin plånbok och korten således skulle be någon swisha till en? Hur skulle dom kunna använda dom pengarna?
Citera
2016-12-03, 18:54
  #3
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2016-12-03, 19:16
  #4
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDeppig
Jag förstår inte varför en person som tappat sin plånbok och korten således skulle be någon swisha till en? Hur skulle dom kunna använda dom pengarna?
reskassa på swish frågar dom efter. 2016 betalar man tåg osv med mobilen
Citera
2016-12-03, 19:17
  #5
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDeppig
Jag förstår inte varför en person som tappat sin plånbok och korten således skulle be någon swisha till en? Hur skulle dom kunna använda dom pengarna?

Genom att använda swish eller annan "mobil plånbok" metod för att betala gissar jag...
Citera
2016-12-03, 23:45
  #6
Avstängd
När jag är inne i sthlm så går jag alltid och är vaksam och stänger fickor och drar igen jackan och stoppar ner värdesakerna i jeans fram sida, så illa är det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback