Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-08, 21:39
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Presstödet är förstås ett sätt för staten att kontrollera utbudet. Nyligen har förslag lyfts om att ändra dess regler för att klämma åt röster som dykt upp och som staten inte vill se. Det finns dock undantag från den statskontrollerade pressen. Den oberoende tidskriften Folket i Bild/Kulturfront tar ej emot presstöd, en mycket bra tidskrift som i senaste numret bl a har en artikel om den militära nedrustningen i Ryssland. Att Ryssland kapar förslagsanslagen med 25% är förstås underrapporterat i det "fria" svenska medielandskapet. Det är förstås inte en ”lögn” att underrapportera, men det är ett sätt att presentera verkligheten för propagandistiska syften.

SVD fick femtio miljoner för något år sedan och vinsten låg på 51 miljoner. Pengarna gick direkt till ägarna, inte till journalistiken. Mutpengar. Jag vill inte vara journalist på SVD.

Några kanske minns när Palme vred om armen på DN när det gällde horeri-affären.

Palme var besatt av TV och såg till att få kontroll över SVT. Han var i rutan nästan varje dag.

Det är olika bud om hur mycket den ryska försvarsbudgeten minskar. Minskningen är möjlig för att försvars-företagen har betalat sina skulder och många beställningar är redan betalda. Minskningen är en kraftfull rysk signal, men den är förstås underrapporterad i väst.

FIB är bra.
Citera
2017-01-08, 21:58
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
SVD fick femtio miljoner för något år sedan och vinsten låg på 51 miljoner. Pengarna gick direkt till ägarna, inte till journalistiken. Mutpengar. Jag vill inte vara journalist på SVD.

Några kanske minns när Palme vred om armen på DN när det gällde horeri-affären.

Palme var besatt av TV och såg till att få kontroll över SVT. Han var i rutan nästan varje dag.

Det är olika bud om hur mycket den ryska försvarsbudgeten minskar. Minskningen är möjlig för att försvars-företagen har betalat sina skulder och många beställningar är redan betalda. Minskningen är en kraftfull rysk signal, men den är förstås underrapporterad i väst.

FIB är bra.
Rysk försvarbudget minskar?
Utdrag ur en rapport som analyserat Rysslands ökade satsningar på försvaret.

Forskarna har med hjälp av öppna ryska källor analyserat den militära upprustningen i Ryssland och konstaterar att landet lägger ojämförligt mest pengar på sin militärmakt.

Medan USA har sänkt sina militärutgifter till 3,3 procent av BNP och Kina ligger på 2 procent av BNP har Ryssland ökat sina militärutgifter till 5,4 procent på senare år, enligt FOI-forskarna.

– Den här höga BNP-andelen för försvaret innebär att Ryssland bland utvecklade industrinationer är ett ytterlighetsfall och att villigt att spendera en mycket hög andel av sin BNP för att bygga militär styrka.

Så varför inte komma med fakta åtminstone någon enstaka gång. Snälla.
Citera
2017-01-08, 22:07
  #123
Medlem
groovesnuss avatar
Well, Ryssland lägger ut mindre än UK på sitt försvar. Ca 48 miljarder USD, USA lägger ut 622 miljarder.....



https://qz.com/860560/indias-outgunn...fence-spender/
Citera
2017-01-08, 22:22
  #124
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Bra sammanfattning tycker jag.

Motsättningen med Ryssland behövs inte, den är bara riggad av demokratislöddret i väst för att dom ska behålla sin makt och överhöghet. En vänskap med Ryssland leder till en fredligare värld och det är en win-win situation för alla utom för ägarna till krigsindustrin men det bryr jag mig mindre om

Ironiskt nog är det högern som står för det här men det visar bara att dom är på rätt sida och värda att lägga sin röst på

Höger och vänster är idag inte vad det var förr. Se på ex. som Sverige och USA. De s.k. "etablerade" partierna har mer gemensamt än vad som skiljer dem åt. Svenska SD går inte heller att placera ut på den gamla vänster-höger-skalan. Moderater som lägger ned försvaret, som inte sänker skatter, sossar som stödjer privatiseringar o.s.v. Upp och nedvända världen? Detsamma i USA. Republikaner som stödjer en demokratisk presidentkandidat mot en republikansk! O.s.v.
Det senaste modet för "demokratins förkämpar" i väst både i USA och i härmapan Sverige är nu att kalla det de inte gillar för "falska nyheter"". Vilka givetvis kommer från... Hör och häpna... Ryssland. Någon som blir förvånad att de anklagar Ryssland? Det är antagligen Rysslands fel att det stormar i Sverige också.
Citera
2017-01-08, 23:45
  #125
Medlem
Volvo242DLs avatar
Exakt. Inte ens Vänstern är kommunister längre de har blivit vänsterslödderpack som förstört vårat Sverige. Nu har det blivit högern som är initiativet och står för en proggressiv förändring av politiken. Jag tror både sd och Trump ser konservatismen och nationalpatriotismen i Ryssland som både förebilden och möjligheten att rensa ut det gamla etablissemanget och pk-eliten som vuxit fast vid makten och välavlönat politik och tjänstemannaskrå. Folket vill ha förändring och nu är tiden inne för maktskiftet då den gamla unkna och korrupta makteliten som gömmer sig bakom demokratiridåer ska avsättas med gräsrötterna och folkets makt. Det är vad jag kallar för demokrati
Citera
2017-01-08, 23:50
  #126
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Ryssland motarbetar inte bögar, man vill bara inte göra reklam för bögeriet i vilket jag fullt instämmer.
Det är skillnaden.

Det här är något vi i väst bara inte kan föreställa oss därför vi påtvingas uppifrån. Till exempel här hårt arbetande busschaufförer tvingas köra omkring med viftande regnbågsflaggor ofta mot deras vilja. Det skulle aldrig någonsin kunna förekomma i Ryssland och jag ser det som en självklar mänsklig rättighet för en busschaufför att kunna ha en anständig arbetsmiljö.
Jajo motverkar inte bögar :S måste vara det dummaste jag läst på bra länge. Du har ingen aning. Visste du om att vanliga företagare i Ryssland som jobbar lagligt blir rånade utav staten haha eller alla mord som sker inom fängelse, militär mm. Du har ingen aning var glad att ryssen inte styr min vän. Trump skrämmer mig ibland. http://www.basio.de/vladimir_putin.htm// propaganda? Eller inte!
__________________
Senast redigerad av at0m3n 2017-01-09 kl. 00:25.
Citera
2017-01-09, 00:50
  #127
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Exakt. Inte ens Vänstern är kommunister längre de har blivit vänsterslödderpack som förstört vårat Sverige. Nu har det blivit högern som är initiativet och står för en proggressiv förändring av politiken. Jag tror både sd och Trump ser konservatismen och nationalpatriotismen i Ryssland som både förebilden och möjligheten att rensa ut det gamla etablissemanget och pk-eliten som vuxit fast vid makten och välavlönat politik och tjänstemannaskrå. Folket vill ha förändring och nu är tiden inne för maktskiftet då den gamla unkna och korrupta makteliten som gömmer sig bakom demokratiridåer ska avsättas med gräsrötterna och folkets makt. Det är vad jag kallar för demokrati

Det finns kommunister, som dessutom - kan jag nämna, nu när vi talar massmedia - ger ut kvalitetstidningen Proletären som är ett ljus i mörkret då det gäller att avslöja Svenska Lögner om Rysslands politik, som man annars blir matad med i allt från den statliga propaganda-TVn till SvD.
Citera
2017-01-09, 00:58
  #128
Avstängd
at0m3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Det finns kommunister, som dessutom - kan jag nämna, nu när vi talar massmedia - ger ut kvalitetstidningen Proletären som är ett ljus i mörkret då det gäller att avslöja Svenska Lögner om Rysslands politik, som man annars blir matad med i allt från den statliga propaganda-TVn till SvD.
Den 25 oktober 2003 stormade ett tjugotal kommandosoldater Chodorkovskijs privatplan på en flygplats i Novosibirsk. Rysslands då rikaste man, god för minst 100 miljarder kronor, hade länge varit en nagel i ögat på Putin och hans närmaste man Igor Setjin. Chodorkovskij vägrade rätta in sig i ledet, hade egna maktambitioner och ifrågasatte inte minst den ökande korruptionen. Därför var det bara en tidsfråga innan Putin skulle slå till.
Inte ens 100 miljarder hjälper när Putin är i farten. Jaja ni blir allt dummare tyvärr, Trump vill dessutom arbeta med Putin ändå blev jag glad när Trump vann. Hmm förstår mig inte på mig själv ibland.
Citera
2017-01-09, 11:14
  #129
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Exakt. Inte ens Vänstern är kommunister längre de har blivit vänsterslödderpack som förstört vårat Sverige. Nu har det blivit högern som är initiativet och står för en proggressiv förändring av politiken. Jag tror både sd och Trump ser konservatismen och nationalpatriotismen i Ryssland som både förebilden och möjligheten att rensa ut det gamla etablissemanget och pk-eliten som vuxit fast vid makten och välavlönat politik och tjänstemannaskrå. Folket vill ha förändring och nu är tiden inne för maktskiftet då den gamla unkna och korrupta makteliten som gömmer sig bakom demokratiridåer ska avsättas med gräsrötterna och folkets makt. Det är vad jag kallar för demokrati

Klart som fan att stalinister och fascister går ihop!

Själv så fick jag en utmärkt ideologisk utbildning i SSU en gång i tiden. När det kommer till ideologier så kan man se det som en cirkel där höger- respektive vänsterextremisterna möt.

Givetvis exakt samma sak i den ryska statsduman. Höger och vänster extremister är helt ok, då de inte utgör något politiskt hot emot Putler. Istället så framstår då de facto fascisten Putler som "moderat" jämfört med dessa.

Det som Putler ser som ett politiskt hot är liberaler och äkta socialdemokrater. Dessa är livsfarliga för honom då de förespråkar ett samhälle där han inte kan leka Tsar längre.
Citera
2017-01-09, 11:56
  #130
Avstängd
G-Kills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Klart som fan att stalinister och fascister går ihop!

Själv så fick jag en utmärkt ideologisk utbildning i SSU en gång i tiden. När det kommer till ideologier så kan man se det som en cirkel där höger- respektive vänsterextremisterna möt.

Givetvis exakt samma sak i den ryska statsduman. Höger och vänster extremister är helt ok, då de inte utgör något politiskt hot emot Putler. Istället så framstår då de facto fascisten Putler som "moderat" jämfört med dessa.

Det som Putler ser som ett politiskt hot är liberaler och äkta socialdemokrater. Dessa är livsfarliga för honom då de förespråkar ett samhälle där han inte kan leka Tsar längre.

Detta påstående är helt felaktigt, då åsikter såsom de formuleras av dagens SSU har i princip obefintligt stöd i den ryska opinionen. Putins enda opinionsmässiga utmaning är kommunisterna och nationalisterna. Tack och lov för Putin är Ziuganov och Zjirinovskij oseriösa och inkompetenta ledare.
Citera
2017-01-09, 12:05
  #131
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
Detta påstående är helt felaktigt, då åsikter såsom de formuleras av dagens SSU har i princip obefintligt stöd i den ryska opinionen. Putins enda opinionsmässiga utmaning är kommunisterna och nationalisterna. Tack och lov för Putin är Ziuganov och Zjirinovskij oseriösa och inkompetenta ledare.

Jag förnekar inte att Putler har ett stort folkligt stöd, inte minst efter den ryska olagliga annekteringen av Krim. Men för att upprätthålla detta stöd så bedrivs det en omfattande, helt statligt styrd, propaganda, inte minst i rysk TV.

Putler är så feg att han nästan inte alls törs släppa fram liberaler, samma sak gäller äkta socialdemokrater, inte de sk. "socialdemokrater" som t.ex. godkänt den olagliga annekteringen av Krim (som regelmässigt, antingen avrättas på öppen gata eller blir utsatta för sk. "skatterazzior" och fängslade). Det går, givetvis, utmärkt att leva sitt liv i dagens Ryssland - så länge man inte utgör ett allvarligt politiskt hot emot Putler. Det var, för övrigt, samma sak vad gäller Stalin och Hitler. Mussolini hade ett så stort folkligt stöd under 30-talet, att han, i princip, hade kunnat skrota hela säkerhetsapparaten, men gjorde det inte av ideologiska skäl.

Och på tal om säkerhetsapparat: Varför tror du att Putler håller sig med en så gigantisk säkerhetsapparat om han nu, kanske för evigt, sitter säkert i sadeln?
Citera
2017-01-09, 12:14
  #132
Avstängd
G-Kills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag förnekar inte att Putler har ett stort folkligt stöd, inte minst efter den ryska olagliga annekteringen av Krim. Men för att upprätthålla detta stöd så bedrivs det en omfattande, helt statligt styrd, propaganda, inte minst i rysk TV.

Putler är så feg att han nästan inte alls törs släppa fram liberaler, samma sak gäller äkta socialdemokrater, inte de sk. "socialdemokrater" som t.ex. godkänt den olagliga annekteringen av Krim (som regelmässigt, antingen avrättas på öppen gata eller blir utsatta för sk. "skatterazzior" och fängslade). Det går, givetvis, utmärkt att leva sitt liv i dagens Ryssland - så länge man inte utgör ett allvarligt politiskt hot emot Putler. Det var, för övrigt, samma sak vad gäller Stalin och Hitler. Mussolini hade ett så stort folkligt stöd under 30-talet, att han, i princip, hade kunnat skrota hela säkerhetsapparaten, men gjorde det inte av ideologiska skäl.

Och på tal om säkerhetsapparat: Varför tror du att Putler håller sig med en så gigantisk säkerhetsapparat om han nu, kanske för evigt, sitter säkert i sadeln?

Jag har länge förvånats över att du skriver i den här tråden med tanke på att du inte behärskar ryska språket och därmed inte har möjlighet att följa med i debatten i Ryssland.

Du har som vanligt helt fel. Vänsterliberaler får nämligen stort utrymme i rysk media. Faktiskt helt oproportionerligt mycket utrymme med tanke på att ingen stödjer dem. Det är som om abortmotståndare skulle få orera i svensk TV varje dag trots att bara några procent av svenskarna vill förbjuda abort och att det därmed inte är någon aktuell politisk fråga.

Det är väl rätt uppenbart varför Ryssland har en stor säkerhetsapparat. Det är världens största land. Och delvis som ett resultat av det har Ryssland massor av yttre och inre fiender. Det är inte konstigare än att säkerhetsapparaten är massiv i USA, Kina, Indien osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback