Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-03, 16:53
  #13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Nej, comhem exempelvis sänder 1246 analogt i gamla upc näten och och typ 1-10 analogt i deras egen byggda nät. Sänds från HC analogt fortfarande..

Comhem levererar analogt från det de kallar fiberkoax och det är fortfarande digitalt i grunden. De sänder alltså inte TV analogt på det sätt som tidigare gjordes terrest.

Bara för att jag har en RF-modulator vid den ena TV:n och skickar antennsignal via koax till en annan TV så ser jag inte det som att det fortfarande finns analoga TV-signaler.
Citera
2016-12-04, 12:07
  #14
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDeppig
Hur förklarar du då att jag kan få in kanaler utan box? Jag har kopplat in från jacket direkt in i tvn med en vit antenn sladd.
För att du inte tar in kanaler via det marksända nätet utan via kabeltv-nätet.
Citera
2016-12-13, 01:19
  #15
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Comhem levererar analogt från det de kallar fiberkoax och det är fortfarande digitalt i grunden. De sänder alltså inte TV analogt på det sätt som tidigare gjordes terrest.

Vadå "i grunden" ? Fiberkoax är helt analog distribution med PAL-kanaler i grundutbudet. Naturligtvs existerar de endast i comhems kabelnät, men det är ju därför han får 18 kanaler med en sladd i väggen.

/capmac
Citera
2017-01-23, 17:26
  #16
Medlem
DennisOlofs avatar
Analogt finns inte längre i marknätet.

Endast via kabel-TV, finns en hel del olika nät som fortfarande sänder analogt utbud, dom tar emot digitalt och gör bara om det till analogt innan dom skickar ut det. Störts är Comhem men det är nog bara en tidsfråga innan man konverterar det analoga till DVB-T2

Då blir det digitalt, fast utan kryptering så man kan titta på TV som vanligt, precis som man gör nu med det analoga. Enda skillnaden med det digitala är att det blir något bättre bild och ljud samt man kan ta emot HD kanaler.

Notera, jag pratar om KABEL-TV, inte det som kommer via satellit eller det marksända.
Citera
2017-02-09, 16:47
  #17
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Comhem levererar analogt från det de kallar fiberkoax och det är fortfarande digitalt i grunden. De sänder alltså inte TV analogt på det sätt som tidigare gjordes terrest.

Bara för att jag har en RF-modulator vid den ena TV:n och skickar antennsignal via koax till en annan TV så ser jag inte det som att det fortfarande finns analoga TV-signaler.

Jag läste det där ett par gånger men förstod nog inte riktigt, och då jobbar jag med TV..

Vad har "fibercoax" med saken att göra?

ComHem sänder analogt, vilka frekvenser kan du se på
https://www.comhem.se/kundservice/su.../analogt-utbud

Frågor på det?
Citera
2017-02-09, 16:50
  #18
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Analogt finns inte längre i marknätet.

Störts är Comhem men det är nog bara en tidsfråga innan man konverterar det analoga till DVB-T2

Det tror jag inte man gör då det skulle krävas en investering och sånt gillar ju inte aktieägare
Dessutom tar ju analogt rätt onödig bandbredd som jag nog tror ComHem kan hitta andra användningsområden för.

Vet inte vad som gäller längre med "pliktsändning" eller vad det kallas.
Citera
2017-02-09, 18:42
  #19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Jag läste det där ett par gånger men förstod nog inte riktigt, och då jobbar jag med TV..

Vad har "fibercoax" med saken att göra?

ComHem sänder analogt, vilka frekvenser kan du se på
https://www.comhem.se/kundservice/su.../analogt-utbud

Frågor på det?

Nej, jag har inga frågor. Fiberkoax är ComHems egna benämning på den tekniken.

Det analoga utbudet idag är jämförbart med att jag tar ner en signal via parabol in i min digital-TV-mottagare i TV-/vardagsrummet och sedan dessutom via en RF-modulator skickar den vidare via koaxkabel till en annan TV i sovrummet.

Frågor på det? (Det blev visst en fråga ändå).
Citera
2017-02-09, 19:13
  #20
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, jag har inga frågor. Fiberkoax är ComHems egna benämning på den tekniken.

Det analoga utbudet idag är jämförbart med att jag tar ner en signal via parabol in i min digital-TV-mottagare i TV-/vardagsrummet och sedan dessutom via en RF-modulator skickar den vidare via koaxkabel till en annan TV i sovrummet.

Frågor på det? (Det blev visst en fråga ändå).

Så du försöker alltså hävda att ComHem sänder digitalt fast de sänder analogt, fast det är ju digitalt? Om ComHem modulerar om en digital signal eller inte, eller om dom får en SDI signal från TV-kanalerna, kanske en multicast MPEG-TS ström eller helt enkelt en analog composit-signal (som dom plockar från en satellit head-end) är ju totalt ointressant, bara en liten rökridå för att kunna hävda att det visst är digitalt, fast det är analog RF.

Jag som tittare kan använda min fina LuxorTV från 80 talet och titta på analog TV från ComHem utan problem.
Citera
2017-02-09, 19:42
  #21
Medlem
Ja, jag kollar också analogt på comhem. Men jag är inte så jävla trög att jag inte fattar att det är kabel tv. När man frågar om tv sänds analogt så menar man inte om nån har dragit en jävla sladd utan om det sänds i "etern"
Citera
2017-02-09, 20:36
  #22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ja, jag kollar också analogt på comhem. Men jag är inte så jävla trög att jag inte fattar att det är kabel tv. När man frågar om tv sänds analogt så menar man inte om nån har dragit en jävla sladd utan om det sänds i "etern"
Exakt. Man måste ju inse vilken ände av kedjan man pratar om, annars är man bra inskränkt. Med vissas synsätt kommer analoga TV-signaler alltid att finnas.
Citera
2017-02-12, 06:53
  #23
Medlem
sökte på kul att söka direkt på tv med antenn på taket hittade 55 digitala 0 analoga
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback