Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-04, 00:41
  #169
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyschen
ryssland behöer gotland för att ta balticum...as simple as that...tror inte dem bryr sig om sverige i allmänhet... men gotland ... e en strategist militär punkt ..som e mkt viktig ... i att kontrollera östersjön

Har de baltiska länderna flyttat ut i Östersjön?

Ryssland bryr sig inte så mycket om Gotland såvida Sverige inte låter NATO använda Gotland eller nån annan del av vårt land i ett planerat angrepp på Ryssland, vilket vi tyvärr mer eller mindre redan gjort med vårt Nato-samarbete.

I det läget är Gotland och Sverige intressant för att i ett skarpt läge etablera en buffertzon, vilket enklast görs genom att droppa 2-3 atombomber, som också fungerar som en varningssignal till USA att inte lägga sig i de nordeuropeiska affärerna, vilket torde vara en fullt tillräcklig signal.

Sverige är bara bondeoffer i USAs krigsplanering. Tyvärr håller vi på att sälja ut den linje som Bernadotte införde då denna övertog kronan för 200 år sedan och som lett till en historisk fred. Men har vi dårar i statsledningen så får vi väl skylla oss själva som inte avsätter dem.
Citera
2017-01-04, 00:59
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, vad fan skulle han ha "planerat", en Putlerkritisk film kanske?

Förmodligen det, då han greps på Krim. Officiellt så löd anklagelserna:

"Planering av två mordbränder"
"Planering av två attentat"
"Olaga vapeninnehav"

Han fälldes naturligtvis och befinner sig nu i Sibirien.

Herre gud! Kan inte ryssarna göra bättre skenrättegångar än så? Har de inte utvecklats alls sedan Stalinprocesserna? Finns det någon västerlänning som går på detta? Ja, tyvärr: Några stycken på flashback i alla fall.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oleg_Sentsov

Fast han även kunnat bli skjuten på öppen gata...vilket verkar vara rätt vanligt i putlers rike idag...Han kommer nog att släppas ut till slut fr Mordors fängelse. Eller bytts ut mot några ryssar...som "inte finns i Donbass" 😉
Citera
2017-01-04, 01:04
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Enligt Time skall han ha kopierat (med mindre ändringar) 16 sidor utan att ange källa i sin 218 sidor
långa avhandling.

“...two Brookings researchers obtained a copy of Putin’s opus, which journalists had for years been unable to find. In poring over the 218-page work, they found 16 pages copied with minor changes from a Russian translation of an American economics textbook published in 1978.”

Det är ju ingenting mot vad våra svenska studenter pysslar med idag. Naturligtvis är det inte rätt, men han är knappast ensam.

“But Putin’s reputation as a leader doesn’t rely on his bookishness; a thorough review of his dissertation would hardly make a dent in his ratings. “For the Russian people, this is not even a tertiary issue. It is way down on the list,” says Petrov. “Nobody really cares outside of academic circles.” Those circles will likely be the only ones affected.”

Men den som håller på att krevera av sitt putinhat tar naturligtvis tacksamt emot vad som helst.

http://world.time.com/2013/02/28/put...sian-politics/

Tack. Jag råkar veta var Brookings står, men låt oss anta att anklagelsen är sann. Det påstås att några diagram liknar andras. Mina skulle också göra det och jag har gjort flera. Så blir det när man hanterar fakta och statistik, men ingen har anklagat mig.

16 av 218 sidor sägs vara mer eller mindre kopierade från en rysk översättning av en amerikansk bok från 1978. Det kan vara ett problem, men tyder inte på att VP visste varifrån texten kom och inte heller på att han hade uppsåt. Mina uppsatser är fulla av texter, som liknar läroböckerna, utan att vara kopierade. Så bli det när man ska motivera sin tes.

Såg du hur det fina Moskva-universitetet gjordes ned?

VP är sträng när det gäller forskning. Den ryska vetenskapsakademin tog in nya medlemmar och där har de livslång lön utan att behöva prestera. Byråkrater, som var helt okvalificerade. VP sparkade dem.

Det här är det närmaste jag kommer saken. Jag har inte tillgång till VP:s tes, den amerikanska boken eller översättningen, men jag kan visa på hur en tes kan missförstås.
Citera
2017-01-04, 09:44
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
16 av 218 sidor sägs vara mer eller mindre kopierade från en rysk översättning av en amerikansk bok från 1978. Det kan vara ett problem, men tyder inte på att VP visste varifrån texten kom och inte heller på att han hade uppsåt.

Eh? Fyller man 16 sidor med kopierad text så är det sannolikhetsmässigt omöjligt att man inte gör det medvetet. Putin hade uppsåt, precis som när han mördar för att dölja sin pedofil. Eller när han ljuger om sin längd. Putin ljuger och Vedhuggare ljuger.
Citera
2017-01-04, 10:12
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaTheMovie
Eh? Fyller man 16 sidor med kopierad text så är det sannolikhetsmässigt omöjligt att man inte gör det medvetet. Putin hade uppsåt, precis som när han mördar för att dölja sin pedofil. Eller när han ljuger om sin längd. Putin ljuger och Vedhuggare ljuger.
Putin vet vad han gör.. Inte aggresiv nu!
Citera
2017-01-04, 10:43
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
USA säger att Lesin söp ihjäl sig. Han lär ha varit så full att han ramlade. Berezovsky dog någon vecka efter att ha bett VP om ursäkt och bett om att få komma hem till Ryssland. Det kan vara därför "någon" tog livet av honom. En georgisk oligark, som utmanade slipsätaren, dog också i UK.

Den andra artikeln börjar med att citera McCain och säger sedan bland annat:



Khodorkovsky fälldes i domstol efter fiffel och benådades sedan av VP. Pussy Riot infekterade en kyrka på ett fult sätt. Savchenko var inte oskyldig och dömdes enligt lagen efter en lång utredning. Sentsov dömdes för att han planerade något dumt i Ryssland och jag tror inte att anklagelsen är påhittad. Frankrike och Ryssland har ett noggrant utredningsväsende, det sägs också i väst. Det leder till många fällande domar. I Frankrike led utredningen av en domare, inte en åklagare, det är rättssäkert.

Masha Gessen. Suck. Sedan anklagas VP för sina framgångar i Syrien.

larussophobe betyder ungefär den som ogillar Ryssland och finns på worldpress, en bloggportal. Bloggen är hatisk och oläslig, anser jag. Anna Appelbaum, en känd neocon, citeras.

Ska du inte nämna Lebed? Han utmanade Yeltsin och dog i en helikopter-olycka. Yeltsin vann ett val, trots låg popularitet, hur det nu gick till.

Som VarmaDrycker påpekar var Anna Politkovskaya amerikansk medborgare av ukrainskt ursprung och nämns ofta. Jag följde inte Ryssland så mycket när hon dog, men har ett dunkelt minne av att någon fälldes för mordet.

Den som vill ta en titt på utredningarna måste vara lagkunnig, kunna ryska och ha massor av tid. Det är så lätt för medierna att säga vad som helst. I detta fall antirysk propaganda, som vi har hört länge och det är därför många inte litar på den och det är ju ett bekymmer för väst.

Jag loggade inte in för att läsa om VP:s tes. Amerikanerna sökte efter smuts om VP på 1990-talet och hittade ingenting. Folk kom till honom för att få olika tillstånd, eftersom han inte tog mutor. Jag postade om saken i någon tråd. VP är troende. Jag litar därför inte på beskyllningarna. De som vill kopiera amerikanska forskare måste vara storsnitsare på engelska, speciellt fack-engelska, och han kunde inte språket då. Det vi ser är inte rysk aggressivitet, utan västs. Jag kan glatt meddela dig att den inte hindrar Rysslands framgångar.
Dinainlägg om Ryssland som en rättsstat är nästan komiska i all sin naivitet. Inte mycket stämmer eller ens kan associeras med Ryssland av idag. Ryssland är ingen rättsstat eftersom korruption och mutor ofta är avgörande för domstolens utslag och firar def. inga framgångar i Syrien genom blodbadet på civilbefolkningen. Rysslands aggressivitet bottnar troligen på ett minnesvärdeskomplex gentemot det betydligt starkare och mer välmående väst kombinerat med Putins katastrofal och kortsiktiga ledarstil. Vad tror du? Håller du med om den beskrivningen? Ett ruttet land som spottar och fräser i brist på civil mognad är kanske en enkel med träffande beskrivning av Rysslands utförslöpa.
Citera
2017-01-04, 10:57
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Tack. Jag råkar veta var Brookings står, men låt oss anta att anklagelsen är sann. Det påstås att några diagram liknar andras. Mina skulle också göra det och jag har gjort flera. Så blir det när man hanterar fakta och statistik, men ingen har anklagat mig.

16 av 218 sidor sägs vara mer eller mindre kopierade från en rysk översättning av en amerikansk bok från 1978. Det kan vara ett problem, men tyder inte på att VP visste varifrån texten kom och inte heller på att han hade uppsåt. Mina uppsatser är fulla av texter, som liknar läroböckerna, utan att vara kopierade. Så bli det när man ska motivera sin tes.

Såg du hur det fina Moskva-universitetet gjordes ned?

VP är sträng när det gäller forskning. Den ryska vetenskapsakademin tog in nya medlemmar och där har de livslång lön utan att behöva prestera. Byråkrater, som var helt okvalificerade. VP sparkade dem.

Det här är det närmaste jag kommer saken. Jag har inte tillgång till VP:s tes, den amerikanska boken eller översättningen, men jag kan visa på hur en tes kan missförstås.
Förstår du inte hur löjligt det blir när du ger Putin egenskaper som bara en diktator kan besitta, och dessutom framställer dom som positiva. Du bekräftar det väst reda n vet, att Putin styr Ryssland med en diktators hand och därmed orsakar stor skada i det ryska samhället. Den gode diktators? Skall man skratta eller gråta. Putin är nog med råge et sämsta Ryssland producerat av ledare eftersom han uppfyller alla kriterier på hur en diktator befäster sin makt, först genom att gynna specifika grupper i samhället, därefter öka förtrycket i samhället, därefter berika sig själv och sina närmaste genom rena stölder av rysk egendom. Därför skall vi ta rysk aggression på allvar och inse att i Kreml bor ett gäng busar som ínte går att lita på för fem öre.
Citera
2017-01-04, 11:57
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ett oprovocerat anfall leder ofrånkomligen till krig mellan usa och ryssland vilket ryssland inte kan vinna, det kommer alltså inte att ske. Frågan är snarare vad som sker om kriget startar någon annanstans och hur natotrupperna i baltikum agerar då.


joo det säger ju sig självt att nato skulle agera under obama ... men under trump vet man ju alldrig om USA kommer och vara så villig att agera....
Citera
2017-01-04, 12:06
  #177
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyschen
joo det säger ju sig självt att nato skulle agera under obama ... men under trump vet man ju alldrig om USA kommer och vara så villig att agera....

Du bara yrar. Ett anfall mot nato sköter snarast pentagon på egen hand även om presidenten naturligtvis är med. Och obama som du har så höga tankar om går till historien som den veligaste snurrpelle som skådats i vita huset.
Citera
2017-01-25, 10:31
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Du bara yrar. Ett anfall mot nato sköter snarast pentagon på egen hand även om presidenten naturligtvis är med. Och obama som du har så höga tankar om går till historien som den veligaste snurrpelle som skådats i vita huset.

Duman ska rösta idag att det ska vara lagligt att supa sig full och sen slå kärringen där hemma på käften! Där snackar vi om bevarande av "traditionella ryska värderingar"! 😂
Citera
2017-01-25, 10:51
  #179
Medlem
Tyvärr har ju den mest omtyckta presidenten i modern tid, Obama , efterträtts av den minst populäre
genom tiderna, Trump. Trump verkar ta efter Putin aggressivitet mot allt och alla så just aggressivitet speglar ett lands ledare och dennes oförmåga att leda landet i rätt riktning. Putin är en pajas och Trump apar efter. Två aggressiva stormaktsledare är en ytters farlig situation. Obama kunde hatera Putin, det kan inte Trump. Ryska aggressiva handlingar lär öka mot andra länder nu när Putin inte riskerar allt för hård kritik från USA. Två nollor till ledare som är skrämmande narcissistiska till sin läggning. Varför finns det ingen övre åldersgräns för presidentskap.
Citera
2017-01-25, 11:38
  #180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Duman ska rösta idag att det ska vara lagligt att supa sig full och sen slå kärringen där hemma på käften!
Att sådant svinera skulle bli "lagligt" är en fejkad nyhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback