Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-02, 19:06
  #1
Medlem
Tjena alla jägare! själv är jag intreserad av att bli jägare så jag har inget emot er.
Jag såg en jävligt äcklig facebook-sida om att döda alla vargar som hyllar alla som dödat vargar och har lagt upp en hel del rent av snuskiga inlägg. jag tänkte först inte nämna namnet på gruppen men det är vså jävla vidrigt att jag gör det iaf. vad tycker ni om det?
gruppen heter: ''Vi som inte tillåter att vargen påverkar våra livsvillkor''
Citera
2016-12-02, 19:49
  #2
Medlem
ekerilars avatar
Vargen är ett djur och gör som den är programmerad att göra. Därför hatar jag inte vargen. Däremot hatar jag rådande vargpolitik, för att den riskerar att försämra livskvaliteten i min vardag. Det är skillnad, och två saker som man som naturvän och jägare måste kunna hålla isär.

Jag tittade som hastigast på sidan du refererade till, men fann inget jag reagerade särskilt mot.(Tittade bara som hastigast dock)

En rolig sida jag starkt kan rekommendera är vargkramarfakta där man med humorns (och skärmdumpar) hjälp låter vargkramarna själva visa sin dumhet i all sin nakenhet.
Citera
2016-12-02, 19:54
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Har du säg 50 får innan och 0 får efter varg dödade dom alla så är du nog inte så pro varg som om du sitter och dricker Latte i Stockholms innerstad. Varg där påverkar dom och hindrar dom att leva. Du måste liksom ta detta i hänsyn för att värdera detta hat. Betänk sedan att nu om alla dessa som nu bedriver verksamheter med djur inte orkar göra detta längre för det ska vara varg överallt då om nu kris kommer du bli än mindre självförsörjande.
Citera
2016-12-28, 23:11
  #4
Medlem
Värt att nämna är ju att det finns flera värnargrupper där dom hyllar och uppmanar sina medlemmar att skada jägarna. Allt ifrån rena uppmaningar och hot om att slå ihjäl (samt spridande av adresser och namn), till uppmaningar och instruktioner till sabotage av typen att sabotera älgtorn som jägare ska klättra upp i, eller att stjäla jakthundar. Eftersöksjägaren som trakasserades och fick bilen förstörd (som rapporterades för några veckor sedan i normal press, men som det talats om sedan ett år i jaktpress), är ett exempel på värnarnas nobla sinnelag. 70-åringen som för ett par år sedan misshandlades av flera maskerade hjältar med påkar, och tillsagd att sluta vara uttala sig anti-varg, är en annan. Skitstövlarna som här på FB påstod att han inte alls blivit misshandlad utan blivit full och ramlat och slagit sig, och sedan ljög ihop allt, är ett annat exempel på värnarnas trevliga beteende.
APU gossarna som i cammouniformer, beväpnade med påkar och knivar, smyger runt och spanar utanför bostäderna för bönder som drabbats av vargattacker, för att säkerställa att dom inte går ut med vapen och vaktar sin boskap, är ytterligare exempel på värnarnas mentalitet.
Citera
2016-12-30, 17:04
  #5
Medlem
Begriper inte varför du hakar upp dig på namnet på gruppen.
Sen när började människan låta sina livsvillkor påverkas av något djur?
Det som nu har hänt är att just vargen med sin kultstatus har tillåtits få en oerhört stor påverkan på människors liv i delar av landet, medlemmarna i gruppen vänder sig naturligtvis emot det.

För övrigt tycker jag du ska tänka över det där med att bli jägare tills du åtminstone kan läsa och höra talas om djur som jagas och avlivas.
Citera
2017-01-03, 17:36
  #6
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrlyzard
Tjena alla jägare! själv är jag intreserad av att bli jägare så jag har inget emot er.
Jag såg en jävligt äcklig facebook-sida om att döda alla vargar som hyllar alla som dödat vargar och har lagt upp en hel del rent av snuskiga inlägg. jag tänkte först inte nämna namnet på gruppen men det är vså jävla vidrigt att jag gör det iaf. vad tycker ni om det?
gruppen heter: ''Vi som inte tillåter att vargen påverkar våra livsvillkor''

Vargen gör väldigt mycket skada. Den dödar får och andra boskap, förstör älgstammen där vargtätheten är stor, dödar jakthundar m.m. Många som bor på landsbygden gör det för att bo nära skogen och kunna jaga m.m. Att då inte kunna utöva sin hobby för att folk som knappt satt sin fot i skogen vill ha invandrad varg i Sverige är förstås frustrerande. Speciellt när det inte finns någon svensk varg, då denna utrotades för längesedan, och vargen i sig är otroligt livskraftig och något utrotningshot finns inte på kartan.

Vad är det du reagerar på med namnet? I värmland är det många som inte vågar bedriva löshundsjakt eftersom vargen dödar jakthundar, och jakten förstörs helt på vissa ställen då exempelvis lokala älgbestånd decimeras. Detta påverkar förstås dessa människors livsvillkor.
Citera
2017-01-03, 21:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vargen gör väldigt mycket skada. Den dödar får och andra boskap, förstör älgstammen där vargtätheten är stor, dödar jakthundar m.m. Många som bor på landsbygden gör det för att bo nära skogen och kunna jaga m.m. Att då inte kunna utöva sin hobby för att folk som knappt satt sin fot i skogen vill ha invandrad varg i Sverige är förstås frustrerande. Speciellt när det inte finns någon svensk varg, då denna utrotades för längesedan, och vargen i sig är otroligt livskraftig och något utrotningshot finns inte på kartan.

Vad är det du reagerar på med namnet? I värmland är det många som inte vågar bedriva löshundsjakt eftersom vargen dödar jakthundar, och jakten förstörs helt på vissa ställen då exempelvis lokala älgbestånd decimeras. Detta påverkar förstås dessa människors livsvillkor.
Snacka om desinformation, vi har en onaturligt stor älgstam i Sverige och skogsstyrelsen vill att älgstammen minskas. I den vargjakt som pågår just nu, så har man beslutat att skjuta bort fyra vargrevir, tre av dessa revir har aldrig gjort någon skada på varken tamdjur eller hundar. Hur kan man då säga att man jagar för att uppnå en bättre förutsättning för samexistens mellan djurägare och rovdjur om man skjuter bort de "snällaste" vargfamiljerna ? Om man skjuter bort dessa "snälla" vargar vad kommer då istället ? För nya vargar kommer ju att ta över reviret och man vet ju vad man har men inte vad man får. Dessutom utger sig jägarna, tala för alla landsbygdsbor men jag är själv landsbygdsbo i vargrevir och vill ändå inte företrädas av Sv.Jägareförbundet.
Citera
2017-01-04, 09:05
  #8
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Snacka om desinformation, vi har en onaturligt stor älgstam i Sverige och skogsstyrelsen vill att älgstammen minskas. I den vargjakt som pågår just nu, så har man beslutat att skjuta bort fyra vargrevir, tre av dessa revir har aldrig gjort någon skada på varken tamdjur eller hundar. Hur kan man då säga att man jagar för att uppnå en bättre förutsättning för samexistens mellan djurägare och rovdjur om man skjuter bort de "snällaste" vargfamiljerna ? Om man skjuter bort dessa "snälla" vargar vad kommer då istället ? För nya vargar kommer ju att ta över reviret och man vet ju vad man har men inte vad man får. Dessutom utger sig jägarna, tala för alla landsbygdsbor men jag är själv landsbygdsbo i vargrevir och vill ändå inte företrädas av Sv.Jägareförbundet.

Sveriges aktiva jägarkår gör att man kan hålla älgstammen på exakt den nivå som beslutas. Skogsbolagen m.m vill förstås ha ner älgstammen, av rent ekonomiska skäl.

Älgstammen är väldigt tät på vissa platser, men i vargtäta områden är den gles. Jakten har ställts in på olika ställen då tillgången på älg varit för klen för att kunna räkna med en ordentlig tillväxt, eftersom vargen tar mycket älg: http://svenskjakt.se/uncategorized/a...grund-av-varg/

Hur licensjakten ska bedrivas kan man absolut ha synpunkter på. Var vargar ska skjutas av, vilka individer, exakt hur många m.m. Det säger jag egentligen inget om.
Citera
2017-01-04, 09:16
  #9
Medlem
Det talas väldigt mycket om det hemska näthatet. Men hatet mot ett djur är tydligen helt legitimt. Man blir verkligen stolt över att vara människa
Citera
2017-01-04, 14:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diktalben
Det talas väldigt mycket om det hemska näthatet. Men hatet mot ett djur är tydligen helt legitimt. Man blir verkligen stolt över att vara människa
Instämmer !
Citera
2017-01-11, 20:06
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diktalben
Det talas väldigt mycket om det hemska näthatet. Men hatet mot ett djur är tydligen helt legitimt. Man blir verkligen stolt över att vara människa

Det finns andra skadedjur som är mycket värre utsatta för hat än vad vargen är. Fästingen och brunråttan till exempel. Kommentarerna man kan läsa om de två arterna får ju verkligen håret att resa sig på armarna.
Förskräckligt!
Citera
2017-01-11, 21:47
  #12
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diktalben
Det talas väldigt mycket om det hemska näthatet. Men hatet mot ett djur är tydligen helt legitimt. Man blir verkligen stolt över att vara människa


Nej, nej! missförstå mig inte här. jag hatar inte vargen. Den gör som den är genetiskt programmerad at göra. Den följer sina instinkter, och är ett magnifikt djur.

Det jag hatar är vargpolitiken, eller snarare den tidiigare bristen på en sådan. Nu accepterar jag att man plockar bort ett litet antal revir för att dämpa tillväxten något.

Jag sätter människan i centrum och är övertygad om att om vi på sikt skall kunna samexistera med vargen måste vargpopulationen förvaltas och vara starkt begränsad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback