Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-12, 23:39
  #181
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Hans mor var en troende georgiska.Hade hon lyckats övertala sin av pappan judiska son ändra bana så hade det ryska folkmordet inte ägt rum.För sionisterna begick historiens största folkmord och det mot ryssar.

Stalin var inte kristen sedan han blivit revolutionär.

(och han hade inte judisk påbrå. Det är bara hjärndöda nazister som lyckas blanda ihop Stalin med t.ex. Trotsky).
Citera
2017-01-12, 23:50
  #182
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, jag vet: Grundläggande mänskliga rättigheter finns inte i ditt universum, eller vad man nu skall kalla det.
Jag tycker grundläggande mänskliga rättigheter är gemensamt ägande men den rätten tycks inte finnas i de grundläggande mänskliga rättigheterna.

Ryssland har minskat sitt gemensamma ägande men dessbättre finns den grundläggande mänskliga rättigheten kvar. Det gäller att hålla liberalerna borta från makten eller ska vi kalla det för att få ut Satan på gatan?
Citera
2017-01-12, 23:58
  #183
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Stalin var inte kristen sedan han blivit revolutionär.
Förmodligen är du inte kristen därför kristen är man i sitt innersta hjärta så därför kan du inte veta något sådant om Stalin.

Som VarmaDrycker säjer fanns ett kyrkoliv i skymundan i Sovjetunionen därför kommunismens lära var ateism. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en förening av de båda i någon by i den ryska landsbygden.

Trivsamt och tradition? Ja, mycket väl
Citera
2017-01-13, 01:15
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Förmodligen är du inte kristen därför kristen är man i sitt innersta hjärta så därför kan du inte veta något sådant om Stalin.

Som VarmaDrycker säjer fanns ett kyrkoliv i skymundan i Sovjetunionen därför kommunismens lära var ateism. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en förening av de båda i någon by i den ryska landsbygden.

Trivsamt och tradition? Ja, mycket väl

Det är precis det som händer. I Donbass kan du se kristna och kommunister slåss sida vid sida. Där finns även nationalister. En intressant utveckling, ett nytt fenomen.

Det som inte har kommit fram i Sverige är att två miljoner ryssar från katakomb-kyrkan dök upp efter Sovjets fall. Många var gammeltroende (kritiska mot Peter den Store). Du skulle ha hört hur en medlem av huset Habsburg prisade katakomb-kyrkan.

Svensk rapportering om Ryssland är undermålig och har varit det länge.

Jag har en rapport om hur kvinnorna döpte barn i skogen om natten ute i byarna. De visste inte mycket, men de gjorde vad de kunde. Ett sådant barn undrade sedan om dopet var rätt och döpte om sig efter Sovjets fall. Den ryska kyrkans återkomst är kraftfull och naturligtvis underrapporterad i väst. Att inte rapportera är också en lögn.
Citera
2017-01-13, 09:01
  #185
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Förmodligen är du inte kristen därför kristen är man i sitt innersta hjärta så därför kan du inte veta något sådant om Stalin.
Eller så följer man Jesus definition av sina efterföljare (kristna) enligt vad som står i evangelierna:

Av deras frukter ska ni känna igen dem. (Matteus 7:16-20)

Är till 100% övertygad om att Jesus knappast skulle godkänna Stalin som sin efterföljare, en kristen alltså.

Dina inlägg här visar att du klart och tydligt är sinnesrubbad, som din store förebild från Georgien. Tänker inte ödsla mer tid och energi på dina vansinnigheter.
__________________
Senast redigerad av PlutoJ 2017-01-13 kl. 09:03.
Citera
2017-01-13, 09:22
  #186
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Förmodligen är du inte kristen därför kristen är man i sitt innersta hjärta så därför kan du inte veta något sådant om Stalin.

Som VarmaDrycker säjer fanns ett kyrkoliv i skymundan i Sovjetunionen därför kommunismens lära var ateism. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en förening av de båda i någon by i den ryska landsbygden.

Trivsamt och tradition? Ja, mycket väl

Stalin var alltså en kristen som gjorde allt för att förfölja och förtala de kristna, speciellt de ortodoxa som, inte helt felaktigt, framställdes som reaktionära bakåtsträvare.

Du ser ingenting totalt vansinnigt i din beskrivning?
Citera
2017-01-13, 10:42
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Stalin var alltså en kristen som gjorde allt för att förfölja och förtala de kristna, speciellt de ortodoxa som, inte helt felaktigt, framställdes som reaktionära bakåtsträvare.

Du ser ingenting totalt vansinnigt i din beskrivning?
Men Stalin var ju vansinnig, så beskrivningen av honom blir ju det per definition. Hans förhållande till religion var inte så okomplicerat som du förenklar det till.
Citera
2017-01-13, 13:08
  #188
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Men Stalin var ju vansinnig, så beskrivningen av honom blir ju det per definition. Hans förhållande till religion var inte så okomplicerat som du förenklar det till.

Jo, Stalin var, onekligen, vansinnig. Men vad skall man då säga om den person som försöker kombinera kristendom med just Stalins ideologi som var extremt ateistisk?
Citera
2017-01-13, 13:45
  #189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, Stalin var, onekligen, vansinnig. Men vad skall man då säga om den person som försöker kombinera kristendom med just Stalins ideologi som var extremt ateistisk?
Det finns massor med människor som är kommunister och kristna. Den här artikeln hävdar att en tredjedel av nuvarande kommunistpartiets medlemmar är religiösa.

https://www.rt.com/politics/communis...-zyuganov-084/

Inställningen till religion och behandlingen av religiösa var inte densamma under hela Sovjettiden. Inte ens under hela Stalin-delen av Sovjettiden. Jag förstår att du lever i en värld av enkla "sanningar" som du pluggat in från någon lärobok för mellanstadiet, men historien och verkligheten är liksom lite mer komplex än så.
Citera
2017-01-13, 14:39
  #190
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det finns massor med människor som är kommunister och kristna. Den här artikeln hävdar att en tredjedel av nuvarande kommunistpartiets medlemmar är religiösa.

https://www.rt.com/politics/communis...-zyuganov-084/

Inställningen till religion och behandlingen av religiösa var inte densamma under hela Sovjettiden. Inte ens under hela Stalin-delen av Sovjettiden. Jag förstår att du lever i en värld av enkla "sanningar" som du pluggat in från någon lärobok för mellanstadiet, men historien och verkligheten är liksom lite mer komplex än så.

Jo man kan vara kommunist och kristen eller socialdemokrat och kristen. Men man kunde inte vara kommunist och kristen i Sovjetunionen under 20- och 30 - talet. När det stora patriotiska kriget startade så lättade restriktionerna. Hur det var efter kriget fram till Stalins död, känner jag inte till.
Citera
2017-01-13, 15:36
  #191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo man kan vara kommunist och kristen eller socialdemokrat och kristen. Men man kunde inte vara kommunist och kristen i Sovjetunionen under 20- och 30 - talet.
Sovjetunionen fanns i 50 år till efter 30-talet.
Citera
2017-01-13, 16:49
  #192
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Sovjetunionen fanns i 50 år till efter 30-talet.

Ja, och då får du väl försöka belägga att ingen förföljelse av religiösa fanns efter det andra världskriget, (som förövrigt startade nästan två år innan "det stora patriotiska kriget", något så elementärt att många ryssar inte greppat det ännu).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback