Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-02, 22:05
  #1
Medlem
Då var de dags att införskaffa min första gura. Aldrig spelat seriöst förut men blev riktigt sugen på att ge detta ett ärligt försök. Är denna gitarren något som kommer att fungera för en glad amatör?

Här är annonsen. Jag är högerhänt men kan inte se om denna gitarren är rättsträngad för mig eller inte.

https://www.blocket.se/malmo/Ny_akus...tm?ca=23_3&w=1

Tack!
Hejhopp
Citera
2016-12-02, 22:32
  #2
Medlem
Z2361s avatar
Den lär väl funka kalasbra om jag får göra en gissning! Rätt strängad också om du gör som de flesta högerhänta

Är du helt säker att du vill ha en nylonsträngad? Så du inte lägger 2000 och sen kommer på att du vill ha en stålsträngad gitarr?
Citera
2016-12-03, 00:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Den lär väl funka kalasbra om jag får göra en gissning! Rätt strängad också om du gör som de flesta högerhänta

Är du helt säker att du vill ha en nylonsträngad? Så du inte lägger 2000 och sen kommer på att du vill ha en stålsträngad gitarr?

Tack för svar! Ja grejen är den att jag ser inga direkta fördelar med stålsträngad förutom att jag kommer förstöra mina fingrar ännu mer. Jag kommer förbli på hobbynivå, det är en sak som är säker.

Du får gärna övertala mig om det finns några dolda grymma fördelar med stålsträngad. Min plan är inte att spela någon speciell musik.
Citera
2016-12-03, 10:05
  #4
Medlem
vigiers avatar
Nylonsträngade gitarrer är lite snällare mot fingertopparna men har ganska bred hals vilket gör att det är svårare att "nå runt" och ta vissa ackord. För klassisk musik och visor funkar de ju bra men inte modernare musik då de låter bäst som "knäpp-instrument" alltså fingerplock och inte att veva ackord på. En stålsträngad har både smalare och tunnare hals och vanligtvis lägre stränghöjd, mer som en elgitarr, oftast mer volymstark och diskantrik också. Vill du spela lite rockigare grejer ska du helt klart satsa på en stålis.
Citera
2016-12-03, 14:05
  #5
Medlem
Z2361s avatar
Vigier sammanfattade bra tycker jag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback