Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-03, 11:42
  #1
Medlem
Hej!

Jag har under en tid haft en skuld till en privatperson att inkassera. Jag lånade ut pengar för att hjälpa en person som jag betraktade som en nära vän och han lovade att betala inom en ganska kort tid men nu har det dragit ut på tiden så jävla länge och jag ser inte att han kommer att kunna betala inom överskådlig tid och då bara i små poster. Det gnager mig väldigt mycket.

Ett alternativ är att han genom sitt företag ordnar en ny MacBook Pro till mig. Men då oroar jag mig samtidigt för att det ska bli några problem för mig i framtiden? Så vad ska jag tänka på för att slippa dessa eventuella problem. Riskerna jag tänker på är; vem ska datorn registreras på? Den ska ju ordnas via hans företag men jag vill ju inte att det någon gång senare ska visa sig att företaget får något bekymmer som innebär att min dator då kanske återkrävs eller något sådant(jag tänker på serienummer och liknande). Eller att jag måste betala den själv för att "lösa ut" den. Kan det finnas någon risk för mig att det blir någon skatte-"grej"? Vilka åtgärder kan jag vidta rent maskinellt/programvaru/användarnamns-relaterat eller what-ever för att jag ska slippa några som helst bekymmer i framtiden?

Jag hade ju mycket hellre köpt datorn för egna pengar, men jag är inte så jätteintresserad av den att jag tycker den är värd sitt pris. Däremot gnager hans skuld till mig väldigt mycket och detta känns som ett av de få alternativen

Jag har ingen erfarenhet av den här typen av dealer så all input är ju välkommen

Det kan väl vara som så att ämnet även skulle kunna ligga i Ekonomi/Juridik-forumet, men den rent maskinellt/software-mässiga biten är jag också nyfiken på
Citera
2016-12-03, 12:06
  #2
Medlem
Fan vad du var gniden?

Om du verkligen vill bryta kontakten med honom kanske det är bäst att inte hålla på med någon "brorsan"-strategi alá förortsgangster. Fixa det på ett bättre sätt med "vanliga" indrivningsmetoder som kronofogden och liknande.
Citera
2016-12-03, 12:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inboxaren
Fan vad du var gniden?

Om du verkligen vill bryta kontakten med honom kanske det är bäst att inte hålla på med någon "brorsan"-strategi alá förortsgangster. Fixa det på ett bättre sätt med "vanliga" indrivningsmetoder som kronofogden och liknande.

Vad yrar du om....?

Du vet ju ingenting om hur detta ligger till mer än vad killen skriver, så varför drar du igång din skit med förortsgangster etc? Väx upp...

Det kan ju mycket väl vara så att det kan komma upp som ett förslag till vettig lösning för båda, och accepteras av killen som är skyldig pengar.

Jag ser inget märkligt med detta, har själv varit i en liknande situation för ett gäng år sedan. Man kan komma överens och skriva nåt vettigt avtal mellan varandra som man kan åberopa om nåt skulle knasa senare med den vara man fått för att reglera skulden.

Den som ska ha en spark i röven i denna sak är den som lånat pengar och inte betalat tillbaka. Pengalån är en hederssak och att någon gör sig omaket att låna ut pengar skall värderas högt och inte missbrukas med att inte betala tillbaka.

Tror du verkligen att det skulle vara bättre för deras relation om den skyldige dras inför kronofogden, med allt vad det kan innebära, än att skulden kanske kan regleras med lite trixande via firman med köp av en dator som fordringsägaren får som kompensation för skulden.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2016-12-03 kl. 12:19.
Citera
2016-12-03, 12:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inboxaren
Fan vad du var gniden?

Om du verkligen vill bryta kontakten med honom kanske det är bäst att inte hålla på med någon "brorsan"-strategi alá förortsgangster. Fixa det på ett bättre sätt med "vanliga" indrivningsmetoder som kronofogden och liknande.

Jag har hört mig för hos kronofogden om situationen och med den betalningstakten han har nu hos dem så kommer det ta mer än tio år innan han har betalt sin skuld till mig och det känner jag inte för att vänta på. Det är ju inte heller säkert att han kommer att kunna betala mer till kronofogden i framtiden, snarare tvärtom...

"alá förortsgangster"-epitetet känns ju väldigt malplacerat
__________________
Senast redigerad av buse67 2016-12-03 kl. 12:41.
Citera
2016-12-03, 12:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad yrar du om....?

Du vet ju ingenting om hur detta ligger till mer än vad killen skriver, så varför drar du igång din skit med förortsgangster etc? Väx upp...

Det kan ju mycket väl vara så att det kan komma upp som ett förslag till vettig lösning för båda, och accepteras av killen som är skyldig pengar.

Jag ser inget märkligt med detta, har själv varit i en liknande situation för ett gäng år sedan. Man kan komma överens och skriva nåt vettigt avtal mellan varandra som man kan åberopa om nåt skulle knasa senare med den vara man fått för att reglera skulden.

Den som ska ha en spark i röven i denna sak är den som lånat pengar och inte betalat tillbaka. Pengalån är en hederssak och att någon gör sig omaket att låna ut pengar skall värderas högt och inte missbrukas med att inte betala tillbaka.

Tror du verkligen att det skulle vara bättre för deras relation om den skyldige dras inför kronofogden, med allt vad det kan innebära, än att skulden kanske kan regleras med lite trixande via firman med köp av en dator som fordringsägaren får som kompensation för skulden.

Precis! Man vill ju hjälpa sina vänner, men ett lån är ju ett lån. Hade det bara rört sig om några tusen så hade jag struntat i det, men det är ju rätt så mycket mer. Att anmäla till kronofogden är ju inte helt utan problem. Hans återbetalningstakt hos dem är ju också så låg så det skulle ta tio år att få igen. Det är ju inte heller säkert att han kommer att kunna betala något alls till fogden i framtiden
Men tack för tipset att skriva nåt avtal om datorn.
Citera
2016-12-03, 12:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buse67
Precis! Man vill ju hjälpa sina vänner, men ett lån är ju ett lån. Hade det bara rört sig om några tusen så hade jag struntat i det, men det är ju rätt så mycket mer. Att anmäla till kronofogden är ju inte helt utan problem. Hans återbetalningstakt hos dem är ju också så låg så det skulle ta tio år att få igen. Det är ju inte heller säkert att han kommer att kunna betala något alls till fogden i framtiden
Men tack för tipset att skriva nåt avtal om datorn.

Jag förstår att man vill hjälpa sin vän. Men jag har ingen vän utanför min famlilj på syster och föräldrar som jag hade gett över 10k till, speciellt inte om jag visste att denna personen har grova problem med sin ekonomi.

Har du pratat med honom om hur han ska kunna betala tillbaka? Han verkar ju ha ett hyfsat jobb om han nu kan ta ut saker via företaget. Så 500 kr i månaden minst borde han ju kunna ge då tar det ca 2 - 3år för dig att få tillbaka pengarna om man ska se på värdet av en mac.

När han tar ut en dator via jobbet så sätter han företaget och sig själv i klistret speciellt sig själv och det hjälper ju inte din kompis på något sätt. Han kan i värsta fall bli av med jobbet.

Annars plocka saker han redan har och sälj på blocket, agera som ett eget kronofogden med hans samtycke förståss.

När det kommer till kompisar med ekonomiska problem så brukar inte att ge pengar hjälpa. Man måste få dom att sänka sina utgifter för att kunna beta av sina lån och med diciplin samt hjälp från vänner att hålla diciplinen så fungerar det 100 gånger bättre än att ge ett lån.

Maskinellt eller mjukvaromässigt kan du inte göra så mycket så ingen ide att försöka på det viset.
Men det borde på ett juridiskt sätt gå, då jag ej kan något om det så ska jag inte spekulera.
__________________
Senast redigerad av argoraz 2016-12-03 kl. 13:04.
Citera
2016-12-03, 13:03
  #7
Medlem
solis789s avatar
Be han fixa datorn, sälja den till någon annan cash och sen ge kontanterna till dig?
Citera
2016-12-03, 13:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argoraz
Jag förstår att man vill hjälpa sin vän. Men jag har ingen vän utanför min famlilj på syster och föräldrar som jag hade gett över 10k till, speciellt inte om jag visste att denna personen har grova problem med sin ekonomi.

Har du pratat med honom om hur han ska kunna betala tillbaka? Han verkar ju ha ett hyfsat jobb om han nu kan ta ut saker via företaget. Så 500 kr i månaden minst borde han ju kunna ge då tar det ca 2 - 3år för dig att få tillbaka pengarna om man ska se på värdet av en mac.

När han tar ut en dator via jobbet så sätter han företaget och sig själv i klistret speciellt sig själv och det hjälper ju inte din kompis på något sätt. Han kan i värsta fall bli av med jobbet.

Annars plocka saker han redan har och sälj på blocket, agera som ett eget kronofogden med hans samtycke förståss.

När det kommer till kompisar med ekonomiska problem så brukar inte att ge pengar hjälpa. Man måste få dom att sänka sina utgifter för att kunna beta av sina lån och med diciplin samt hjälp från vänner att hålla diciplinen så fungerar det 100 gånger bättre än att ge ett lån.

Jag har ju naturligtvis varit oerhört godtrogen, men jag har alltid velat hjälpa mina vänner om jag kunnat. Detta har ju blivit en dyrköpt läxa som jag ju i och för sig inte går under ekonomiskt av, men som plågar mig, i alla fall förtroendemässigt.

Han berättade inte något om att han redan hade stora skulder hos kronofogden(!) och jag vet ju nu att några personer jag vet vilka de är har han också skulder hos kronofogden till. Och han är ju en mästare på att slingra sig

Han har ett eget företag, så "jobbet" riskerar han väl inte.
Citera
2016-12-03, 14:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buse67
Jag har ju naturligtvis varit oerhört godtrogen, men jag har alltid velat hjälpa mina vänner om jag kunnat. Detta har ju blivit en dyrköpt läxa som jag ju i och för sig inte går under ekonomiskt av, men som plågar mig, i alla fall förtroendemässigt.

Han berättade inte något om att han redan hade stora skulder hos kronofogden(!) och jag vet ju nu att några personer jag vet vilka de är har han också skulder hos kronofogden till. Och han är ju en mästare på att slingra sig

Han har ett eget företag, så "jobbet" riskerar han väl inte.
Gör inga dealar med en jidderpelle! Du säger att han är en mästare på att slingra sig. Risken om du tar en MB Pro som betalning är att han sedan försöker pressa dig på pengar för att inte anmäla den stulen och gå till polisen. Är den använd av dig med sitt MAC ID på din IP och MAC ID går väl att få tag i via Apple? så finns ju risken att du får problem.

Och jag antar att papper och sådant tänker ni inte skaffa för då ligger ju han risigt till om det kommer fram att han i stället för att betala mer till fogden har använt företagets pengar till att köpa en MBP till dig?
Citera
2016-12-03, 14:27
  #10
Medlem
Om han nu kan plocka ut en MBpro och ge den till dig kan han väl lika gärna sälja den innan och ge pengarna till dig? Samma effekt men dubbel vinning för dig eftersom du får både rena cash och slipper strulet med en eventuell företagsdator.
Citera
2016-12-03, 20:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Gör inga dealar med en jidderpelle! Du säger att han är en mästare på att slingra sig. Risken om du tar en MB Pro som betalning är att han sedan försöker pressa dig på pengar för att inte anmäla den stulen och gå till polisen. Är den använd av dig med sitt MAC ID på din IP och MAC ID går väl att få tag i via Apple? så finns ju risken att du får problem.

Och jag antar att papper och sådant tänker ni inte skaffa för då ligger ju han risigt till om det kommer fram att han i stället för att betala mer till fogden har använt företagets pengar till att köpa en MBP till dig?
Det var en bra input! Den risken hade jag inte tänkt på. Tyvärr måste man väl tänka på hur lågt en del människor kan sjunka... Jag tycker inte det skulle vara värt att riskera att få polisen på mig eller att riskera att bli utpressad heller.

Jag får väl ta det säkra före det osäkra och kräva något slags papper på att datorn kommer att vara min. Frågan är väl vad det ska stå på ett sådant papper. Går han inte med på det så struntar jag i det hela som en lösning på skuldavbetalningen. Visst hade jag velat ha sluppit köpa en ny dator för egna pengar, men så jävla mycket behöver jag inte den att det är värt besväret med strulet det skulle kunna medföra. Men om jag skulle kunna få något slags papper på det så borde jag kunna känna mig rätt så safe, eller? Tack för varningen!
__________________
Senast redigerad av buse67 2016-12-03 kl. 20:45.
Citera
2016-12-03, 20:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankeFromFyn
Om han nu kan plocka ut en MBpro och ge den till dig kan han väl lika gärna sälja den innan och ge pengarna till dig? Samma effekt men dubbel vinning för dig eftersom du får både rena cash och slipper strulet med en eventuell företagsdator.

Ja, det vore ju en alternativ lösning. Frågan är väl om det är något som lockar honom själv. Jag är inte så insatt i sådant här trixande med företagsdatorer, leasingbilar, tjänstetelefoner och liknande "förmåner."
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback