Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-03, 13:51
  #1
Medlem
Hej Flashback,
jag har bestämt mig för att ägna mig åt en liten hobbyundersökning här. Det skrivs och diskuteras ofta och mycket om "näthat" och om hur illa och hatiskt människor beter sig på forum och i kommentarsfält på nätet. Jag tycker det finns en tendens i mycket av den debatten och tillhörande forskning/undersökningar, att förklara det med att det är något som "går fel" på nätet - att det är formen som gör att folk är "elaka" mot varandra etc. Ibland är det anonymiteten som står i fokus, ibland att det går så fort att skriva och posta något, och att man "slipper se" mottagaren.

Dels blir jag osäker på om det stämmer, att det är sådan skillnad mellan "online" och "IRL" - i vårt fikarum på jobbet pratas det ganska mycket "över gränsen", för att inte prata om fester eller andra sammanhang. Samtidigt håller man kanske igen mer på vissa delar av nätet...

Om det stämmer, att det är skillnad på "nätet" och "AFK" så är nyfiken på att se det från andra hållet - alltså, tanken är att på nätet säger med det man "vill/menar/tycker" och att det är något "fel" på den fysiska interaktionen/rummen som gör att man håller tillbaka.

Så - det jag vill fråga/diskutera här är alltså:

Är det någon skillnad i hur du/ni pratar, kommenterar och diskuterar på nätet jämfört med andra ställen?
Är det någon skillnad på olika delar av nätet (kommentarsfält, forum etc) och olika delar av "fysiska verkligheten" (fester, skola/jobb, fikarum, dagis osv)

Om det är någon skillnad - vad beror den på? Är det något i den "fysiska miljön" som påverkar, något på nätet etc?

Jag tycker det här känns spännande, mycket nyfiken på hur ni här ser på det!
Citera
2016-12-03, 14:45
  #2
Medlem
knullklassons avatar
Vad betyder AFK?
Citera
2016-12-03, 15:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Vad betyder AFK?
"Away From Keyboard" synonym för IRL.

Många buntar idag ihop allt från regelrätt mobbning till avvikande politiska åsikter och kritik som näthat. Detta är ett bekymmer då det är det förstnämnda som i det stora hela är problemet. Jag tror att många av de politiska åsikter gällande invandringen som ofta klassificeras som näthat idag är en stor del av fikarumsdisskusionerna.

Den andra delen - de som utför mobbning och regelrätt hat har säkert mobbat andra tidigare i sitt liv bortanför datorskärmen eller själva blivit utsatta för samma sak. De kan omöjligen må särskilt bra. Något man märker av ofta är behovet att stå och pissa över brotts- och olycksoffer i var och varannan tråd, både här och i andra digitala kommunikationskanaler. Detta är något jag själv sällan märker av i verkligheten och kanske svårare att förklara. Empatistörningar och oförmåga till förståelse för att det faktiskt är verkliga människor som drabbas föreligger förmodligen.
__________________
Senast redigerad av pf10 2016-12-03 kl. 15:32.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback