Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-02, 13:40
  #601
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Ja och omvänt gäller också att media i västvärlden mörkar sin egen propaganda så klart. Vilket är tydligt för en Ryss på samma sätt.

Personligen tycker jag det är värre i väst just nu då hela vår propaganda är mer dold och vänstern har lyckats glorifiera detta som någon sanning. Och många blir då oförmögna att se den röda tråden.

Även för en generell Ryss har man hög medvetenhet kring propaganda i medier. Alla resor jag gjort till Ryssland så har de flesta varit mycket medvetna om detta som jag träffat och pratat politik med.

Så ja vi i väst lever just nu i en väldigt mörk period där journalister i majoritet röstar på samma parti (MP), har samma åsikter och lyckats genomföra allt under rökridå och kan leva länge på ren förnekelse.

Far du inte iväg nu på en väldigt tunn is? du menar att det är likadant i hela Västeuropa som i Sverige?
Eller du menar på fullt allvar att engelska journalister röstar på svenska MP?

Visst förekommer det en viss kunskap i Ryssland om den totala och grova , ibland hysteriskt komiska , propagandan, men propaganda funkar på så sätt att det till slut blir svårt att värja sig, man anpassar sig.
Citera
2018-01-02, 13:41
  #602
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
Krig som "2014" menar du väl?
Nej, fall i 2014 kan jämföras och tolkas endast med ett fall i 1939 (dh "Finlands sak är vår") som skydd av landsmän och blodets rop (minoriteter som tillhör din nation).
Citera
2018-01-02, 13:44
  #603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Far du inte iväg nu på en väldigt tunn is? du menar att det är likadant i hela Västeuropa som i Sverige?
Eller du menar på fullt allvar att engelska journalister röstar på svenska MP?

Visst förekommer det en viss kunskap i Ryssland om den totala och grova , ibland hysteriskt komiska , propagandan, men propaganda funkar på så sätt att det till slut blir svårt att värja sig, man anpassar sig.

Låt oss stanna i Sverige om du måste välja. Då är det solklart att vi har det värre i dag än Ryssland som helhet.

Och tråden handlar ju om Svenska lögner om Ryssland. Finns ingen större än att våra MP journalister framställs som bättre, på något vis, än ryska journalister.

Du har inte bara halkat på tunn is, du håller på att drunkna med ditt inlägg där det bara osar att du försöker göra precis det jag skrev: Du försöker vinkla allting till att det nog är sämre i Ryssland och man kan inte värja sig där. Men du tar inte upp ett dugg av problemet jag beskrev i Sverige. Och du har förmodligen aldrig ens rest runt eller arbetat i Ryssland.

Men du är ett bra typiskt exempel på vad som gått fel i Sverige och lögner som sprids om Ryssland
Citera
2018-01-02, 13:46
  #604
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
Så, kanske har jag inte helt rätt men i alla fall det är ett flertydligt ord som kan bli deklinerat i en "riktig" sida
Jag tror inte Expressen skrev 'intervenerat' i Krim, för där var det rätta ordet 'invaderat' Krim (i strid med folkrätt och avtal).
En skillnad mellan Sverige o ch Ryssland är att ryska staten glatt och ogenerat kan ljuga utan att rodna, fortsätter trots framlagda bevis, medan svenska staten efter en lögn omedelbart blir uthängd i pressen och skamset mumlar o börjar tala om annat.
Citera
2018-01-02, 13:48
  #605
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
Nej, fall i 2014 kan jämföras och tolkas endast med ett fall i 1939 (dh "Finlands sak är vår") som skydd av landsmän och blodets rop (minoriteter som tillhör din nation).
N
Tolkar jag dig rätt: överfallet på Krim o Donbas ska jämföras/likställas med överfallet på Finland 1939?
Citera
2018-01-02, 13:52
  #606
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
Jag tror inte Expressen skrev 'intervenerat' i Krim, för där var det rätta ordet 'invaderat' Krim (i strid med folkrätt och avtal).
En skillnad mellan Sverige o ch Ryssland är att ryska staten glatt och ogenerat kan ljuga utan att rodna, fortsätter trots framlagda bevis, medan svenska staten efter en lögn omedelbart blir uthängd i pressen och skamset mumlar o börjar tala om annat.
Här har du absolut rätt. Men som jag ovan skrev hade ryska regeringen en utmärkt anledning som rättfardigar allt nämligen "skydd av landsmän". Medge att ingenting skulle äga rum utan statskupp och blodiga demonstrationer i Kiev eller?
Citera
2018-01-02, 13:54
  #607
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
N
Tolkar jag dig rätt: överfallet på Krim o Donbas ska jämföras/likställas med överfallet på Finland 1939?

Precis! Om man förstår överfallet som aggression av kievtrogna stridskrafter i Donbass.
Citera
2018-01-02, 13:57
  #608
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Låt oss stanna i Sverige om du måste välja. Då är det solklart att vi har det värre i dag än Ryssland som helhet.

Och tråden handlar ju om Svenska lögner om Ryssland. Finns ingen större än att våra MP journalister framställs som bättre, på något vis, än ryska journalister.

Du har inte bara halkat på tunn is, du håller på att drunkna med ditt inlägg där det bara osar att du försöker göra precis det jag skrev: Du försöker vinkla allting till att det nog är sämre i Ryssland och man kan inte värja sig där. Men du tar inte upp ett dugg av problemet jag beskrev i Sverige. Och du har förmodligen aldrig ens rest runt eller arbetat i Ryssland.

Men du är ett bra typiskt exempel på vad som gått fel i Sverige och lögner som sprids om Ryssland


Välja? Ja det blir väl en helt annan diskussion då, eller hur? , backar du från ditt påstående att europeiska journalister röstar på MP?

Att påstå och tro att propagandan är värre i Sverige än i Ryssland är absurdt, det är ljusår ifrån varandra.
Jag har visst rest runt i Ryssland, vilket man iofs inte behöver ha gjort för att förstå hur illa det ligger till.

Vill man diskutera svenska problem får man väl i huvudsak hålla sig i trådar som är avsett för det, annars kallas det fokusförskjutning, " whataboutism" som så tydligt påpekats.
__________________
Senast redigerad av Draken55 2018-01-02 kl. 14:02.
Citera
2018-01-02, 14:01
  #609
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
Här har du absolut rätt. Men som jag ovan skrev hade ryska regeringen en utmärkt anledning som rättfardigar allt nämligen "skydd av landsmän". Medge att ingenting skulle äga rum utan statskupp och blodiga demonstrationer i Kiev eller?
"Skydd av landsmän" (skydd av ryskalande ukrainare) är en konstruerad anledning, men vi får ta det i Krim/Ukraina tråden.
Citera
2018-01-02, 14:04
  #610
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
Precis! Om man förstår överfallet som aggression av kievtrogna stridskrafter i Donbass.
Ukraina gör vad de vill på sitt territorium, särskilt när beväpnade terrorister begår terrorbrott och bryter mot diverse lagar - Ryssland skulle också skickat militär och polis om det hänt i Ryssland.
Men vi får ta det i Ukraina tråden.
Citera
2018-01-02, 14:09
  #611
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
"Skydd av landsmän" (skydd av ryskalande ukrainare) är en konstruerad anledning, men vi får ta det i Krim/Ukraina tråden.
Ja, uppfattat. Så nu till saken. Man utnyttjar flertydliga ord för nyckelbegrepp som om slumpvis och det går till oklara toklningar och spekulationer.
Citera
2018-01-02, 14:14
  #612
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
Ukraina gör vad de vill på sitt territorium, särskilt när beväpnade terrorister begår terrorbrott och bryter mot diverse lagar - Ryssland skulle också skickat militär och polis om det hänt i Ryssland.
Men vi får ta det i Ukraina tråden.
I Krim bor mina anhöriga och dina ord ser ut som berättelser av en marsinvånare Vilka terrorbrott, var?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback