Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-15, 19:18
  #277
Moderator
Strix m/94s avatar
Snarlika ämnen sammanfogade.

Rubriken förtydligad.

Strix/Mod
Citera
2018-04-15, 19:20
  #278
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag tror inte riktigt att du behöver vara allt för orolig. Det här har man trots allt sett då och då under årens gång. Det är exempelvis bara att se hur det lät på Flashback för några år sedan när SvP var på tapeten, eller hur det lät om ND innan dess. Vissa är inte nöjda med SD för att de trodde sig rösta på något annat, vissa har aldrig varit intresserade av att rösta på SD över huvud taget och vissa hittar helt enkelt ett annat parti som faller dem i smaken.

Personligen tror jag inte att AfS kommer att kunna utmana SD på allvar, men det återstår förstås att se. Det kan till och med vara så att det nya partiets blotta existens kan gynna SD. Det kan trots allt bli lättare att se SD som en möjlig samarbetspartner för andra riksdagspartier om det finns ett annat parti som ses som än mer kontroversiellt.

Däremot ska det bli intressant att ta del av valresultaten nu i september. Först där lär det visa sig vad folk över- och underskattat.


Det där är trivialt. SvP falangen bestod av ett litet gäng oerhört högljudda talanger (rövhål) på flashback som gärna använde forumet som sin egna lilla blogg och tog högmodigt upp oerhört mycket plats i varje tråd.
Deras rörelser kunde aldrig någonsin hålla samman, det var utbrytningspartier efter utbrytningspartier, och ett oändligt bråk om ledarskap och vem som var ansvarig. Nu har de inte ett enda parti kvar förutom servitörerna i NMR som hellre vill slåss på stureplan än att ägna sig åt politik.

Nu har tyvärr detta destruktiva fenomen börjat färga av sig på SD. Jag gissar att det delvis är samma högljudda talanger som ligger bakom minst hälften av trådarna här, men tyvärr verkar fler och fler hoppa på det tåget.
Det finns inte ett skit som är positivt med denna splittring eftersom AfS och dess högljudda anhängare lägger fokus på att ta väljare från SD och inte de andra partierna, det är själva akilleshälen i hela detta scenariot, något de inte verkar förstå. De kör på exakt samma strategi som tog död på deras egna nynazistiska partier några år tillbaka.
I slutändan får vi en splittrad rörelse där man mer eller mindre tycker samma sak men lägger fokus på att antagonisera varandra. "Varför du ska välja AfS istället för SD" kommer tyvärr att vara den dominerande sloganen. Det är mer eller mindre redan det enda vi ser på Flashback och det är bara en tidsfråga innan det hamnar på den officiella hemsidan.
__________________
Senast redigerad av ReiseReise 2018-04-15 kl. 19:24.
Citera
2018-04-15, 20:45
  #279
Medlem
KUSEs avatar
Motfråga: Hur känns det att vara ett barn? Avundas din naivitet. Det finns inte ett parti eller politiker som inte sviker sina väljare. Det är något man förstår när man blir vuxen. Barn och ungdomar är naiva, och jag antar att när TS kommer upp i åren och har röstat ett antal gånger inser hen att det bara är pest eller kolera och tomma löften vart hen än vänder sig på skalan.

Debatt och liknande är kul i underhållningssyfte, men inte mer. Precis som det är roligt att kolla på film eller se folk slå och sparka skiten ur varandra - eller en boll rent fysiskt, är det roligt att se folk bråka i en verbal kamp om vem som kan ljuga mest och vara mest dramatisk.
Citera
2018-04-15, 23:15
  #280
Medlem
Förstår att M och SD väljare hoppar mellan dessa partier. Båda är egoistiska. Svårt för många att hitta det mest egoistiska.
Citera
2018-04-16, 00:08
  #281
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Med värdlandsavtalet kom striden mellan dessa fraktioner i öppen dager. Mikael Jansson gick ut i massmedia och sa att SD skulle fälla avtalet. Karlsson och Jomshof körde över Jansson i riksdagsgruppen, och SD släppte igenom avtalet.

Nu har vi dessutom sett att SD:s partiledning rensat ut de riksdagsledamöter (Jansson, Ahl m.fl.) som var för en fortsatt alliansfrihet.

Signalern till väljarna är uppenbar: den som röstar på SD röstar för en svensk anslutning till NATO om SD blir tungan på vågen efter valet.

Men så var det ju inte. Om jag minns rätt så röstade vi för avslag. Däremot röstade vi inte för att förhala beslutet när vårt alternativ (alltså avslag) väl var nedröstat. Jag kan väl erkänna såhär i efterhand att jag personligen inte hade haft något emot att köra hela vägen in i kaklet, men det hade inte gjort mycket skillnad i längden, tyvärr.

Jansson kickades från riksdagsgruppen (vilket jag beklagade mycket, vi är gamla vänner och jag tyckte och tycker att han kunde ha fått fortsätta) av vad jag bedömer vara flera olika skäl. Jeff Ahl valde själv att inte ställa upp en mandatperiod till.

Man kan spekulera hur mycket man vill om Atlantpakten, men senast nu i veckan slog vår återstående försvarspolitiker Roger Richtoff fast i en debatt i kammaren att motståndet mot Atlantpakten ligger fast.

Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Jag hatar det här sekteriet som denna tråd är ett exempel på. En pust från den gamla dåliga tiden. Utan alla jävla ianiter, bertianer, mariannister, torister, kassleriter, bombdårar, knivdårar, påkfäktare, latrintunnegangsters, judekonspirationslallare osv hade det funnits ett invandringskritiskt parti i riksdagen 10-15 år tidigare än nu och vi hade haft ett bättre land.

Jag vill nog hävda att det finns fler skäl än dessa till vår långa ökenvandring, men visst har förekomsten av olämpliga personer påverkat.
Citera
2018-04-16, 00:52
  #282
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Men så var det ju inte. Om jag minns rätt så röstade vi för avslag. Däremot röstade vi inte för att förhala beslutet när vårt alternativ (alltså avslag) väl var nedröstat. Jag kan väl erkänna såhär i efterhand att jag personligen inte hade haft något emot att köra hela vägen in i kaklet, men det hade inte gjort mycket skillnad i längden, tyvärr.

Att SD:s egen motion inte skulle gå igenom visste ni ju på förhand. Om ni hade stött motionen att skjuta upp beslutet till efter valet (som i så fall hade gått igenom) hade det kunnat bli en valfråga. Både borgarna och S ville av olika skäl undvika det.

Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Jansson kickades från riksdagsgruppen (vilket jag beklagade mycket, vi är gamla vänner och jag tyckte och tycker att han kunde ha fått fortsätta) av vad jag bedömer vara flera olika skäl. Jeff Ahl valde själv att inte ställa upp en mandatperiod till.

Jansson framhöll ju själv NATO-frågan som den viktigaste punkten där hans åsikt skiljde sig från SD-ledningen, och som i förlängningen ledde till att han förlorade sin riksdagsplats och gick med i AfS. Jeff Ahl har också varit mycket tydlig i motståndet mot NATO-medlemskap. Att han själv valde att inte kandidera för en period till var väl för att han insåg att han inte skulle sättas upp på riksdagslistan då han hade "fel" åsikt i bland annat NATO-frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Man kan spekulera hur mycket man vill om Atlantpakten, men senast nu i veckan slog vår återstående försvarspolitiker Roger Richtoff fast i en debatt i kammaren att motståndet mot Atlantpakten ligger fast.

Det tar jag för vad det är: ett försök att inför valet bemöta den interna kritiken för sveket i NATO-frågan. Efter valet kommer det att bli annat ljud i skällan, särskilt om M lockar med ett möjligt samarbete.
Citera
2018-04-16, 01:40
  #283
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Förstår att M och SD väljare hoppar mellan dessa partier. Båda är egoistiska. Svårt för många att hitta det mest egoistiska.

Oddset är dåligt (osannolikt) på Unibet 15 gånger pengarna för regering S+M, samma som en regering M+ KD+ SD.
Finns 9 st mera sannolika regeringsalternativ.

Klicka på "VALET"
https://se.unibet.com/betting#filter...ics/1002668017
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2018-04-16 kl. 01:50.
Citera
2018-04-17, 16:21
  #284
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Men när har SD lovat ta 'hand om' judarna?

SD är inte ett nazistiskt parti trodde du det?

I övrigt så har Trump fått en djävla snurr på USA's ekonomi. Så några bottenskrap talar vi inte om.
Det sa jag inte att SD sagt. Jag påpekade att de inte löser något utan att lösa judefrågan.

Trump är okej. Jag bor i Usa och är generellt för Trump ( Som de flesta här verkar vara). Men han är fortfarande en moraliskt underlägsen människa, full av lögn. Men i politikers mått mätt så kunde det varit hästlängder värre.
Citera
2018-11-15, 14:31
  #285
Medlem
hrwdtjs avatar
Har det kommit någon intern kritik att man röstade ja till Kristersson?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback