Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-03, 01:49
  #1
Medlem
Pescasss avatar
Hej.

Jag tränar alla dagar i veckan på gym, kör ca 1timme per pass.

Nu till saken, jag älskar det folk kallar skräpmat. Som frukost trycker jag i mig en snickers och 2st dricksyoghurt, till lunch blir det i princip alltid max, donken eller kebab.
Efter det brukar jag dock lugna mig och köra på hemlagat.

Detta gör jag alltså varje dag och frågan ja ställer nu till er är om detta är okej eller borde jag dra ner på sockret?
Till min fördel är att jag är ung ff så kroppen tar ju hand om mängden socker bättre.

Har gått upp 7-8kg under den tiden jag tränat (6månader) och tycker väl det egentligen är rätt optimalt.

Skall dock upp ca 8kg till som är beräknat fram till sommaren nångång.
Citera
2016-12-03, 02:10
  #2
Medlem
Polyklorfenols avatar
Faran med socker är att i de livsmedel som är rika på socker är halten vitaminer och mineraler låg. Mer grönsaker och frukt!
Citera
2016-12-03, 03:12
  #3
Medlem
Matematiken är väldigt enkel, och logisk också dessutom.

Skit in, skit ut.

Kvalité före kvantitet. Dina muskler och din kropp skall ha näring från bra källor sedan kan man unna sig när allt det viktiga (näringen) verkställts.
Citera
2016-12-03, 07:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagdenGoda
Matematiken är väldigt enkel, och logisk också dessutom.

Skit in, skit ut.

Kvalité före kvantitet. Dina muskler och din kropp skall ha näring från bra källor sedan kan man unna sig när allt det viktiga (näringen) verkställts.

Håller inte med dig delvis. Den näringen kan gott och väl räcka till optimalt muskelsyfte i TS fall och jag skulle vara förvånad om TS inte fick i sig allt han behöver.

Nackdelen med att äta för mycket mat som består av dåliga råvaror är ju att det är skadligt för kroppen på sikt. Det spelar ingen roll TS om du är ung TS. Men det är ju ett aktivt val som vi alla gör. Det går ju inte att se hur maten påverkar oss på kort sikt så vi lever alla i ovisshet i detta ämne.
Citera
2016-12-03, 07:40
  #5
Medlem
teenkektyfixs avatar
Skräpmat i sig är inte nödvändigtvis dåligt. Det är väl en bra tumregel att gå efter men tycker att folk blir skitnödiga i onödan. Socker är väl inte det mest optimala av många anledningar, tänker då på energi och välmående, men kalorierna är väl skitsamma om man väl gör något av den.

Så länge man får i sig vitaminer/mineraler samt fiber mellanåt så borde du klara dig fint. Det är väl inte den mest optimala kosten men om det funkar för dig så kör på.
Citera
2016-12-03, 10:00
  #6
Medlem
shitmagnets avatar
Du äter skräpmat men det låter som att du äter bra mat också samt så tränar du... Du verkar ha en insikt om att det du äter kanske inte alltid är det bästa men du mår bra för stunden av allt salt och socker men framförallt är det sociala sammanhanget helt säkert den övervägande faktorn till att du sitter på donken och det om något påverkar hälsan på sikt (och valet av föda).

Du låter som en vanlig vettig ung människa och du lär nog glida över till andra matvanor med tiden.
Det som dock kan vara vettigt att ha i bakhuvudet är väl typ det här:
http://www.vardagspuls.se/kropp--hal...u-ar-sotsugen/
Citera
2016-12-03, 15:06
  #7
Medlem
Pescasss avatar
Tack för svaren! Gör nog av med rätt mycket kalorier varje dag också då jag brukar äta omkring 3400 - 3800kcal vilket jag kan tycka är rätt mycket eftersom att ja bara väger 73kg på mina 180centimetrar.

De är väl en av anledningarna till varför jag äter så mycket kaloririk mat.
Citera
2016-12-04, 14:59
  #8
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Håller inte med dig delvis. Den näringen kan gott och väl räcka till optimalt muskelsyfte i TS fall och jag skulle vara förvånad om TS inte fick i sig allt han behöver.

Nackdelen med att äta för mycket mat som består av dåliga råvaror är ju att det är skadligt för kroppen på sikt. Det spelar ingen roll TS om du är ung TS. Men det är ju ett aktivt val som vi alla gör. Det går ju inte att se hur maten påverkar oss på kort sikt så vi lever alla i ovisshet i detta ämne.
Mja jag har dock fått lära mig att det blir betydligt farligare med socker när man kommer upp i högre ålder. När kroppen är i sin primetime klarar den av mer belastning helt enkelt. Sen så är det nog säkert aldrig bra, man åldras säkert snabbare o.s.v., men jag tror det är rätt klarlagt ändå att det är när kroppen blir skuppligare så klarar den av mindre dåliga grejer.
Citera
2016-12-04, 15:07
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Mja jag har dock fått lära mig att det blir betydligt farligare med socker när man kommer upp i högre ålder. När kroppen är i sin primetime klarar den av mer belastning helt enkelt. Sen så är det nog säkert aldrig bra, man åldras säkert snabbare o.s.v., men jag tror det är rätt klarlagt ändå att det är när kroppen blir skuppligare så klarar den av mindre dåliga grejer.

Varför skulle det vara betydligt farligare med socker i hög ålder då? Kör man en kost som misshandlar kroppen som ung då kommer det garanterat visa sig när man blir äldre. Kost visar ju sig långsiktigt så man kan äta riktigt dåligt i flera år och ändå må bra.
Citera
2016-12-04, 15:09
  #10
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Varför skulle det vara betydligt farligare med socker i hög ålder då? Kör man en kost som misshandlar kroppen som ung då kommer det garanterat visa sig när man blir äldre. Kost visar ju sig långsiktigt så man kan äta riktigt dåligt i flera år och ändå må bra.
Mja, ett tydligt exempel är ju fetma. Att undvika bukfetma är betydligt enklare i ung ålder än gammal ålder, även om man äter lika illa. Finns ju vissa ungdomar som påstår att de kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt, och sen "boom" några år senare så har de en fin bula fylld av underhudsfett. Vi kan också kolla på rökning där risken för cancer och kärlsjukdomar brutalt minskar om man slutar när man är 40-50 år, även om man då alltså redan rökt i 20 år.
__________________
Senast redigerad av spyder123 2016-12-04 kl. 15:29.
Citera
2016-12-04, 15:09
  #11
Medlem
silbersteins avatar
Socker är det värsta. Undvik läsk, sötad yoghurt, den där snickersen skulle du kanske kunna skippa, så är det iaf ett stort kliv frammåt. Kebab, hamburgare, pizza osv är väl heller inte det hälsosammaste, men det är sockret som är den verkligare boven i dramat. Du skulle ju även kunna kolla upp kolesterol , blodfetter och blodsocker, är de värdena bra, så kör på, annars kanske du bör göra något ut din kost.
Citera
2016-12-04, 15:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Mja, ett tydligt exempel är ju fetma. Att undvika bukfetma är betydligt enklare i ung ålder än gammal ålder, även om man äter lika illa. Finns ju vissa ungdomar som påstår att de kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt, och sen "boom" några år senare så har de en fin bula fylld av underhudsfett. Vi kan också kolla på rökning där risken för cancer och kärlsjukdomar brutalt minskar om man slutar när man är 40-50 år, även om man då alltså redan rökt i 20 år.

Tror inte det är lättare att undvika fetma i ung ålder. Att man uppfattar det lättare som barn är för att man inte äter lika mycket kalorier och fortfarande springer runt med kompisar och rör på sig. Sen när man får jobb, blir stillasittande och får pengar att köpa mat så går det lättare utför.
Cancer och kärlsjukdomar i samband med rökning är jag inte insatt i. Men jag tror att vårt leverne som unga kommer spegla sig på hälsan när vi blir gamla.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2016-12-04 kl. 15:48.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback