Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-02, 19:05
  #1
Medlem
flaskborstes avatar
Ibland kan man bli väldigt konfunderad över platsers och olika ords ursprung.

Ex. åker jag dagligen förbi orten "Prästköp" och kan inte låta bli att fundera lite över om det var en Präst med handelsbod eller korrupt präst som gav orten dess namn.

Tråden är till för er som vill ventilera ord i Svenskan som man undrar över. Platser, uttryck och även konstiga låneord utomlands ifrån.

Gärna seriöst tack..
Citera
2018-06-22, 09:39
  #2
Medlem
Området blev antagligen köpt av en präst en gång i tiden. https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk...rled#-k%C3%B6p
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
-köp betyder 'köpt gård, köpt mark'.

Jag har försökt hitta tanken bakom ordet "förödmjukelse" men har inte lyckats hitta något. Jag gissar på att "för" syftar på att man blir "ödmjukad" innan man själv hade blivit det utan förödmjukelsen. D.v.s. man blir ödmjuk i ett läge man inte hade varit ödmjuk i annars, utan förödmjukelsen.
Citera
2018-06-26, 22:14
  #3
Medlem
nabplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmsGissel


Jag har försökt hitta tanken bakom ordet "förödmjukelse" men har inte lyckats hitta något. Jag gissar på att "för" syftar på att man blir "ödmjukad" innan man själv hade blivit det utan förödmjukelsen. D.v.s. man blir ödmjuk i ett läge man inte hade varit ödmjuk i annars, utan förödmjukelsen.

Det är ett kausativt förled där för- betyder orsaka det som sker i efterföljande delen av ordet. Andra exempel är förklara, förstora.
Citera
2018-07-03, 16:53
  #4
Medlem
idjuuts avatar
Jag undrar över namnet på stadsdelen Geneta (uttalas Je-neta) i Södertälje.
Vad fan är det för namn egentligen?
Citera
2018-08-02, 16:16
  #5
Medlem
LekandePyromanens avatar
Hur blev orten "ring knutstorp" i skåne till?
Citera
2018-08-05, 10:14
  #6
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Hur blev orten "ring knutstorp" i skåne till?

Det är ingen ort, det är en motorbana.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback