Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-05, 22:09
  #85
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiota
Folk flyttar från alla möjliga länder för att studera/jobba. Under Sovjettiden var det kritik från väst att ingen fick lämna Sovjetunionen och nu är det kritik från väst att alla ryssar vill lämna Ryssland.
Sovjetunionen: stängt samhälle som ingen fick lämna. Kritiken var mot det stängda, totalitära samhället som inte lät människor lämna det.
Kritiken nu är att Ryssland är på väg att bli ett totalitärt samhälle, som många vill lämna, men även av andra skäl. Vill du lägga till något? Det är kritik mot två skilda saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Hiota
Finns många som väljer att studera utanför Ryssland för att sedan flytta tillbaka.
Finns säkert en och annan. Statistiken pekar åt ett annat håll däremot. Folk som pluggat utomlands stannar även utomlands.
Citera
2017-01-05, 22:42
  #86
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
Ja man undrar. Varför flyttar folk från Ryssland till väst och inte tvärt om? Kan det ha med mindre korruption och högre levnadsstandard här än där?

Låt oss hålla oss till fakta.
År 2015 emigrerade 353 000 från Ryssland och av dessa sökte sig 299 000 till grannländerna inom OSS (typ 94K till Uzbekistan). Så högst 54 000 flyttade till "Väst".

Så är 54K mycket?

I själva verket chockande lite jämfört t ex med 56 000 som flydde från Sverige under 2015. (Sverige befolkning ca 10m, Ryssland ca 150m)

Sedan det självklara: ryska är inte ett obligatoriskt skolämne i väst, så att flytta dit kan vara lite besvärligt. Men grannländernas befolkning som kan mer ryska, de flyttar i stor utsträckning till Ryssland som hade en inflyttning på 536 000 från OSS-länderna 2015.


Källor:
https://www.bloomberg.com/view/artic...-a-brain-drain
http://www.scb.se/hitta-statistik/sv...ch-utvandring/
Citera
2017-01-05, 23:16
  #87
Medlem
Hiotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Låt oss hålla oss till fakta.
År 2015 emigrerade 353 000 från Ryssland och av dessa sökte sig 299 000 till grannländerna inom OSS (typ 94K till Uzbekistan). Så högst 54 000 flyttade till "Väst".

Så är 54K mycket?

I själva verket chockande lite jämfört t ex med 56 000 som flydde från Sverige under 2015. (Sverige befolkning ca 10m, Ryssland ca 150m)

Sedan det självklara: ryska är inte ett obligatoriskt skolämne i väst, så att flytta dit kan vara lite besvärligt. Men grannländernas befolkning som kan mer ryska, de flyttar i stor utsträckning till Ryssland som hade en inflyttning på 536 000 från OSS-länderna 2015.


Källor:
https://www.bloomberg.com/view/artic...-a-brain-drain
http://www.scb.se/hitta-statistik/sv...ch-utvandring/

Mycket bra skrivet!
Citera
2017-01-06, 00:45
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
Vill bara påminna att man slutade indexera pensioner mot inflationen nu i år, och har använt pensionsfonden till annat. Rysslands "stabilitet" hänger helt på oljepriset. Vill minnas att det dök för ca 3 år sen. Men fortsätt du med din damage control

Oljepriset är på väg upp och rubeln följer med, som brukligt är. Förändringen är stor och kan bli större. Detta är bra, men man ska veta att alla förändringar är problematiska. Anpassningar tar lång tid. Rysslands budget tjänade på en svag rubel, säger några, men sanningen är att ryssarna tvingades arbeta hårdare för att exportera mer och importera mindre (Sverige var där på 1990-talet och den tiden ser ut att komma tillbaka. Det var då agrala Grekland hade bättre BNP per capita än svenskarna en tid).

Pensionärerna får en extra utbetalning i år, vill jag minnas. Inflationen är nu lägre än på länge. Inte bra, men bättre.

Ja, pensionsfonden användes bl.a. till att ge ett stort lån till Ukraina. Kiev vill inte betala tillbaka.

Det senaste jag hörde var att rubeln nu är starkare mot dollarn än vad den har varit på 17 månader.

Du glömmer det uppbyggnadsarbete, som äger rum i bakgrunden. Det ändrar allt och vi får se frukterna om några år. Kolla in den kraftfulla importsubstitutionen, du som är språkkunnig. Den förtigs i Sverige och den som tiger ljuger. Även en vilsen amerikansk talesman upptäckte nyligen importsubstitutionen och skrek som en stucken gris. Det gäller inte bara jordbruket, det gäller högteknologiska produkter och får konsekvenser för handeln med väst - vilket tyskar och fransmän förstår bra, men ländernas politiker vill inte erkänna det. Studera Rogozins verk i försvarsindustrin. De nya planerade stora civila planen hotar Boeing och Airbus, men de är bara i planeringsstadiet. En ny myndighet inrättas för att samordna produktionen.
Citera
2017-01-06, 08:02
  #89
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Låt oss hålla oss till fakta.
År 2015 emigrerade 353 000 från Ryssland och av dessa sökte sig 299 000 till grannländerna inom OSS (typ 94K till Uzbekistan). Så högst 54 000 flyttade till "Väst".

Så är 54K mycket?

I själva verket chockande lite jämfört t ex med 56 000 som flydde från Sverige under 2015. (Sverige befolkning ca 10m, Ryssland ca 150m)

Sedan det självklara: ryska är inte ett obligatoriskt skolämne i väst, så att flytta dit kan vara lite besvärligt. Men grannländernas befolkning som kan mer ryska, de flyttar i stor utsträckning till Ryssland som hade en inflyttning på 536 000 från OSS-länderna 2015.


Källor:
https://www.bloomberg.com/view/artic...-a-brain-drain
http://www.scb.se/hitta-statistik/sv...ch-utvandring/

Det du har beskrivit är svensk cirkulärmigration i Europa och cirkulärmigration i OSS-länderna. Men faktum kvarstår: för att få ett bättre liv flyttar folk från öst till väst. Men lev du kvar i din illusion.
Citera
2017-01-06, 08:13
  #90
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Oljepriset är på väg upp och rubeln följer med, som brukligt är. Förändringen är stor och kan bli större. Detta är bra, men man ska veta att alla förändringar är problematiska. Anpassningar tar lång tid.
Spekulation och önskedrömmar. Oljan och rubeln har varit rätt så stabila i ca 1 år nu.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Rysslands budget tjänade på en svag rubel, säger några, men sanningen är att ryssarna tvingades arbeta hårdare för att exportera mer och importera mindre (Sverige var där på 1990-talet och den tiden ser ut att komma tillbaka. Det var då agrala Grekland hade bättre BNP per capita än svenskarna en tid).
Fler bortförklaringar. Oklart exakt vad Rysslands budget tjänade på "svag rubel". Du presenterar inga siffror, bara kastar ur dig text, som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Pensionärerna får en extra utbetalning i år, vill jag minnas. Inflationen är nu lägre än på länge. Inte bra, men bättre.
Ja staten lovade en extra utbetalning på ca 5000 rubler (ca 600 kronor), och inte ens till alla pensionärer. Du som är språkkunnig kan väl i detalj berätta hur många som faktiskt berörs?

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Ja, pensionsfonden användes bl.a. till att ge ett stort lån till Ukraina. Kiev vill inte betala tillbaka.
Jaså du har en källa till detta? Låter som otrolig lögn att ryska pensionspengar skulle lånas ut till Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det senaste jag hörde var att rubeln nu är starkare mot dollarn än vad den har varit på 17 månader.
Rubeln har varit stabil i ca 1 år nu, vad är din poäng? Återigen ett djävla inkast av information i syfte att vilseleda.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Du glömmer det uppbyggnadsarbete, som äger rum i bakgrunden. Det ändrar allt och vi får se frukterna om några år. Kolla in den kraftfulla importsubstitutionen, du som är språkkunnig. Den förtigs i Sverige och den som tiger ljuger.
Vilket utbyggnadsarbete? Istället för att be mig kolla upp, presentera fakta. Källor, länkar. Importsubstitutionen existerar inte. Sluta ljug.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Även en vilsen amerikansk talesman upptäckte nyligen importsubstitutionen och skrek som en stucken gris.
Vem då?

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det gäller inte bara jordbruket, det gäller högteknologiska produkter och får konsekvenser för handeln med väst - vilket tyskar och fransmän förstår bra, men ländernas politiker vill inte erkänna det.
Jaså? Vilka högteknologiska produkter köper tyskar och fransmän från Ryssland? Berätta gärna.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Studera Rogozins verk i försvarsindustrin. De nya planerade stora civila planen hotar Boeing och Airbus, men de är bara i planeringsstadiet.
Berätta hur nya planer hotar Boeing och Airbus, trots att de bara är i planeringsstadiet. Låter som att du skriver ut ryska företags önskedrömmar, och inte analys.
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
En ny myndighet inrättas för att samordna produktionen.
Vilken myndighet? Bli trovärdig nån gång.
Citera
2017-01-06, 13:09
  #91
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
Det du har beskrivit är svensk cirkulärmigration i Europa och cirkulärmigration i OSS-länderna. Men faktum kvarstår: för att få ett bättre liv flyttar folk från öst till väst. Men lev du kvar i din illusion.

Knappast. Sveriges befolkning hålls uppe pg av utomeuropeisk invandring. Om detta kan man tycka vad man vill, men eftersom jag håller mig till fakta (och du till ogrundade påståenden), så får detta förstås skrivas ut.

Ryssland har - om jag minns rätt (kolla upp siffrorna via ett Googlesök) - en invandring på 15-20K från Väst. T ex finns det en mjukvaruindustri i Ryssland som lockar en del.
__________________
Senast redigerad av SecundusSilent 2017-01-06 kl. 13:12.
Citera
2017-01-06, 15:18
  #92
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Knappast. Sveriges befolkning hålls uppe pg av utomeuropeisk invandring. Om detta kan man tycka vad man vill, men eftersom jag håller mig till fakta (och du till ogrundade påståenden), så får detta förstås skrivas ut.

Ryssland har - om jag minns rätt (kolla upp siffrorna via ett Googlesök) - en invandring på 15-20K från Väst. T ex finns det en mjukvaruindustri i Ryssland som lockar en del.

Nej, googla du. Du har fel.
Citera
2017-01-06, 16:04
  #93
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
Vill bara påminna att man slutade indexera pensioner mot inflationen nu i år, och har använt pensionsfonden till annat. Rysslands "stabilitet" hänger helt på oljepriset. Vill minnas att det dök för ca 3 år sen. Men fortsätt du med din damage control

Vad dillar du om? Vilken "damage control"? Allt jag säger är att Ryssland idag är stabilare än Ryssland på 90-talet.

Men det verkar onekligen som en del har låst sig och inte kan se nyanser. Jag köper inga asperger-världsbilder.
Citera
2017-01-06, 16:22
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
Spekulation och önskedrömmar. Oljan och rubeln har varit rätt så stabila i ca 1 år nu.


Fler bortförklaringar. Oklart exakt vad Rysslands budget tjänade på "svag rubel". Du presenterar inga siffror, bara kastar ur dig text, som vanligt.


Ja staten lovade en extra utbetalning på ca 5000 rubler (ca 600 kronor), och inte ens till alla pensionärer. Du som är språkkunnig kan väl i detalj berätta hur många som faktiskt berörs?


Jaså du har en källa till detta? Låter som otrolig lögn att ryska pensionspengar skulle lånas ut till Ukraina.


Rubeln har varit stabil i ca 1 år nu, vad är din poäng? Återigen ett djävla inkast av information i syfte att vilseleda.


Vilket utbyggnadsarbete? Istället för att be mig kolla upp, presentera fakta. Källor, länkar. Importsubstitutionen existerar inte. Sluta ljug.


Vem då?


Jaså? Vilka högteknologiska produkter köper tyskar och fransmän från Ryssland? Berätta gärna.


Berätta hur nya planer hotar Boeing och Airbus, trots att de bara är i planeringsstadiet. Låter som att du skriver ut ryska företags önskedrömmar, och inte analys.

Vilken myndighet? Bli trovärdig nån gång.


Här kan du läsa om hur rubeln och oljepriset utvecklas. Det går framåt. De två följs åt, som jag tidigare har förklarat.

Ryska medier menade att en svag rubeln var bra för budgeten, men det var inte helt sant och det försökte jag förklara/rätta till. Är det inte bra att jag rättar ryska medier? De letade ljuspunkter i mörkret, men fick det fel. Om du inte förstår, så måste du läsa ekonomi, jag kan inte skriva en uppsats om saken på flashback.

Jag är inte lika språkkunnig som du är och det tror jag att du vet (min ryska är enkel). Ukraina fick låna av den ryska pensionsfonden och det har varit känt i flera år.

Jag började följa importsubstitutionen år 2014(jordbruket) och 2015 (industrin). Det handlar om ett ganska långt tidsintervall och jag sparade inga källor. Sist den kom upp igen, så vitt jag vet, var när VP nöjt nämnde den i ett tal. 2018 och 2020 har nämnts som möjliga genombrottsår (jag postade om saken 2015), men de största framgångarna kommer senare. Det nya civila planet kan vi få vänta länge på, men det är på väg. DN eller SVD nämnde faktiskt en mindre konkurrent till Boeing för några dagar sedan, men det gäller projektering på ett större plan och den tar tid. En ny myndighet ska samordna produktionen. Den samlar tillverkare och regionala myndigheter. Projektet är stort och samordning behövs. Rogozin överser den militära importsubstitutionen. Den är mycket viktig. Moskva kanske vill att allt ska ske delvis under radarn, men tyska företagare följer säkert utvecklingen och jag kan åtminstone glädja några Rysslands-vänner med informationen. Man kan inte säga att svenska medier ljuger i det här fallet, journalisterna är bara inte informerade, men om de vet och tiger, så ljuger de.

Amerikanen uttalade sig på kanske fortruss, Russia Insider, The Duran eller Sputnik etc. (min dagliga nyhetsrunda är stor). Jag samlar på mig udda fakta, som senare kommer till användning, men jag är inte ett uppslagsverk för länkar.

Det handlar inte om vad tyskar och fransmän köper. Det handlar om vad Ryssland slutar köpa från väst.

Citat:
The Russian ruble continues to grow against the US dollar, reaching a new high since July 2015, Moscow stock exchange data shows.

On Tuesday, oil prices rallied to levels unseen since mid-2015 after a 2-percent surge with the markets buoyed by the oil producers' output cut agreement coming into force in January. The Brent benchmark rose from around $57 per barrel to over $58 per barrel in early Tuesday's trading.

https://sputniknews.com/russia/20170...-ruble-growth/
Citera
2017-01-06, 19:42
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Här kan du läsa om hur rubeln och oljepriset utvecklas. Det går framåt. De två följs åt, som jag tidigare har förklarat.

Ryska medier menade att en svag rubeln var bra för budgeten, men det var inte helt sant och det försökte jag förklara/rätta till. Är det inte bra att jag rättar ryska medier? De letade ljuspunkter i mörkret, men fick det fel. Om du inte förstår, så måste du läsa ekonomi, jag kan inte skriva en uppsats om saken på flashback.

Jag är inte lika språkkunnig som du är och det tror jag att du vet (min ryska är enkel). Ukraina fick låna av den ryska pensionsfonden och det har varit känt i flera år.

Jag började följa importsubstitutionen år 2014(jordbruket) och 2015 (industrin). Det handlar om ett ganska långt tidsintervall och jag sparade inga källor. Sist den kom upp igen, så vitt jag vet, var när VP nöjt nämnde den i ett tal. 2018 och 2020 har nämnts som möjliga genombrottsår (jag postade om saken 2015), men de största framgångarna kommer senare. Det nya civila planet kan vi få vänta länge på, men det är på väg. DN eller SVD nämnde faktiskt en mindre konkurrent till Boeing för några dagar sedan, men det gäller projektering på ett större plan och den tar tid. En ny myndighet ska samordna produktionen. Den samlar tillverkare och regionala myndigheter. Projektet är stort och samordning behövs. Rogozin överser den militära importsubstitutionen. Den är mycket viktig. Moskva kanske vill att allt ska ske delvis under radarn, men tyska företagare följer säkert utvecklingen och jag kan åtminstone glädja några Rysslands-vänner med informationen. Man kan inte säga att svenska medier ljuger i det här fallet, journalisterna är bara inte informerade, men om de vet och tiger, så ljuger de.

Amerikanen uttalade sig på kanske fortruss, Russia Insider, The Duran eller Sputnik etc. (min dagliga nyhetsrunda är stor). Jag samlar på mig udda fakta, som senare kommer till användning, men jag är inte ett uppslagsverk för länkar.

Det handlar inte om vad tyskar och fransmän köper. Det handlar om vad Ryssland slutar köpa från väst.



https://sputniknews.com/russia/20170...-ruble-growth/
Halmstrå är alltid bra att ha om man saknar fakta. Oljepriset kommer alltid att fluktuera och är inte särskilt smart att hänga upp stora delar av statsbudgeten på. Nu är det ju oljan Rysslands i stort enda värde att exportera till väst men den minskar i betydelse över sikt. Så länge dessutom köpkraften stadigt minskar i Ryssland så är den marknaden ganska sval för utländska företag. Företagen övervintrar och hoppas på bättre tider och bättre politiskt styrning i Ryssland helt enkelt. Där är ju Kina ett föredöme där t.ex USA har biltillverkning och Kina på gång med biltillverkning i USA. Så skall handel bedrivas, inte på ryskt maner där man skrämmer bort investerare och företag. Det har inte Ryssland råd med, en liten rysk ekonomi om än i ett stort land kan inte spela Allan mot dom ekonomiska giganterna. Sedan kanske det blir bättre om 20-30 år men det är ju ointressant. Så lita aldrig på vad makthavarna i Kreml lovar, hittills har ju lite eller inget infriats.
Citera
2017-01-06, 20:21
  #96
Medlem
zebraonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Här kan du läsa om hur rubeln och oljepriset utvecklas. Det går framåt. De två följs åt, som jag tidigare har förklarat.
Här? Var?

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Ryska medier menade att en svag rubeln var bra för budgeten, men det var inte helt sant och det försökte jag förklara/rätta till. Är det inte bra att jag rättar ryska medier? De letade ljuspunkter i mörkret, men fick det fel. Om du inte förstår, så måste du läsa ekonomi, jag kan inte skriva en uppsats om saken på flashback.
Du har redan skrivit uppsatser, skitdåliga sådana.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag är inte lika språkkunnig som du är och det tror jag att du vet (min ryska är enkel). Ukraina fick låna av den ryska pensionsfonden och det har varit känt i flera år.
Källa på det?

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag började följa importsubstitutionen år 2014(jordbruket) och 2015 (industrin). Det handlar om ett ganska långt tidsintervall och jag sparade inga källor.
Inte en endaste? Du är ju inte språkkunnig, och ändå har du inte sparat en endaste källa, för ditt minne är så bra? Ok.
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Sist den kom upp igen, så vitt jag vet, var när VP nöjt nämnde den i ett tal. 2018 och 2020 har nämnts som möjliga genombrottsår (jag postade om saken 2015), men de största framgångarna kommer senare.
Så det är mest prognoser och önsketänkande?
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det nya civila planet kan vi få vänta länge på, men det är på väg. DN eller SVD nämnde faktiskt en mindre konkurrent till Boeing för några dagar sedan, men det gäller projektering på ett större plan och den tar tid. En ny myndighet ska samordna produktionen. Den samlar tillverkare och regionala myndigheter. Projektet är stort och samordning behövs.
Vad heter myndigheten? Om SVD eller DN nämnde det, länka artikeln. Eller har du glömt den också? Bättre kan du.
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Rogozin överser den militära importsubstitutionen. Den är mycket viktig. Moskva kanske vill att allt ska ske delvis under radarn, men tyska företagare följer säkert utvecklingen och jag kan åtminstone glädja några Rysslands-vänner med informationen. Man kan inte säga att svenska medier ljuger i det här fallet, journalisterna är bara inte informerade, men om de vet och tiger, så ljuger de.
Informera oss då bättre. Kom igen! Hela den här paragrafen är fantasi.
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Amerikanen uttalade sig på kanske fortruss, Russia Insider, The Duran eller Sputnik etc. (min dagliga nyhetsrunda är stor). Jag samlar på mig udda fakta, som senare kommer till användning, men jag är inte ett uppslagsverk för länkar.
FortRuss, RussiaInsider och Sputnik är ryska propagandasidor med fejknyheter och lögner. Du har inte ens sagt namnet på denne amerikan som du tjatar om.
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det handlar inte om vad tyskar och fransmän köper. Det handlar om vad Ryssland slutar köpa från väst.
Ok? Så vad har Ryssland slutat köpa från väst? Visa mig hur rysk inhemsk produktion har ersatt den västerländska. Bilder går bra.

https://sputniknews.com/russia/20170...-ruble-growth/[/quote]

Oj en känd propagandakälla som ryska regimen driver. Troligt att jag läser den
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback